Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, forsøker:

 

I denne oppgaven setter jeg forbud mot image search (selvfølgelig), men hvis noen tenker "det der må da være ...", så kan de slå opp navnet for å sjekke. (Og EXIF-info er selvfølgelig forbudt å lese...)

 

Sted, land - som vanlig.

 

post-310924-0-95960600-1374009079_thumb.jpg

Lenke til kommentar
I denne oppgaven setter jeg forbud mot image search (selvfølgelig), men hvis noen tenker "det der må da være ...", så kan de slå opp navnet for å sjekke. (Og EXIF-info er selvfølgelig forbudt å lese...)

Reglene står i førsteposten.

 

Ellers minner det mye om Irland, men jeg tror ikke jeg har vært akkurat der bildet er tatt.

Lenke til kommentar

Reglene står i førsteposten.

 

Ellers minner det mye om Irland, men jeg tror ikke jeg har vært akkurat der bildet er tatt.

 

Noen andre har hatt sånne kommentarer i oppgaveteksten, så jeg fulgte opp - men hvis grunnloven ikke tillater navneoppslag (for kontroll av mistanke), vel, så går grunnloven foran. EXIF-forbudet lar jeg uansett stå (for å holde linjen klar...). Vel og merke er i tilfelle det tenkte navneoppslaget engangstilfeller hvor man mistenker korrekt svar - ikke varianten hvor man søker femti ganger etter forskjellige mulige stedsnavn...

 

Ingen kommentar angående spekulasjoner - på dette tidspunkt...

 

Addendum: Jeg har IKKE lest HELE tråden...

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Siden det ble diskusjon om regler, et spørsmål jeg kom på nå:

 

Hvis man mistenker at "det må da være der-og-der", ikke klarer å huske stedsnavnet, så bruker et kart som IKKE viser bilder - er det tillatt å gjøre, slik at man kan skrive stedsnavnet ? Altså hvor man faktisk gjenkjenner stedet og hvor det er, men trenger kartet for å finne akkurat navnet ?

Lenke til kommentar

Og herved overlates stafettpinnen til Hjemlengsel's åpenbart velinformerte bruk...

 

Gratulerer!

 

(Og det var egentlig på tide at det dukket opp noen med kunnskap om vår nabo, som jeg (og mange med meg) ikke regner som utland.)

 

Men en ting: "Sørligste punkt" av Færøyene ? Er Munkin gått under ?

 

(Munkin er navnet på en liten steinblokk/stakkur som stikker (eller altså stakk) opp av havet noe sør for Akraberg.)

Lenke til kommentar

akroev, "munkin" er jevnlig under. Heilt presist hver gang det er flo sjø og en smule (u)vær. Nettopp derfor er da også "munkin" et "fles" eller skvalpeskjær, og regnes derfor på Færøyene like med Pysen i Norge når man snakker om det offisielt sørligste punktet. Det er vel bare Hans Andrias Djurhuus som anerkjenner punktet og teller det med som en del av Færøyene i sin sang "Lítið yvir Føroya land". Her går han jo gjennom heile landet bit for bit, starter i nordøst, arbeider så sør- og vestover, og avslutter med "Suðuroyggjen, nes víð nes/Siðst av øllum - Munkafles".

Så heilt teknisk sett er vel Munkafles det siste man kan kalle "land" på Færøyene, men offisielt blir altså statusen som Pysen i forhold til Lindesnes.

 

Skal vi si det er nok geogafitime nå midt i sommerferien?

 

Ellers er jeg 100 % enig med deg i at Færøyene ikke er utland. Færøysk er ikke et språk, det er en norsk dialekt. Lettere å forstå for en vestlending enn inntrøndersk. Trøsten får kanskje være at nordmenn tross alt har i gjennomsnitt en god del mer (mindre lite) forstand på Færøyene enn danskene, som liksom skal ha overherredømme der. Med svært få unntak klarer jo ikke en danske å forstå så mye som ei overskrift i "Dimman" (=Dimmalætting, største avis) før vedkommende har falt av lasset. Men styre øyene skal Danmark...

 

Ny oppgave kommer i morgen. Jeg er nødt for å kaste meg over annet arbeid i kveld, for en kunde skal ha sitt før det er ferie...

Lenke til kommentar

Så tid for ny konkurranse, og la oss begynne med relativt lett oppgave. Hvor i verden er bildet under fra? Minimum by og land, gjerne også nærmere spesifisering.

 

For å ta med formaliteter som er viktige nok også. Dette bildet skal ikke krediteres meg, men en annen. For å forhindre googling av fotografens navn - tillit er bra, men sikkerhet bedre ;) - krediteres foreløpig ikke bildet. Kreditering vil bli tilføyd samtidig som en vinner bekreftes eller tidsfristen for å svare er ute.

 

Edit: © til dette bildet har Ilan Kelman, januar 2013

 

post-310726-0-56263400-1374161688_thumb.jpg

Endret av Hjemlengsel
Lenke til kommentar

Jeg har altså ikke peiling - men av en eller annen grunn lurer jeg på om man muligens her legger inn en liten fleip, i og med insisteringen på land og by...

 

Altså tar jeg et enkelt lite skudd i blinde: Bystaten Singapore, fra en vinkel der man ser litt nyere bebyggelse, og ikke kan se havnen...

 

(Og i skrivende stund har jeg heller ikke slått opp navnet Sentosa, så hva nå det enn er, har det ikke hatt betydning for forslaget.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...