Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Ingen flere som vil teste geografikunnskapene sine? Nå er vi jo kommet ganske langt i avgrensning: Vi er i Asia, vi er på byer under Seouls størrelse, vi er på byer som fullt ut kan måle seg med den norske ti på topp-listen hva gjelder størrelse, byen har åpenbart både høyhus og en del vann av det blåere slaget i sine nærmeste omgivelser.

 

Et par stikkord til? Byen er grunnlagt i løpet av de fem hundre siste år, men kjenner presis årstall for dens grunnleggelse. Ved grunnleggingen var det en liten landsby på stedet og denne blei omdømt til bynavnet da byen blei offisielt grunnlagt. Det offisielle bynavnet sto for øvrig i mindre enn 50 år før byen fikk nytt navn. Heilt offisielt har byen vært anerkjent under dagens navn først en stund etter 2. verdenskrig, selv om den var allment kjent under det navnet ei god stund før dette.

 

Nå begynner dette å bli farlig lett ;).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Singapore, Singapore. Denne byen kommer til mine tanker etter å ha lest hintet ditt, havne by, sør i landet osv.

Den tanken har kommet i hodet på flere (#9577, 9579) - og er altså framdeles like feil.

Jeg har for øvrig heller ikke hørt om at Singapore skal ha gjennomgått noe offisielt navneskifte etter 2. verdenskrig ;).

Lenke til kommentar

Aha, beklage. Tenker igjennom fler her nu. Hong-Kong, Kina? vet Hong Kong het noe anna før men er usikker om de endret navn etter 2.verdenskrig.

Du var litt uklar, skal jeg anse det som "svar avgitt"?

 

Dersom du ikke alt har registrert dette: Det er gjort litt elimineringsarbeid og kommet noen hint underveis fra bildet blei lasta opp og til nå.

Lenke til kommentar

Ja, det var mitt svar. Hong Kong, Kina. Tok en titt gjennom alle poster etter du kom med bildet, blomestene i bildet er det samme på flagget til Hong Kong (minner om de) etter minnet mitt. De har hatt et tidligere navn men setningen ang. andre verdenskrig osv gjør meg litt usikker. Men pga flagget og blomsten i bildet vil jeg gå for dette svaret mitt. Er det feil så må jeg nok få tenket litt mer :p

Lenke til kommentar

Singapore, Singapore. Denne byen kommer til mine tanker etter å ha lest hintet ditt, havne by, sør i landet, i Asia og på størrelse med Seoul.

 

EDIT; i Asia og på størrelse med Seoul.

 

Bare en korreksjon her, så ikke misforståelse får feste seg hos noen: Jeg skreiv "under Seouls størrelse".

Lenke til kommentar

Bare en korreksjon her, så ikke misforståelse får feste seg hos noen: Jeg skreiv "under Seouls størrelse".

Aha... Hong Kong er nok en del større enn Seoul... Dæven, er ganske mange hint her men får bare ikke satt tanken på en by, de fleste forslag fra meg er allerede sagt og feil ;)

 

Og ikke Hong Kong så blir det nesten Macau.. men gir ikke det som svar pga min usikkerhet.

Endret av Værktøy
Lenke til kommentar

Ja, det var mitt svar. Hong Kong, Kina. Tok en titt gjennom alle poster etter du kom med bildet, blomestene i bildet er det samme på flagget til Hong Kong (minner om de) etter minnet mitt. De har hatt et tidligere navn men setningen ang. andre verdenskrig osv gjør meg litt usikker. Men pga flagget og blomsten i bildet vil jeg gå for dette svaret mitt. Er det feil så må jeg nok få tenket litt mer :p

Da må du nok gjøre klar tenkeboksen, for svaret er ikke riktig. Jeg skal ikke insistere, men jeg tror ikke det finnes såpass grønne områder med klart blått hav og likevel høyhus igjen i Hong Kong i dag. Bildet er altså oppgitt å være dette års utgave, og jeg har heller ikke noen som helst grunn til å tro annet ut fra det jeg kan se.

Lenke til kommentar

Seoul er så vidt jeg vet mye større enn Hong Kong da :) Men det er ikke svaret uansett så det har lite å si

Nei, dette er like mye læring som lek, så det har slett ikke uvesentlig poeng.

 

Bare sentrale Seoul er 50 % større enn Hong Kong og metropolområdet Seoul er over tre ganger større. Nå kan man jo si at også Hong Kong har sitt metropolområde, men det er likevel litt annerledes for der er det klar grense som i praksis fungerer som landegrense. Mer enn f eks mellom København og Malmö i dag.

Lenke til kommentar

Ett hint til før jeg tar pause en halvtime og gjør litt for arbeidsgiver også, enda jeg har ferie? Så får de som tenker bedre på denne tida av døgnet enn jeg gruble litt?

 

Byen fikk en ny park for kort tid siden. Den kostet drøyt 1,25 milliarder norske kroner å bygge og den forventer et sjusifret besøkstall i år.

Lenke til kommentar

Neimen, reisenerder, hvor er dere? Må dere har enda flere ledetråder for å gi noen bud til? OK da, to ledetråder til:

 

1) Byens navn vil umiddelbart få en til å tenke på noe attraktivt/verdifullt.

 

2) I motsetning til vanlig for litt større byer antas byen å ha arbeidsplassunderskudd, altså at flere reiser utt av byen på arbeid enn inn til byen på arbeid.

Lenke til kommentar

Er det blått eller ikke? :p

 

Prøver meg på Phnom Penh.

Det er ikke presis smaragd og heller ikke noe jeg begjærlig ville drukket før jeg først hadde hett ei uke i Sahara, men jeg vil da definere det som blått dersom vi avgrenser mot "blått" mot "grått"

 

Før jeg kan forholde meg til et svar må jeg ha by og land.Reglene i trådens førstepost er krystallklare på det punktet og jeg har ingen fullmakt til å sette dem til side.

Lenke til kommentar

Phnom Penh, Kambodsja da.

 

Svaret er ikke riktig, dessverre.

 

Phnom Penh var godt skudd, for byen var for hundre år siden kjent som Asias perle (og perler må da sies å være attraktive/verdifulle?) og den har en del vann rundt seg. Byttet navn har den også, engang var den f eks kjent som Krong Chaktomok, "byen med de fire ansikter".

 

Imidlertid er det et problem at Phnom Pehn ble grunnlagt i 1372 (for øvrig på grunnlag av fem buddhafigurer som kom flytende i et dødt tre av indisk valnøtt). Jeg presiserte byen skulle være grunnlagt siste fem hundre år.

 

Så lad og skyt igjen :).

Lenke til kommentar

Joho(r Bahru), det er riktig :).

 

Nå var det altså rett før jeg bad robertaas og akroev finne fram sitt første svar og så stemme i sangen "Ditt sinn monne flyve så vide omkring/det er som du glemmer de nære ting"...

 

Skalvi så se på hintene?

 

Byen er ikke landets sørligste: Nei, den ligger på breddegrad 1,46 , mens Tebedu, Malaysias sørligste by ligger på breddegrad 1,02. Tebedu har også en innlandshavn, forbundet med havet via en kanal.

 

Byen ligger udiskutabelt sør i sitt "fylke": Lengre sør i Johor Provinsen enn Johor Bahru er det umulig å komme uten å bli våt til livet eller gå i båt.

 

Byen er "fylkets" viktigste by: Vel, byen har 55 % av Johor-provisens innbyggere og hver andre besøkende til Malaysia kommer via Johor Bahru.

 

En eller flere byer: Byen består/besto av Kota Tinghi, Pontian, Tengah, Pasir og Kulai foruten den opprinnelige Tanjuh Puteri da byen ble grunnlagt 10. mars 1855.

 

Byen blei omdøpt etter mindre enn 50 år: Etter elleve år faktisk, byen blei omdøpt til Istana Basar Johor 1. januar 1866.

 

Heilt offisielt har byen vært anerkjent under dagens navn først etter 2. verdenskrig: Ja, lenge etter. Johor Bahru blei offisielt bynavn så seint som 1. januar 1994. Før det var offisielt ikke "Johor Bahru" en by, men et område som bestod av bl a (Istana Basar) Johor og Koto Tinghi.

 

Hevde seg godt blant de ti største norske byene, mindre enn Seoul: Johor Bahru har ca 1,4 millioner innbyggere.

 

Byen fikk en ny park for kort siden: Legoland Malaysia, åpnet 15. september i fjor. For øvrig byens tredje park. I 2014 åpner Angry Birds Activity Park som den fjerde.

 

Arbeidsplassunderskudd: Ja, mange av innbyggerne arbeider i Singapore. En god del flere enn folk i Johor-provisen som arbeider i Johor Bahru.

 

Byens navn får en til å tenke på noe attraktivt/verdifullt. Johor betyr "juvel" og "Bahru" betyr den/det nye.

 

Nå kommer ingen av dere som har deltatt til å glømme byen Johor Bahru mer ;).

 

Bildet er for øvrig tatt fra Singapore så trærne i forgrunnen er ikke malaysiske ellers. Siden bildet er tatt litt mer øst enn vanlig mangler den sedvanlige velkjente Causway Link. Hadde den vært der hadde jeg hatt svaret på ca ti sekunder antar jeg...

 

Heder, ære og stattfettpinne er din, sveern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...