Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

1. Enkelte brukere her har tydeligvis vanskelig for å lese alminnelig norsk.

 

[...]

 

Og for ordens skyld: "Land" som jeg skrev, er den TYSKE betegnelsen på disse gjenstander - ikke det norske ordet "land". (Delstatenes parlamenter kalles gjerne "Landtag", som en parallell til føderasjonens "Bundestag", og den historiske "Reichstag" fra perioden 1871-1945.)

Du burde kanskje bestemme deg om det er tysk eller norsk du mener jeg ikke kan. :whistle:

 

Jeg er fullt klar over at ordet land kan ha mange betydninger både på norsk og tysk, men slik det har vært praktisert helt frem til post nummer 9754 i denne tråden er det i betydningen selvstendig nasjon.

 

Siden oppgaven er satt fri kan vi kanskje gå tilbake til tema: Hvor er dette?

post-18989-0-88019100-1381487473_thumb.jpg

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Oj, det hadde jeg ikke trodd :) Det var kun gjetting innenfor Vietnam når jeg så flagget. Jeg var også innom å tenke på om det kunne være lurespørsmål, at dette var en vietnamesisk gate en en annen storby. Ho Chi Min var også i mitt hode.

 

Ellers så kommer her en ny oppgave. Bildet er tatt i den byen utenfor Norge jeg brukte mest tid i i sommer. Byen er langt ifra den største i landet og kjent for å ha overlevd krigen veldig godt i forhold til områdene rundt pga en spesiell avtale

post-265549-0-45532300-1381494149_thumb.jpg

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar

Kom igjen folkens, ta et skudd :)

 

Byen har god togforbindelse til en av Tysklands største byer, i den byen kjører de fleste med S som eneste bokstav før klistemerkene på bilskiltet. Togturen tar 17min med tebaneopplegg og 11min med normale tog som går litt sjeldnere. En elv renner igjennom byen og har satt sitt preg på deler av navnet. Mye av byen er bygget på broer over denne elven

Lenke til kommentar

Byen har god togforbindelse til en av Tysklands største byer, i den byen kjører de fleste med S som eneste bokstav før klistemerkene på bilskiltet. Togturen tar 17min med tebaneopplegg og 11min med normale tog som går litt sjeldnere. En elv renner igjennom byen og har satt sitt preg på deler av navnet. Mye av byen er bygget på broer over denne elven

Tror neppe det hjalp så mange. Om det er mer enn 100 byer i Tyskland som er både større og mer kjente så må du forvente at de fleste ikke engang har hørt navnet til byen din. Hold deg heller til "top 10"-listen for hvert land om du ønsker at andre skal ha mulighet til å klare oppgaven.

Lenke til kommentar

Tror neppe det hjalp så mange. Om det er mer enn 100 byer i Tyskland som er både større og mer kjente så må du forvente at de fleste ikke engang har hørt navnet til byen din. Hold deg heller til "top 10"-listen for hvert land om du ønsker at andre skal ha mulighet til å klare oppgaven.

Høres ut som du vet det i alle fall :)

 

Dette er sannsynligvis et bomskudd, men jeg prøver likevel:

 

Rothenburg ob der Tauber.

 

(Av tidsmessige grunner: I det usannsynlige tilfelle jeg har rett, stiller jeg oppgaven fri.)

Det er desverre feil, men takk for forsøket :)

Lenke til kommentar

Ettersom jeg kjenner den byen veldig godt og ble født der kan jeg selvfølgelig navnet på byen.
Siden ingen har svart på oppgaven til nå tenker jeg bare svarer fort og kommer med ny oppgave senere i kveld etter jeg er ferdig med leksa til i morra. :)

Byen heter Esslingen. Kirka på bildet er bygget oppa den eldste bygningen i byen. Den er fra rundt 13-14 hundretallet. Kirka er hovedkirka i Esslingen. Ellers har byen rundt 100k inbyggere og har mange gamle hus og bygninger og restene av en mur som før gikk rundt hele byen. En veldig koselig by, med ok størrelse og gode forbindelser til alle mulige steder.

Lenke til kommentar

Hmm, nei, ikke der. Kan sis byen/området er veldig sesong basert. har i sommermånedene 3 ganger så mange turister som inbyggere. Enkelte plasser enda mere.

 

Et bilde jeg tok selv da jeg var der. La det i spoiler siden var ikke sikker hvor stort det blei. Har opplevd kluss med store bilder før.

 

post-282268-0-73195000-1381772875_thumb.jpg

 

 

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...