Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem hadde trudd den ene greske byen barneskolelæreren din nevnte under geografitimen skulle vise seg å være knossos? Virker lovende.

 

Det var ikke under en geografitime, men heller når jeg leverte meldingen om å få fri fra skolen, hvor det sto at jeg skulle til Kreta. Da nevnte han Iraklion og Knossos, som var steder han hadde vært, men som han også anbefalte meg å reise til hvis vi hadde tid.

Endret av Andersas
Lenke til kommentar

Hvem hadde trudd den ene greske byen barneskolelæreren din nevnte under geografitimen skulle vise seg å være knossos? Virker lovende.

 

 

 

 

Fascinerende er det. :)

Dessuten er vel Kreta egentlig et ganske smått areale? Beunderlig at det er delt opp i byer med egne stedsnavn. Virker som en morsom lek, dette. :)

 

Kreta er ei stor øy i middelhavet, og det er flere byer der. Knossos er jo ikke en egentlig by lengre, da den ble fraflyttet for x-1000 år siden pga. en naturkatastrofe. Den har levd videre som et sagn, inntil en engelsk eventyrer og oppdager (Arthur Evans) fant ut at han skulle begynne å lete etter sannheten i sagnet, og faktisk oppdaget sagnbyen.

Lenke til kommentar

Det var ikke under en geografitime, men heller når jeg leverte meldingen om å få fri fra skolen, hvor det sto at jeg skulle til Kreta. Da nevnte han Iraklion og Knossos, som var steder han hadde vært, men som han også anbefalte meg å reise til hvis vi hadde tid.

 

Spur of the moment typ ting da. Er rart åssen slike små snutter kan være med deg over lengre tid. Dypt begravd i minnet før de kommer opp til overflaten når man trenger det som aller mest.

 

 

Kreta er ei stor øy i middelhavet, og det er flere byer der. Knossos er jo ikke en egentlig by lengre, da den ble fraflyttet for x-1000 år siden pga. en naturkatastrofe. Den har levd videre som et sagn, inntil en engelsk eventyrer og oppdager (Arthur Evans) fant ut at han skulle begynne å lete etter sannheten i sagnet, og faktisk oppdaget sagnbyen.

 

Ser at du kan en del om geografi og jeg er mektig imponert :) Det er ikke det at jeg ikke trudde på deg. Jeg er takknemlig for svar og alt det der, og legger meg flat. Knosses er faktisk en by i middelhavet, den er sagnomsuset og det er et stykke vakkert landemerke.

Endret av Danek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spur of the moment typ ting da. Er rart åssen slike små snutter kan være med deg over lengre tid. Dypt begravd i minnet før de kommer opp til overflaten når man trenger det som aller mest.

 

Du kan velge å tro meg eller ei, men jeg snakker faktisk sant. Knossos kom bare opp for meg, og sånn er det. Enkelte ting fester seg bedre enn andre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...