Fruktkake Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Du har fremdeles 5 års reklamasjonsrett om du krangler med de. Det er de og ikke produsenten som må punge ut da, og det er derfor de er så lite villig å følge reklamasjonsretten (norsk lov). Men det er et pluss på netthandel, man har alltid kvitteringen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg bruker ihvertfall drev som en norsk variant av "drive", både for den fysiske harddisken, og "konseptet drive" i operativsystemet (som forsåvidt er fristillt fra det fysiske), er det feil? Man kan jo bruke den samme argumentasjonen mot ordet "drive" men det brukes over hele fjøla.'Drive' betyr 'drivverk'. 'Drev' er et enkelt tannhjul i et drivverk. Du kan oversette 'drev' med 'drive' også, men da i betydningen en gruppe mennesker og/eller hunder som driver et bytte mot jegeren eller om selve jakten (med andre ord ingenting som har med harddisker å gjøre). Men det engelske ordet "drive" betyr også tradisjonelt drivverk, og det brukes som sagt over hele fjøla på datafronten. Drev blir allerede av mange brukt om harddisker, og om konseptet "drive" i OSet, er ikke da det greieste å bbruke "drev" på norsk, der "drive" brukes på engelsk? AtW Lenke til kommentar
haalo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Du har fremdeles 5 års reklamasjonsrett om du krangler med de. Det er de og ikke produsenten som må punge ut da, og det er derfor de er så lite villig å følge reklamasjonsretten (norsk lov).Det virker logisk nok, mobiltelefoner har jo 5 års reklamasjonstid. Men det er et pluss på netthandel, man har alltid kvitteringen.Det hadde jeg faktisk glemt, jeg kan jo finne både ordre- og leveringsbekreftelse på Gmail-kontoen min. Takk for infoen, da slipper jeg å åpne MP3-spilleren med mindre jeg trenger mer plass og/eller noe å gjøre . Lenke til kommentar
mandela Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Drive blir gjerne oversatt til lagringsenhet (se/søk etter "fellesordliste for dataord") Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Men drive er ikke det samme som drev. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 1,8" med stor lagringskapasitet hadde vært meget ønskelig :/ Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Synd hvis Toshiba også dropper dette. Det vil vel føles som ett tilbakested hvis neste generasjon iPOD får mindre lagrinskapasitet enn forrige. De er vel ikke i nærheten med flash enda, man får vel ikke 160 GB flash på samme plass som med HDD? Skaffet meg forresten min første Flash spiller i går, iPod Nano 8 GB, for å bruke på dass Utrolig lekker spiller, men altfor liten etter min mening (fysisk størrelse altså), liker bedre min 80 GB fra forrige generasjon, mye lekrere finish også, men det er en annen diskusjon. Endret 3. januar 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg bruker eksterne disker endel. 2.5" er liten men en 1.8" ekstern disk på 160GB er ennå mer ønskelig å ha i lomma. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Men det engelske ordet "drive" betyr også tradisjonelt drivverk, og det brukes som sagt over hele fjøla på datafronten. Drev blir allerede av mange brukt om harddisker, og om konseptet "drive" i OSet, er ikke da det greieste å bbruke "drev" på norsk, der "drive" brukes på engelsk? Både "drive" og "drev" passer jo særs dårlig på fastminne. Men ordet kommer vel til å henge igjen ganske lenge, likevel. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Tipper også ordet harddisk vil fortsatt bli brukt, selv om disk betyr rund plate. Endret 3. januar 2008 av kilik Lenke til kommentar
haalo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 De er vel ikke i nærheten med flash enda, man får vel ikke 160 GB flash på samme plass som med HDD?Joda, men det er langt fra økonomisk fornuftig. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Er vel uansett MP3-spillere og lignende som har stått for mesteparten av salget og der ser vi nå klart en dreining mot flash. Tipper vi ser iPod Touch/iPhone med 64 GB minne i år og det dobbelte neste år. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Dersom informasjonen stemmer, kommer fokuset for "magentiske disker" til å ligge på 2,5 og 3,5 tommer for Hitachi. Er det med vilje denne skrivefeilen er komt inn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå