Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja.. Har en følelse av at jeg har lagt ut samme bilde før :hmm:

 

Da jeg var der stampet jeg rundt i 30 varmegrader med en haug av andre turister. Så det var slitsomt så vel som interessant å se.

 

Har litt dårlig tid så det blir litt klipp og lim fra internett

 

Efesos var i oldtiden en viktig havneby på Lilleasias vestkyst, med omkring 250.000 innbyggere. Byen var det joniske Hellas økonomiske sentrum og senere en av det romerske imperiets viktigste metropoler. I byen fantes blant annet et av verdens syv underverker, Artemistemplet. I følge kristne legender skal jomfru Maria, Jesus' mor, ha dødd i Efesos etter å ha dratt dit sammen med apostelen Johannes etter korsfestelsen.

 

Kan legge til at byen ikke ligger rett ved havet i dag. Byen ble forresten hardt havnet av en malariaepedemi som drepte en stor del av befolkningen.

 

Lenke til kommentar
er ikke det sann passe nært bømlo et sted? om vi skal vere i norges land i det hele tatt?

Får denne du SCV. Finn et nytt bilde...

 

Bilde var fra trekantsambandet som binder sammen fastlandskommunen Sveio med øyene Stord og Bømlo. Det består av to hengebroer, en undersjøisk tunnel og en mindre bro. I tillegg er dette europaveien mellom Stavanger og Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...