Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-30484-1249833221_thumb.jpg

 

Hvor er dette?

 

Dette bildet har jeg tatt på ferie for noen få år tilbake.

Hint-bilde som kommer senere synes jeg også er skikkelig stilig i sin enkelthet.

 

 

EDIT: Woops, ser ut til at hintet kom litt raskt. Lar hintet stå jeg.

post-30484-1249833232_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Ble det for vanskelig? Eller for lett slik at jeg ødela sjarmen? Hvor mye tid skal jeg gi før videre hint skal gis?

 

Løsningen var ikke Yellowstone. :hmm: Men det var ett godt utgangspunkt som gjør jobben deres enklere. Jeg kommer ikke til å røpe hvilket land det ligger i, men vil ha stedsnavn.

Lenke til kommentar

Ett hint som kan avgrense bittelitt om ikke annet. Stedet har følgende tornadoaktivitet "årlig per 10000 kvadratkilometer":

 

antallet tornadoer som en kan oppleve på stedet er fra 0,5 til 2,49 tornadoer :)

Endret av G
Lenke til kommentar

post-30484-1249833221_thumb.jpg

 

Nytt Tips, Noen dyrearter man finner på stedet:

 

Angående det bilde med måken på søppelfatet; det kan jo ha gitt noen assosiasjoner til havet med dets saltvann. Den typen bildeinformasjon kan jo ha vært villedende for noen. Dette er en langt inn i innlandet måkeart!

 

Skorpioner finner du der.

Svart enke (edderkopp)

coyote (rovdyr)

klapperslange

Bullsnake (Pituophis catenifer sayi)

Garter snake

Du kan observere opptil 165 fuglearter om våren og sommeren der.

Opuntia (plante)

Pediocactus

 

Nærmeste by som er liten ligger på 7nn meter over havet (nn-kan være hvilket som helst tall, før jeg oppgir det).

 

Da kan noen ha litt å bryne seg på i de sene nattetimene. Sikkert noen på forumet som arbeider nattskift. :roll:

 

Vi befinner oss altså i denne delen av verden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Perfekt svar. Det er Dinosaur Provincial Park.

 

Ett "UNESCO World Heritage Site" er det også.

 

Nærmeste by heter Brooks. Nærmeste storby er Calgary som er kjent for OL i 1988. Calgary har også en årlig festival hvor kveget står i sentrum, "Calgary Stampede".

 

Hovedmuseet Royal Tyrrell Museum ligger i Drumheller

 

Dinosaur Provincial Park har ett eget lite museum, hvor du kan få guide til å vise blant annet det ekte fossilet av en "duck-billed dinosaur", som ble tatt ut på en brutal måte med dynamitt. Fossilet kom uskadd fra hendelsen. Vi møtte en hyggelig guide som het Sonja. Som viste oss rundt i terrenget omkring museet.

 

Wikipedia's artikkel, som også viser hvor mange forskjellige dinosaurer og fossiler stedet har gitt verden.

 

En kort video om Joseph Tyrrell.

Slik gjøres fossilutgravningene

 

Dersom du virkelig har god tid, eller er mer interessert i indianer og bison, kan du ta turen til Head Smashed in Buffalo Jump, som ligger ett stykke sør for Calgary.

 

Veien til enorme naturopplevelser i Rocky Mountains er ikke lang heller. Anbefaler Banff, Jasper. Er du interessert i å se en veldig stor isbre, så dra til Columbia Icefield. Ett av mange steder å se ville dyr er i Elk Island som ligger ikke for langt i fra storbyen Edmonton. I Edmonton finner du ett kjøpesenter som kanskje vil ta pusten fra deg.

 

Provinsen (fylket) Alberta hevdes å være rottefritt. Noe også kartet i lenken til høyre viser. De har rottepatrulje langs grensen til Saskatchewan.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er jo det (humre). Men hele Alberta / British Columbia opplevelsen er så stor, fordi turistene vil oppdage en verden som er så til de grader forskjellig fra hva en er vant med. En får også hyggelige mennesker med i opplevelsen. Kanadiere er spesielle.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...