Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Geografilek for oss nerder [Les første post]

Anbefalte innlegg

Fra Wikipedia:

Billy Elliot is a 2000 film written by Lee Hall and directed by Stephen Daldry. Set in the fictional town of 'Everington' in the real County Durham, UK

Da kan man si tampen brenner, da både Durham, Scarborough og denne byen er i nord-øst-England.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nome er dessuten grunnlagt av "three lucky swedes" som fant gull der. En av dem, Jafet Lindeberg, var egentlig norsk, fra Kvænangen i Troms. Han reiste opprinnelig over sammen med samer og reinsdyr som skulle delta i en redningsoperasjon for frosne og sultne gullgravere i Klondike.

Før jeg legger meg, legger jeg ut fire bilder fra et sted som kanskje kan ligne litt...

post-140319-1243985293_thumb.jpg

post-140319-1243985318_thumb.jpg

post-140319-1243985340_thumb.jpg

post-140319-1243985362_thumb.jpg

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

OK. :thumbup: Riktignok ikke navngitt etter hvalrosser, men etter sir James Clark Ross som oppdaget øya i 1841.

Bildene er fra McMurdo station på Ross Island i Antarktis. Antarktis største "by" med tolvhundre og noe innbyggere, noen er noenlunde fastboende som driver logistikk for forskere, noen forskere er også noenlunde fastboende, men de fleste er forskere på kortere forskningsopphold. "Byen" drives av USAs National Science Foundation. Gods og personer som skal til USAs Amundsen-Scott South Pole Station på selve polpunktet må innom McMurdo.

Vil dere vite mer om McMurdo og hva folk gjør der, se Werner Herzogs film "Encounters at the end of the world".

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...