Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Eh, men til temaet sang: Jeg tror ikke Hjemlengsel noensinne har hørt meg synge/gaule - i tilfelle ville vedkommende aldri komme på ideen at jeg skulle forsøke det...

Da kan vi jo stemme opp til duettsang, eller hva ;):

 

Min sangstemme er også slik at kråkene føler trang til å holde seg for ørene (iflg min lærer). Jeg synger like lystig for det, for "eit folk med song i hugen/kan aldri, aldri døy". Det betyr ikke at jeg nødvendigvis må plage andre med (u)lydene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joho(r Bahru), det er riktig :).

 

snip

 

Flott innlegg :)

 

Men typisk at den minst reisevante her tar oppgaven. Eneste grunnen til at jeg havnet der var en blunder av reiselederen som mente det ikke ville være noen sak for 150+ å dra over grensa til Singapore hver morgen.

 

Ny oppgave kommer nok om et par timer :)

Lenke til kommentar

Putrajaya er korrekt :)

 

Spesielt sted, alle byggninger, veier osv. er helt nye, men det er knapt en levende sjel å se i gatene.

 

Vel, det var jeg faktisk ikke i tvil om. Bilde to gjorde meg i tvil og jeg hadde startet grubling i saken, bilde tre fjernet brått all tvil og jeg fikk visshet servert på sølvfat. Her slår du til med to digre utgaver de føderale territoriers flagg (Kuala Lumpurs, Putrajayas og Labuans, enklaver direkte underlagt de føderale myndigher) og til overmål et bygg med tydelig påskrift "regiondepartementes hus/bygg/tårn". Flagget har vært regionsflagg siden våren 2006 da disse enklavene blei oppretta.

 

Putrajaya (som for øvrig betyr "den unge (barnlige) guttens seier/suksess/triumf, byen har imidlertid navn etter Tunku Abdul Rahman Putra, landets første statsminister etter frigjøring fra britisk herredømme) er selvsagt ganske livløs, den er jo langt fra ferdig ennå. Grunnlagt 1995, vedtatt som administrativ hovedstad fra 1999, fikk sine første første ansatte i hus i 2005 (ca 300 personer) og hadde knapt 70000 innbyggere i fjor ( økning fra 3000 i 2007/2008, så byen vokser raskt nå). Den er imidlertid Malaysias stolthet og mange der er uendelig stolt av at 90 % av de ressursser som er brukt for å konstruere byen fra mark er malaysiske.

 

Ny oppgave kommer i morgen.

Lenke til kommentar

Reisenerder, er dere klar for ny utfordring. Beklager det tok dagen, den brakte utfordringer på andre områder også for meg..

 

Vi skal en liten smule "off the beaten track" denne gangen. Det kommer ikke horder med skandinaviske charterturister hit, men det er på ingen måte slik at tre turister besøker byen hvert skuddår heller. Byen har en størrelse som ikke har problemer med å mache "Norges fem største" og en alder som ikke har problemer med å mache "Norges fem eldste". Ellers er det mange spor i bildet for reisenerder med teft for å tolke slik. En av dem var så avslørende at jeg måtte kutte litt...

 

Og med det utfordres reisenerder og andre som føler seg kallet herved til å informere om land og by hvor følgende bilde stammer fra.

 

Og så igjen: Bildet er ikke tatt av meg og skal krediteres en annen. Navn holdes tilbake nå, for å hindre muligheter for googling, men legges ut når en verdig vinner er kåret.

post-310726-0-33847500-1374698967_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...