Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Det jeg har hengt meg opp i er hva jeg har oppfattet som "grunnregel" her:

 

Dere svarer på hvilket by eller sted det er og hvilket land byen eller stedet/landemerket ligger i.

 

Dette har jeg tolket som at "det og intet annet kan svares (og så gis respons)". Dersom jeg får bekreftet av flere at det er OK å bekrefte/avkrefte annet som snevrer inn mulige alternativer og ikke bare respondere på det jeg nevnte når konkurransen løper er jeg selvfølgelig klar til å gjøre det. Jeg har bare ikke ønsket å la det jeg har oppfattet som "vedtatt grunnregel" skli ut pga meg.

Endret av Hjemlengsel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager veldig sein tilbakemelding her.Jeg prioritert annet, langt på vei ut fra arbeidsgivers krav.

 

Også jeg ønsker gjerne dette verken skal være for alvorlig eller for løssluppent. Det skal være "lek", men det skal også være "for nerder" - folk som har en grundig og djuptpløyende interesse i et emne og derfor heller søker enn skygger unna utfordringer. Videre føler jeg meg forpliktet på hva som er skrevet av TS så lenge det ikke er gjort noe allment vedtak om å endre (og i så fall bør en moderator/veileder bes om å "åpne" førsteposten og korrigere, med tanke på seinere lesere).

 

Jeg ser gjerne vi tar en diskusjon rundt dette emnet straks denne runden er ferdig og før neste runde påstartes, men jeg synes ikke det blir riktig å endre det jeg oppfatter som "dagens regler" midt under en omgang. Siden svarene jeg har fått så langt heller ikke indikerer at noen slik endring er gjort tidligere, synes jeg ikke det blir riktig å innføre endring nå midt i en omgang.

 

Derfor velger jeg å fortsette det jeg oppfatter som trådens forutsetninger pr i dag og gitt i TS: Forslag med by og land bekreftes/avkreftes , evt begrunnes det hvorfor dette ikke holder (som ledetråd mot hva man skal prøve å finne). Andre måter å prøve å avgrense/innringe en by på lar jeg stå ubesvart.

 

Dette har ikke med vilje å gjøre, men ut fra jeg oppfatter som reglene pr nå. Regler som imidlertid ikke bør være hogget i stein, så jeg ser gjerne vi tar en diskusjon hvorvidt reglene her bør endres/presiseres så snart anledning gis. Da er jeg fullt åpen for å endre på ting, så lenge vi blir enige om det som det beste + at det skrives klart inn i regelverket at vi framover ønsker det skal være mulig å avgrense område ved å stille spørsmål og de rammene som skal gjelde for dette.

 

* * *

 

Men nå er altså tida (over)moden for nytt hint: Byen vi skal fram til har todelt historie. Den var stor og viktig by for sin tid i århundrer, blei så lagt stort sett i ruiner med landsbypreg og få innbyggere noen hundre år og fikk så tilbake storhets ære delvis pga et annet rike.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanpur, Uttar Pradesh, India :)

 

Beklager seint svar her, har vært på reise og videreutdanna meg litt i geografikunnskap.

 

Kanpur er godt bud, madam, men ikke riktig svar. Søndagsturen er nok framdeles i lengste laget.

 

Tida må vel ellers være overmoden for et hint eller to til nå?

 

Byen har ei bru som er mer kjent for sine mange spenn enn sine lange spenn, men som totalt sett ikke kan kalles liten.

 

Byen har videre relativt nylig opplevd to temmelig skandaleombruste ministre som begge har blitt omtalt utenlands i mindre flatterende vendinger. Den ene saken gjelder flere titalls mistanker om underslag og totalt sett ikke akkurat vekslepenger sjøl om det vel helst var slike summer som åpnet mistanken. Mininsterens navn har vært trukket fram i hvert fall i halvparten av dem. Rundt ti saker gjenstår, ministerens navn er knyttet til alle. Ministeren har så langt hatt den tvilsomme ære å få sitt navn som eneste sak på sakskartet i en timelang debatt i nasjonalforsamlingen. I den andre saken, knyttet til den andre ministeren falt aller siste ord i en av skandalesakene så seint som i år. Også den blei nevnt utenfor landets grenser. Siste minister er for øvrig også mistenkt i første saken og vil måtte stå til regnskap her seinere. Sjøl insisterer han (som en del andre i saken) på at det er politiske motstandere som vil han til livs og har planta bevis.

 

Byens temperatur er altså ikke på arktisk nivå, verken fysisk eller politisk...

Lenke til kommentar

Moradabad, India?

 

Messingbyen? Nei, den er altfor ung, ikke 400 år engang ennå ;). Ikke noen ministerskandaler store nok til å få internasjonal oppmerksomhet heller det jeg vet.

 

Det ligger noen hint ute etter hvert: Gammel som bare det, nesten lagt i ruiner og så gjenomstått, to rimelig ferske ministerskandaler og bru kjent for en del spenn, om ikke lange spenn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har det gått altfor lang tid på denne oppgaven og jeg tror vi er flere som har lyst å komme videre. Jeg har fått svaret av oppgaveinnehaveren og vil overta litt da vedkommende er opptatt.

 

Jeg legger inn et nytt tips:

Byen vi skal fram til har hatt en usedvanlig stor økonomisk vekst siste ti år, i den grad at den markerer seg på verdensstatestikken på området.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppgaven er ifølge reglene fri når som helst det går 48 timer uten tips eller bekreftelse fra den som har oppgaven.

 

Anbefaler å velge en oppgave soom noen kan løse uten å Google. Når noen driver videre på samme oppgave i flere uker uten engang å ha lagt ut en bilde er det ikke særlig underholdende å følge tråden.

 

Om du ønsker tråden aktiv så legg ut en ny oppgave og et nytt bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...