Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Marktl, Tyskland.

Dette er huset hvor pave Benedikt den 16 ble født, om jeg ikke tar helt feil.

 

 

Hyggelig at noen tok den...

 

Angående navn så pleier jeg å presentere det noe mer fullstendig for å unngå misforståelser, altså som følger: Marktl am Inn, Bayern, (ved...) Tyskland.

 

(Som kjent er Bayern et land som ligger nær Tyskland ;-))

Lenke til kommentar

 

Hyggelig at noen tok den...

 

Angående navn så pleier jeg å presentere det noe mer fullstendig for å unngå misforståelser, altså som følger: Marktl am Inn, Bayern, (ved...) Tyskland.

 

(Som kjent er Bayern et land som ligger nær Tyskland ;-))

I tilfelle noen ikke skjønte at det bare var en spøk så er Bayern en delstat eller fylke i Tyskland og ikke et selvstendig land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle til å skrive et tilsvar her, men: FYLKE ????

 

OK, med teskjeer:

 

Juridisk er Bayern en delstat (tysk: "Land") i Forbundsrepublikken Tyskland, som altså er en føderal republikk noe i likhet med f.eks USA. Bayern har således et eget parlament og en regjering som utgår fra et flertall i dette parlamentet.

 

MEN: Kulturelt og historisk er det sitatet jeg kom med, noe nær den hele og fulle sannhet: Bayern og bayrere er noe for seg selv, og det er noe hele den tysktalende verden er fullt ut klar over (med et mulig unntak for enkelte Saupreisser i det som tidligere var DDR...).

 

Addendum: La inn ordet "tysk" foran et ord som tydeligvis kan misforståes som et norsk...

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Jeg skulle til å skrive et tilsvar her, men: FYLKE ????

 

OK, med teskjeer:

 

Juridisk er Bayern en delstat ("Land") i Forbundsrepublikken Tyskland, som altså er en føderal republikk noe i likhet med f.eks USA. Bayern har således et eget parlament og en regjering som utgår fra et flertall i dette parlamentet.

 

MEN: Kulturelt og historisk er det sitatet jeg kom med, noe nær den hele og fulle sannhet: Bayern og bayrere er noe for seg selv, og det er noe hele den tysktalende verden er fullt ut klar over (med et mulig unntak for enkelte Saupreisser i det som tidligere var DDR...).

At Bayern, California og Oppland har folkevalgte administrasjon gjør dem ikke til selvstendige land. Og når du sier at "Bayern ligger nær Tyskland" blir det like galt som å si at "Østfold ligger nær Norge".

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fylke

"Et fylke, (fra norrønt fylki, av «folk») er et undernasjonalt, regionalt, geografisk område som er større enn kommunene, og som også har egen administrasjon." Det er altså det samme som en delstat, men ikke det samme som et selvstendig land.

 

 

Her er en liste over verdens selvstendige land:

http://en.wikipedia.org/wiki/Member_states_of_the_United_Nations

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nuvel, så kan man fastslå to ting:

 

1. Enkelte brukere her har tydeligvis vanskelig for å lese alminnelig norsk.

 

2. Wikipedias definisjoner er enten meget lette å misforstå, eller ikke helt edruelige. Et fylke er faktisk ikke det samme som en delstat - et county er ikke det samme som en state. Med mindre man bruker så sære definisjoner at man kan sidestille et menighetsråd og en regjering...

 

Og for ordens skyld: "Land" som jeg skrev, er den TYSKE betegnelsen på disse gjenstander - ikke det norske ordet "land". (Delstatenes parlamenter kalles gjerne "Landtag", som en parallell til føderasjonens "Bundestag", og den historiske "Reichstag" fra perioden 1871-1945.)

Lenke til kommentar

Jeg har vært på veien, og har ikke hatt anledning til å lese slutten på tråden skikkelig. Jeg bare hev inn en kort kommentar til den som løste min oppgave - og dermed fikk vi særkommentaren(e) som bare måtte korrigeres...

 

Jeg har fremdeles ikke oversikt over hva som er tilstanden i tråden, og siden jeg nå vet at jeg ikke har anledning til å følge opp en sånn oppgave - hva om du postet en ny oppgave ? (Altså forutsatt at oppgaven på dette tidspunktet er fri...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...