WeirdFace Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Gudbransdalen? Vi er ikke heilt der heller, dessverre. Som de aller fleste sikkert kan se, så er statuen av en mann som kjører med hest og kjerre. Denne statuen ble i sin tid satt opp til minne om folk (og dyr ) som arbeidet ved et steinbrudd litt nord for denne byen som vi skal frem til her. I dette steinbruddet ble det produsert skifer-stein til bruk på hustak og lignende. For hundre år siden var det vanlig at skiferen fra dette steinbruddet ble fraktet med hest og kjerre, først til den lille byen hvor denne statuen står, før skiferen ble fraktet videre ( hovedsakelig til Oslo og Sør-Norge, men også til utlandet). EDIT: Byen vi skal frem til er ikke særlig stor og kjent. Men det ville sannsynligvis blitt alt for lett dersom jeg hadde valgt et mer kjent sted... Endret 20. oktober 2013 av WeirdFace Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Alta. Vi befinner oss ikke i Nord-Norge. ( og dermed kan jeg faktisk utelukke en heil landsdel ) Endret 20. oktober 2013 av WeirdFace Lenke til kommentar
( ) Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Javel, men da tror jeg flere misforstår en formulering her: "til Oslo og Sør-Norge"... Men i såfall: Oppdal. Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Vi har Sørlandet, Vestlandet, og Østlandet i tillegg til Oslo og Akershus. Men jeg skjønner nå hvordan det jeg skrev i min tidligere post kanskje kunne misforstås. Dessuten er ikke dette bildet fra Trøndelag heller. For å legge til litt mer fakta om denne byen: Så er den faktisk ganske kjent på grunn sine lange tradisjoner med produksjon av rakfisk. Det har faktisk blitt avholdt en rakfisk-festival i denne lille byen den første uken i november helt siden 1990 ( eller deromkring.) Rakfisk var relativt vanlig i store deler av Norge frem mot slutten av 1800-tallet. Men da ble rakfisk anklaget for å gjøre folk spedalske, og den ble mindre vanlig. Men i dette området som jeg vil frem til ble ikke folk spedalske av å produsere og spise rakfisk, og derfor har denne tradisjonen overlevd. Dessuten fikk denne byen offisielt by-status i 2007.. Endret 20. oktober 2013 av WeirdFace Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det er by jeg aldri har hørt om. Fant byen når jeg søkte etter rakfisk siden jeg ikke visste hva det var, unnlater derfor å svare Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Kan det være Ouagadougou? 1 Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Må da være noe i Valdres-området siden det er rakfisk? Fagernes? Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Må da være noe i Valdres-området siden det er rakfisk? Fagernes? Jepp. Helt korrekt ! Nå er det din tur til å legge ut et nytt bilde... Endret 20. oktober 2013 av WeirdFace Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 I hvilken by er vi nå? Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Ulan Bator, Mongolia? Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jaipur, India? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Minner om noe jeg så like utenfor Agra. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Agra er korrekt! Dette er Red Fort i Agra, et sted som gjerne blir glemt når man snakker om Agra og Taj Mahal. Det er ekstremt flott og virkelig verdt et besøk. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg var bare 300km unna denne gangen da, ikke dårlig Gleder meg til ny oppgave Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Agra er korrekt! Dette er Red Fort i Agra, et sted som gjerne blir glemt når man snakker om Agra og Taj Mahal. Det er ekstremt flott og virkelig verdt et besøk. Man har jo hørt at Taj Mahal har å gjøre med en av verdens største kjerlighetshistorier, men det er vel ikke helt slik man forventer seg når man kommer dit. Først så hadde herskeren 3 koner, en fra hver religion for å skape fred. Og når man kom frem til det røde fortet så var det masse små alkover og jeg lurte på hva det var. Joda, der bodde herskerens 800 elskerinner. Ny oppgave: Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Skal vi til Sveits? Bare for å komme igang Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Paris? Nå er jeg ingen Disney-ekspert, men er det muligheter for at det kan være Disneyland? Edit: Eller Eurodisney er det vel kanskje det heter. Endret 21. oktober 2013 av miodland Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det første jeg tenkte var Irland, sikkert feil men skyter fra hofta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå