Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Geografilek for oss nerder [Les første post]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke røpe noe om verdensdel enda, Gambia er godt skudd men ikke riktig. Dette landet har vært et av verdens rikeste i nyere tid men på grunn av dårlig ledelse og dårlige beslutninger endte landet på randen til konkurs. En stormakt ville da bruke landet som nasjonal dumpingplass men det fikk ikke gjennomslag. Etter gode internasjonale innsprøytninger går det fortsatt rundt der.

Lenke til kommentar

Syntes dette høres farlig ut som Kypros. Så ja, Kypros? :)

Desverre :) Jeg vil bare medføye at selv om Gambia er lite i sammenheng med Afrika så er det gigantisk i forhold til vårt land. Jeg sa at det ville vært blandt norges 50 minste kommuner, Gambia er større enn vår største, Kautokaino. En annen ting som er litt interresant er at det er litt komplisert å komme seg hit. Det er veldig få flygninger til landets eneste flyplass

Lenke til kommentar

Blindskudd: Nauru.

(Jeg vet at Nauru stemmer med regional-geografien, men jeg husker bare ikke om det er det riktige landet...)

Og av upraktiske grunner: Hvis jeg har rett, er oppgaven fri fra det øyeblikk oppgavestiller bekrefter riktig svar - og tok jeg feil, vel, så får dere ha lykke til...

Lenke til kommentar

Blindskudd: Nauru.

(Jeg vet at Nauru stemmer med regional-geografien, men jeg husker bare ikke om det er det riktige landet...)

Og av upraktiske grunner: Hvis jeg har rett, er oppgaven fri fra det øyeblikk oppgavestiller bekrefter riktig svar - og tok jeg feil, vel, så får dere ha lykke til...

Nauru er da riktig :) Var det kjent for dere andre? Dere har i alle fall lært litt nå. Det er en øy i Oseania på kun 21km2. Det er under 100km vei på øya, mesteparten av den ligger i hovedveien rundt øya. Administrativt senter/hovedstad er Yaren og det bor rundt 10 000 mennesker der

Lenke til kommentar

Vanskelig å skille de byene nede i Tyskland der.. Vært i en del av disse, men trokke jeg har vært her, så da prøver vi Konstanz med bakgrunn av bilskiltet.

Og det er jo riktig :) Himmelretningen vi skulle til er sør og Konstanz ligger nærme Bodesjøen. Byen ligger også klint oppi grensa til Sveits hvor man finner byen Kreuzlingen på andre siden. Vi hadde et stopp på vår interrailtur her på veg til Zurich. Da er det din tur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...