Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]

Anbefalte innlegg

Gudbransdalen?

Vi er ikke heilt der heller, dessverre. :)

Som de aller fleste sikkert kan se, så er statuen av en mann som kjører med hest og kjerre.

Denne statuen ble i sin tid satt opp til minne om folk (og dyr ) som arbeidet ved et steinbrudd litt nord for denne byen som vi skal frem til her. I dette steinbruddet ble det produsert skifer-stein til bruk på hustak og lignende. For hundre år siden var det vanlig at skiferen fra dette steinbruddet ble fraktet med hest og kjerre, først til den lille byen hvor denne statuen står, før skiferen ble fraktet videre ( hovedsakelig til Oslo og Sør-Norge, men også til utlandet).

EDIT: Byen vi skal frem til er ikke særlig stor og kjent. Men det ville sannsynligvis blitt alt for lett dersom jeg hadde valgt et mer kjent sted...

Endret av WeirdFace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har Sørlandet, Vestlandet, og Østlandet i tillegg til Oslo og Akershus. :)

Men jeg skjønner nå hvordan det jeg skrev i min tidligere post kanskje kunne misforstås.

Dessuten er ikke dette bildet fra Trøndelag heller.

For å legge til litt mer fakta om denne byen: Så er den faktisk ganske kjent på grunn sine lange tradisjoner med produksjon av rakfisk. Det har faktisk blitt avholdt en rakfisk-festival i denne lille byen den første uken i november helt siden 1990 ( eller deromkring.)

Rakfisk var relativt vanlig i store deler av Norge frem mot slutten av 1800-tallet. Men da ble rakfisk anklaget for å gjøre folk spedalske, og den ble mindre vanlig. Men i dette området som jeg vil frem til ble ikke folk spedalske av å produsere og spise rakfisk, og derfor har denne tradisjonen overlevd.

Dessuten fikk denne byen offisielt by-status i 2007..

Endret av WeirdFace
Lenke til kommentar

Agra er korrekt! Dette er Red Fort i Agra, et sted som gjerne blir glemt når man snakker om Agra og Taj Mahal. Det er ekstremt flott og virkelig verdt et besøk.

Man har jo hørt at Taj Mahal har å gjøre med en av verdens største kjerlighetshistorier, men det er vel ikke helt slik man forventer seg når man kommer dit. Først så hadde herskeren 3 koner, en fra hver religion for å skape fred. Og når man kom frem til det røde fortet så var det masse små alkover og jeg lurte på hva det var. Joda, der bodde herskerens 800 elskerinner.

Ny oppgave:

post-18989-0-48256700-1382354351_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...