Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan det være Bangkok, Thailand? ;=)

Mye folk der også, men dette er nok ikke i Bangkok. Da regner jeg med det hadde vært noen bilder av konge og dronning å finne. De er jo thaienes store stolthet og et bilde eller to av dem henger overalt hvor godtfolk samles...

 

Sjekk bildet godt og lad på ny :).

Lenke til kommentar

Ser jeg har oversett et par her. Beklager så mye, absolutt ingen vond vilje, men bare litt for dårlige øyne på denne tida av døgnet :).

 

Siden alle på bildet er sydhavskonger så tipper jeg et land i Afrika? Hvilket land og by vet jeg ikke.

 

Skriften på ballongene minner om arabisk, kanskje Midtøsten?

 

Jeg må ha land og by før jeg kan kommentere nærmere...

 

 

New Delhi,India ?

 

Det finnes ingen by som heter "New Delhi" i India i dag, men jeg antar du tenker som på Delhi? Den byen het jo nettopp "New Delhi" før. I så fall: Nei, vi skal ikke dit. Er for øvrig det særlig "off the beaten track" da? Mer enn Bangkok kanskje, men den byen må vel være rett i lysløypa for reisenerder. Eller?

Endret av Hjemlengsel
Lenke til kommentar

Her var det trangt om plassen! Jeg tror også det er India, det likner veldig på et par steder jeg var i fjor.

 

 

Delhi er jo kjent, og siden vi skal til en mindre kjent plass fyrer jeg av Haridwar.

 

Så mitt svar blir Haridwar, India.

 

En hellig by med mye pilgrimer, noe som kan forklare de store folkeansamlingene på bildet.

Lenke til kommentar

Selvom tittelen sier at det er en geografilek for nerder, så er ikke nødvendigvis alle i tråden her nerder. Føltes som jeg ble truffet rett i magen av en skikkelig hard knyttneve når du sa vi alle var reisenerder, Hjemlengsel! :(

 

Haha, neida, men jeg er glad i å reise, glad i å få litt hjernetrim and so on.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er vi alle nerder - ellers hadde vi ikke vært på denne tråden....

 

Det er bare nerder som har forstand på å reise i dag, alle andre skal bare "komme fram" og forstår ikke at det å reise er viktigere enn å komme fram. Har man også sans for å bruke de små grå litt er man nå i hvert fall nerd nå i 2013.

 

Om det skulle være noe som helst tvil: Jeg ser altså på nerder utelukkende som positivt, så lenge de ikke totalt mister jordkontakten og evnen til å tenke i mer enn ett spor. Når ikke-nerder bruker begrepet som skjellsord er det etter mitt syn enten uforstanden eller misunnelsen som tar overhånd.

Lenke til kommentar

Med litt godvilje ser statuen på bildet ut som Mahatma Gandhi, derfor fyrer jeg av Ahmedabad, India som er:

 

Sentral i saltmarsjen til Gandhi (så de har sikkert en og annen statue av han der).

En stor by

Off the beaten track (for den gjengse norske turist)

Gammel nok (skulle man tro).

 

Ren gjetting her altså.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Jeg føler også veldig på india med tanke på skriften og folka. De er kledd veldig Indinsk, mye hvit og alle folka er mørke. Jeg lader pistolen å skyter mot Ambattur, det er mest fordi jeg vet den ville vært blandt Norges 5 største byer, men vet ikke om du mente fra 5. største og opp? Hvor gammel osv den er vet jeg dog ikke, så det blir en vil gjetting

Lenke til kommentar

Jeg lader pistolen å skyter mot Ambattur, det er mest fordi jeg vet den ville vært blandt Norges 5 største byer, men vet ikke om du mente fra 5. største og opp? Hvor gammel osv den er vet jeg dog ikke, så det blir en vil gjetting

Ambattur blir reine ungdommen her, den blei offisielt by så seint som i 1960 og forsvinner igjen neste år. Da blir den en del av Chennai (eller Madras som byen het - til stor fornøyelse for en del norske skoleelever - for en generasjon og to siden). Så lad pistolen igjen du, og med eldre krutt :).

 

Og for å presisere: Når jeg skriver "hevde seg blant de fem største" betyr det at byen ikke vil føle seg liten og forkommen sammen med en av dem, men være enten i nærheten av tilsvarende stor eller større enn det. Vi skal altså ikke til noen liten by med 10000-15000 innbyggere her, vi skal i hvert fall ikke til særlig mindre by enn Kristiansand og den kan være alt derfra til en by på 10-20 millioner (selv om det vel er få byer som er store og likevel ikke rett i lysløypa for reisenerder)

Lenke til kommentar

Med litt godvilje ser statuen på bildet ut som Mahatma Gandhi, derfor fyrer jeg av Ahmedabad, India som er:

 

Sentral i saltmarsjen til Gandhi (så de har sikkert en og annen statue av han der).

En stor by

Off the beaten track (for den norske turist)

Gammel nok (skulle man tro).

---

Mange gode argumenter der, men den godeste Gandhi finnes det statue av mer enn en plass i India. Byen er også "bare" fra 1411, jeg vil til enda eldre by. (OK tar man med Ashapalli og Karnavati, som begge ville vært innenfor dagens grenser, kan man si "fra midt på 1000-tallet, men jeg vil fremdeles litt lengre bakover i tid).

Lenke til kommentar

Ligger byen i Uttar Pradesh?

 

Tenker Phoolan Devi med en gang likestilling kommer på banen...

Jeg må ha by og land før jeg kan si noe mer, så jeg venter på et bud her.

 

Du tjener deg uansett til ære at du gjør klar til å avfyre et skudd, men regelverket er altså ubøyelig og ikke utformet av meg. Jeg ante ikke om diskusjons eksistens en gang da det blei lagd.

Lenke til kommentar

Det er fint du kommer med harde nøtter til oss hjemlengsel :) Jeg lurer litt på om jeg har mistolka regelverket i denne leken?

Regler

-Riktig svar legger ut nytt bilde.

 

-Ikke lov å søke etter bilder på internett for å finne svar.

 

-Ikke bekrefte eget svar med bildesøk, bildeutlegger skal bekrefte svar.

 

-Er det ikke kommet riktig svar innen 2 dager uten at bildeutlegger har kommet med hint kan hvem som helst legger ut et nytt bilde.

 

-Når bildeutleggeren bekrefter riktig sted/by bør vedkommende også kunne legge til litt informasjon knyttet til dette stedet/attraksjonen så andre kan lære litt av det også, samtidig som det kan være inspirerende for reiselystne.

Jeg kan ikke egentlig se noe om at du ikke kan bekrefte by eller provins i forhold til regelværket? Vi har som regel alltid hatt det sånn i denne leken, at oppgavelager svarer på relaterte spørsmål uten å avsløre noe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...