Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Sentosa er en øy i Singapore...

Jada, det er jeg absolutt klar over :). Når jeg ikke skreiv noe direkte om det i forrige innlegg var det kun for ikke avsløre noe landenavn for andre.

 

Jeg har altså ikke peiling - men av en eller annen grunn lurer jeg på om man muligens her legger inn en liten fleip, i og med insisteringen på land og by...

 

Altså tar jeg et enkelt lite skudd i blinde: Bystaten Singapore, fra en vinkel der man ser litt nyere bebyggelse, og ikke kan se havnen...

Nei, vi ser nok ikke Singapore her, men å si vi skal til andre sida av jordkula ville være å ta for drøyt i.

 

Jeg kan godt si at vinkelen på er ikke høytradisjonell, da hadde dette blitt altfor lett for ekte nerder. Vinkelen kan likevel knapt kalles heilt unik heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går for noe så kjent som Kuala Lumpur, Malaysia

Kjent er byen, men på bildet er den nok ikke.

 

Jeg har for øvrig en viss følelse av at du skal få problemer med å finne såpass med vann på ett og samme sted i Kuala Lumpur. Da må du trolig ut til Klang, som altså regnes som selvstendig by. Høytidelig grunnlagt i 1643 og større enn Oslo. (Og jeg trenger vel ikke nå si at heller ikke Klang er på bildet?)

 

Så ennå behøves nok flere skudd her for å skyte seg heder og ære. Fyr løs :)

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke peiling :) Men jeg vil nevne at jeg bare er 16år og har en geografikunnskap som er langt over gjennomsittet for min alder, men det er jo ikke godt nok i denne leken :) Gleder meg til å få reist masse mer i fremtiden og lære masse om geografi. Jeg har allerede reist endel og snart reiser jeg på biltur igjen og vil da ha vært i 17 land som 16-åring :)

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke peiling :) Men jeg vil nevne at jeg bare er 16år og har en geografikunnskap som er langt over gjennomsittet for min alder, men det er jo ikke godt nok i denne leken :) Gleder meg til å få reist masse mer i fremtiden og lære masse om geografi. Jeg har allerede reist endel og snart reiser jeg på biltur igjen og vil da ha vært i 17 land som 16-åring :)

Å, crazylazyboy, jeg synes du har skutt godt her jeg, Det skal være litt forskjell på en geografiprøve for en gjennomsnitts norsk 10. klasse og en geografilek for nerder. Her nytter det ikke med de bildene man finner i enhver turistbrosjyre, for da hadde riktige reisender trykket på "svar"-knappen fire sekunder etter at bildet kom ut. Så prøv gjerne noen skudd til, du lærer av det.

 

For å være litt personlig også: Jeg var elendig i geografi da til jeg var 14-15. Det kom av en lærer som syntes "flere byer i Belgia"-metoden var ypperlig måte å lære geografi på (Har du lest Alexander L Kiellands bok "Gift"? Der finner du metoden i detalj, og den boka gir også en suveren innsikt i norsk "latinskole" litt før år 1900, så boka kan sterkt anbefales. Du lærer mye historie av å lese den, og noen kapitler er ganske morsomme også.) Seinere fikk jeg mye bedre egnet geografilærer og så fikk jeg reist litt, så da blei jeg brukbar i geografi jeg også.

 

Du har garantert lært mye geografi på biltur i 17 land om du har hatt øyne og ører åpne, og det tror jeg du har. Imidlertid er du nok ennå sterkest på Europa, og nå er vi i Asia. Så hva med å finne Asia-kartet og gruble litt til? Du har like store sjanser for å lykkes du som andre :). Med mindre noen faktisk har vært her, og kjenner seg igjen, selv om vinkelen er litt annerledes enn vanlig i turistmateriellet. Da regner jeg mer vi hadde hatt liv i dem etterhvert...

 

Og så skal du huske: Dette er geografilek og ingen skoleprøve. Her er poenget at vi alle skal lære og skjerpe geografikunnskapen vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bangkok?

Nei. Byen har havn, men jeg tror det er ganske dårlig med byggverk i den høyden i nærhten av den enn så langt vi kan kalle vannet "sjøvann". Chao Praya klarer vel knapt den bredden vannet her har noe sted? Kanskje ute i Pak Nam, men der tror jeg det er heller dårlig med så blått og friskt vann :).

Lenke til kommentar

Å, crazylazyboy, jeg synes du har skutt godt her jeg, Det skal være litt forskjell på en geografiprøve for en gjennomsnitts norsk 10. klasse og en geografilek for nerder. Her nytter det ikke med de bildene man finner i enhver turistbrosjyre, for da hadde riktige reisender trykket på "svar"-knappen fire sekunder etter at bildet kom ut. Så prøv gjerne noen skudd til, du lærer av det.

 

For å være litt personlig også: Jeg var elendig i geografi da til jeg var 14-15. Det kom av en lærer som syntes "flere byer i Belgia"-metoden var ypperlig måte å lære geografi på (Har du lest Alexander L Kiellands bok "Gift"? Der finner du metoden i detalj, og den boka gir også en suveren innsikt i norsk "latinskole" litt før år 1900, så boka kan sterkt anbefales. Du lærer mye historie av å lese den, og noen kapitler er ganske morsomme også.) Seinere fikk jeg mye bedre egnet geografilærer og så fikk jeg reist litt, så da blei jeg brukbar i geografi jeg også.

 

Du har garantert lært mye geografi på biltur i 17 land om du har hatt øyne og ører åpne, og det tror jeg du har. Imidlertid er du nok ennå sterkest på Europa, og nå er vi i Asia. Så hva med å finne Asia-kartet og gruble litt til? Du har like store sjanser for å lykkes du som andre :). Med mindre noen faktisk har vært her, og kjenner seg igjen, selv om vinkelen er litt annerledes enn vanlig i turistmateriellet. Da regner jeg mer vi hadde hatt liv i dem etterhvert...

 

Og så skal du huske: Dette er geografilek og ingen skoleprøve. Her er poenget at vi alle skal lære og skjerpe geografikunnskapen vår.

Noen flere ting :):

De fleste landa har vært biltur men ikke alle, har vært i Kina som til nå er eneste utenfor Europa, har heller ikke kjørt til Storbrittania eller Spania + at noen av landa er ved hjelp av interrail :)

 

Hvor jeg er sterkest på geografi er jeg ikke sikker på. Jeg har lært mye harde fakta om mange land, jeg kan de aller fleste hovedsteder, kan plassere alle land på kartet og flagga sitter godt :) Jeg kan lokalisere kjente fjellkjeder og hav etc, stater i USA kan jeg også godt. Om du sier en passe kjent by så vet jeg land og som regel plassering i landet. Men dette blir jo litt annerledes :)

 

Men jeg kan ta en gjett til på Fillipinene?

Lenke til kommentar

Kvelden er enda ung :tease: Neida.

Det er den muligens når man er 16, men ikke når man er tre-fire ganger så gammel ;). Da er kvelden gått over i natt og jeg tar natt etter innlegget.

 

Det jeg mente med annerledes var at jeg har satt meg inn i tall, bokstaver og kart, ikke så my bilder, derfor er ikke bilder min sterkeste side enda :)

Etter mitt eget syn er egentlig ikke bildene i seg selv det viktigste i en slik konkurranse. Ikke med mindre man har vært akkurat der og kjenner seg igjen. Ellers er bilder hjelp til å kartlegge terreng og landskapsformer, byggestil, kanskje folk og språk og litt slikt. Etter det synes jeg selv mer om å finne fram kart og kunnskap.

 

I et tilfelle som dette - om jeg selv skulle "analysere" meg fram - ville jeg analysert bildet nøye, vurdert avstander og høyder godt, likeså byggestil og annet jeg fant, og så funnet kartet og vurdert hvor jeg kunne funnet noe tilsvarende: I hvert fall en del høyhus og ganske tett ved strandlinje, åpenbart både en del vann (mer enn liten bekk, for å si det slik) og temmelig blått og klart vann, temmelig grønt og flatt landskap osv. I tillegg er kunnskapen "i Asia" klarlagt så å granske i Canada, Sør-Amerika eller Australia er åpenbart bortkastet energi. Noen byer er også eliminert.

 

Så er det bare å gå videre derfra. Kanskje kan en granskning under god lupe avsløre noe om klær på folk, bilskilt, flagg på en båt, en spesiell båttype eller noe slikt. Jeg har ikke gransket dette bildet selv, så jeg aner ikke hva som kan være av spor på bildet. Selv forteller "skylinen" meg det jeg trenger umiddelbart, men det skyldes altså at jeg har vært her. Hadde jeg ikke måtte jeg angrepet på annen måte.

Lenke til kommentar

En by helt sør i Malaysia?

 

Kan jeg få minne om konkurransens forutsetninger? (Uthevingen i sitatet under er gjort av meg.)

 

Dere svarer på hvilket by eller sted det er og hvilket land byen eller stedet/landemerket ligger i.

 

Poenget er altså ikke å spørre seg fram til hvilket land byen ligger i eller hvor i landet byen ligger ;).

 

Men et par hint kan jeg jo gi: Byen er ikke landets sørligste. Byen som offisielt regnes som landets sørligste by er viktig nok, men langt mindre. Den har teknisk sett "havn" og det er fullt mulig å seile en mindre båt dit fra åpent hav, men jeg tviler på at en standard 150 fots norsk kystlastebåt hadde klart å komme dit. De fleste vil nok helt umiddelbart kalle den byen innlandsby. Å antyde at havnens vann er "blått" burde også kvalifisere for prioritert ventelisteplass hos en øyelege.

 

Derimot ligger byen på bildet udiskutabelt sør i sitt "fylke" og byområdet regnes nok som "fylkets" viktigste by. Om byområdet reelt sett er én by eller flere sammenvokste er derimot en smule diskutert lokalt. Juridisk behandles den imidlertid (stort sett i hvert fall) som én by i dag, og jeg tror turister flest vil bruke maksimum ti sekunder på betrakninger rundt dette.

Lenke til kommentar

Kan det være Seoul i Sør-Korea? Trodde kanskje byen var mye større.

Svaret er nei. Din antagelse om Seouls størrelse er nok riktig, Seoul er større enn den byen vi skal fram til. Vi snakker likevel heller ikke her om noen ukjent landsby, men om en by som ikke ville hatt problemer med å måle seg mot ti på topp-listen av norske byer. Noe jeg antar høyden på enkelte bygg alt har avslørt? Det er ikke særlig vanlig å bygge i den høyden på steder med 4000 innbyggere. I det gamle Sovjet hadde man en periode noen tanker om 15-etasjerblokker fylt opp med bønder fordi en slik boform var "fremmende for de sosialistiske samfunns vel" (les: gjorde kontroll og overvåkning lettere), men ellers pleier det jo være en viss sammenheng mellom bystørrelse og byggehøyde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...