Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Dott" i øret.

Pasient

Anbefalte innlegg

Jeg er rett og slett TETT i høyre øre. Det er nesten som de dottene man får når man har flydd, men bare 10 ganger værre. Jeg har redusert hørsel og den "dotten" irriterer vettet av meg. Jeg har prøvd og gjespe, jeg har prøvd q-tips, jeg har prøvd og holde for nesen og blåse. Men INGENTING hjelper.

Dette holder på og gjøre meg sinnsyk, er det noe som funker mot dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Dotterfaren
Luft. Er manisk med q-tips :p

Jeg har hatt samme problemet og gikk til lege. Fikk en respept på et legemiddel som gjør av slimhinnen på innsiden av øretrommen sveller ned. Det forsvant etter 2-3 dager med piller. Så kom deg til legen og få tak i de pillene...

Lenke til kommentar

Fikk det på vei ned til syden. 11 dager senere var det omtrent borte

Da skulle vi fly hjem og jeg fikk det igjen :thumbdown:

Tok 10-12 dager før det forsvant. Er ikke noe farlig da.

Bare SYKT irriterende. Finnes sikkert noe greier mot det, men

jeg brydde meg ikke med sånt :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg er rett og slett TETT i høyre øre. Det er nesten som de dottene man får når man har flydd, men bare 10 ganger værre. Jeg har redusert hørsel og den "dotten" irriterer vettet av meg. Jeg har prøvd og gjespe, jeg har prøvd q-tips, jeg har prøvd og holde for nesen og blåse. Men INGENTING hjelper.

Dette holder på og gjøre meg sinnsyk, er det noe som funker mot dette?

Har akkurat samme. Jeg fikk det etter jeg fløy i begynnelsen av Okt. Jammen meg sitter det ennå. Utrolig plagsomt, har prøvd øyreskylling og alt.

Lenke til kommentar
Fikk det på vei ned til syden. 11 dager senere var det omtrent borte

Hehe. Jeg fikk også dette helt på slutten av en flyreise til syden for 4-5 år siden. Det gikk over etter 4-5 dager, uten at jeg kunne gjøre noe for å hjelpe på at det løsnet. Det har aldri skjedd igjen, heldigvis.

Det skjedde bare på det ene øret, så jeg greide jo å høre litt hvertfall. ;)

Prøvde alt mulig uten resultat, så der kan jeg ikke gi deg noe andre tips enn å ta tiden til hjelp.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar
Gjest TOTALT100%ANONYM!!!

Jeg har det nå, faktisk! Hadde øreverk for ca. en uke siden, som varte omtrent en dag, og etterpå var jeg helt tett i øra... Alle lyder høres forstyrret ut også... omtrent som en dårlig mp3-fil, faktisk!! :p

håper bare det gir seg snart... er jævlig irriterende og det er ingenting som hjelper....

Lenke til kommentar

Du kan putte så mye q-tips og olivenolje du bare vil i øret. Det vil ikke hjelpe noe. Du har dott i øret fordi du ikke får utjevnet trykket i mellomøret, altså innenfor trommehinna. Har du hatt det lenge kan det være at kanalen mellom øret og nesen som skal utjevne trykket er for trang. Hvis det fortsetter ville jeg kanskje tuslet til legen en tur.

Lenke til kommentar

Har selv hatt dette nå, kraftige dotter i begg ører så har nesten ikke hørt noen ting, tv'n hadde dobbel guffe for å få samme lydnivå blant annet.

Nå etter fjorten dager holder det på å gi seg, de siste dagene har jeg stridd med at ørene går berserk på forandring av typen "dott" hver gang jeg gaper eller gjesper.

Regner med et par dager til så er det normalt, så hvorfor gå til legen?

Lenke til kommentar
Du kan putte så mye q-tips og olivenolje du bare vil i øret. Det vil ikke hjelpe noe. Du har dott i øret fordi du ikke får utjevnet trykket i mellomøret, altså innenfor trommehinna. Har du hatt det lenge kan det være at kanalen mellom øret og nesen som skal utjevne trykket er for trang. Hvis det fortsetter ville jeg kanskje tuslet til legen en tur.

Eller så har dotten kommet av at det har samlet seg en klomp ørevoks inne i øregangen. Det lager slike dotter. Q-tips vil gjøre det verre, og å holde seg for nesen og blåse osv. hjelper ikke. Ha i olivenolje, og bestill legetime. De skyller ut dotten. Olivenoljen hjelper på å myke opp dotten, for ørevoksen er trykt sammen til en rimelig hard dott, og den vil komme lettere ut når legen skyller øret.

Endret av Annalfabet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...