Gå til innhold

Problemer med AMD X2 4200 s939

Anbefalte innlegg

Oppgraderte nettopp min AMD 64 3200 til en AMD X2 4200 s939 på mitt Asus A8N-E hovedkort med nForce 4 Ultra chipset. Plages med at systemet slår seg av, noen ganger skjer det under boot, andre ganger etter flere timer. Har ikke fått testa systemet under stress enda, driver og installerer og oppdaterer WinXP. Lurer på om det er noen Bios settings som gjør dette, og har selvsagt flasha til nyeste bios. Når jeg underklokker prosessoren, virker den mer stabil enn når den kjører på det den egentlig skal klare. PSU er en MIST 500W, den skulle klare å dra denne prosessoren selv med et Radeon 3870 skjermkort, skulle den ikke?

Noen som har noen tips til hva som kan være problemet?

Jeg er ikke noen stor overklokker eller bios-guru, så hvis noen med peiling kan fortelle meg hvilke innstillinger jeg må sette der, både frekvenser og volt for cpu og ram, hadde jeg blitt veldig takknemlig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket at kjøleribba er i skikkelig kontakt med prosessoren og at det ikke er for mye/lite kjølepasta? Høres ut som et typisk varmeproblem.

Det er også lurt å resette biosen, særlig ved cpu bytte, enten ved å ta ut batteri eller bruke clear cmos jumper.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Har du sjekket at kjøleribba er i skikkelig kontakt med prosessoren og at det ikke er for mye/lite kjølepasta? Høres ut som et typisk varmeproblem.

Det er også lurt å resette biosen, særlig ved cpu bytte, enten ved å ta ut batteri eller bruke clear cmos jumper.

Takk for svar, men tempen på CPU ligger på 40-42 grader idle og 50-52 load, og clear cmos hjelper ikke. Kan det hende at CPU får for lite Volt?

Endret av geronimo
Lenke til kommentar

Lurer på om chipsettet blir for varmt. Er det en kjent problemstilling?

Jeg testa systemet i 3DMark06, og kjørte alle testene uten problemer med CPU'en på stock settings. Men da måtte jeg starte PC-en med multiplier på 6 eller 7, justere opp multiplier med Asus programvare i windows og starte 3DMark. Klarer ikke oppstart med stock settings. Temp ifølge hovedkortet er CPU: max 52, chipset max 31, men kjøleribba kjennes veldig varm ut, vet jo ikke hvor måleren ligger.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Prøv med everest og se hva temperaturen på hk blir under mye belastning. Er det nesten så varmt at det svir på fingrene så kan det godt hende det er et varmeproblem. Hvor mye spenning gir du cpuen forresten?

Skal prøve det. CPU-spenninga ligger på "Auto", dvs 1,36V. Har prøvd å kjøre den litt opp, men da døde PC-en under boot.

Lenke til kommentar

Startet den ikke når du økte spenninga? Hvor mye økte du da? Du trenger ikke å øke den mer enn til 1,4v ca, så finner du ut om det er problemet. Mer spenning skal gi stabilere cpu, så at den krasjet når du økte den skurrer litt. Har du sjekket temperaturen på cpu under load? Hvis ikke så gjør det også, om den ligger på 41-42 grader idle, så kan den fort hoppe mye opp i temperatur hvis det er dårlig kontakt mellom cpu og kjøleblokk.

Lenke til kommentar
Startet den ikke når du økte spenninga? Hvor mye økte du da? Du trenger ikke å øke den mer enn til 1,4v ca, så finner du ut om det er problemet. Mer spenning skal gi stabilere cpu, så at den krasjet når du økte den skurrer litt. Har du sjekket temperaturen på cpu under load? Hvis ikke så gjør det også, om den ligger på 41-42 grader idle, så kan den fort hoppe mye opp i temperatur hvis det er dårlig kontakt mellom cpu og kjøleblokk.

Prøvde å øke tre steg fra default spenning og opp mot 1,4, men det hjalp ikke. Må kanskje sjekke den kjøleribba igjen, selv om jeg har gjort det tidligere. Er heller ikke den første CPU'en jeg installerer...

Sjekka CPU'en og kjøleribba. Alt bra der, lagt på ny pasta og festa ribba skikkerlig. Sjekka også chipsettet i samme slengen, og der var det noen rester tørka kjølepasta. Så at det var varmt der, er jo ikke så rart. Fiksa det, og håpet at det hjalp. Skrudde sammen PC-en igjen, og starta opp. Slår seg av selv etter 2 sek....

Lei av å plages med dette, så jeg kasta ut X2 CPU'en og satte inn den gamle AMD 64 3200. Starta PC-en, installerte COD4 for å rase fra meg, og hva skjer? PC-en slukner helt... da har jeg vel eliminert CPU'en som problem, selv om dete aldri har skjedd med denne CPU'en i PC-en før. Fant problemet, det var min splitter nye Mist 500W PSU som var defekt... bytta ut skiten med en 650W Fortron Source, det merket leverer...

Endret av geronimo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...