Gå til innhold

Vannkjøling av "stille PC" (C2D og 8800GTS)

Anbefalte innlegg

Hei...

Har drevet litt research en stund nå og planlakt å lage vannkjøling til PCn.

Jer er i utgangspuntet ute etter et billig men skikkelig sett, krever ingen ekstremytelse da systemet ikke skal klokkes men heller gå så stille som mulig. Kabinettet mitt er et Lian-Li 7077 Fulltower med plass i massevis.

Har kikket litt innom Microplex og da sett på AC og Mist delene. Dette er billige og greie deler?

Tenkte i utgangspunktet på en 3x120 radiator med blokker på CPU, GPU og begge chipsets. Er passiv kjøling på dem nå men siden jeg hadde tenkt at jeg kunn skulle ha vifter i radiatoren er jeg redd for at det kan bli lite uftgjenomstømm ellers? Eller holder det kansje med en 120mm som blåser litt inni kabinettet for å skape sirkulasjon? PSU vil jo også lage litt trekk?

Mitt foreløpige oppsett ser noe slik ut (alt fra Microplex.no):

Pumpe: Eheim 1046 - 385kr

Tank: Swiftech vanntank - 195kr

Radiator: MIST 3x120 Radiator - 495kr

Grill: AC radiatorgrill 360mm - 225kr

CPU-blokk: AC Cuplex PRO - 295

GPU-blokk: AC aquagraFX 8800GTS - 849kr

Chipset: AC Twinplex Pro -2x299kr

Sum: Rett over 3000kr

Er dette billig, dyrt eller helt passe? Og er opsettet greit?

Så hadde det vært greit om pumpen startet automatisk når jeg slår på PCn. Finnes det noe slaks relee-kit som fikser dette til disse pumpene?

Ellers så hadde jeg laget en liten skisse her som dere kan få titte på og se om det kan gjøres anderledes:)

post-49061-1199337416_thumb.jpg

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville gått opp til en Laing DDC-pumpe med bedre løftehøyde og høyere kapasitet for mulige utvidelser. Koster bare 595 og går på 12V. Da slipper du også et relékit.

Hvordan er denne med tanke på støy da? Og hvem forhandler disse da?

Trekker sikkert en del strøm også? Må muligens til med større PSU da :)

Lenke til kommentar

Regnet med nipler her da?

Kan annbefale de komplette settene Microplex selger.

Nå har de opgradert pumpen også (bare uker etter jeg bestilte :wallbash: )

Papsvifter bruker jeg på radiatoren, som jeg har montert i front. Bruker ikke noen annet for å få luft inni kabinettet. Har kun en vifte som blåser ut bak, og har fine temperaturer på både på HK og på GPU (som ikke er vannkjølt enda.)

Edit: Leif

Endret av XobiN
Lenke til kommentar

Et par innspill:

Først av alt; dropp vannkjøling av chipset. De passive løsningene fungerer utmerket selv med mye overklokking. 600 kr spart!

Bytt ut pumpa, det er mye lettere å forholde seg til en pumpe man kan koble rett i strømforsyningen. Jeg er fornøyd med denne som virker særdeles solid: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...amp;mcat=14s267 . Ellers er denne også god: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=a...amp;mcat=14s267

CPU-blokken ville jeg byttet ut med en apogee GT, men den du har valgt ut er grei...

Hvilket skjermkort er det? Ser du skriver 8800GTS, men det finnes tre utgaver. Uansett ville jeg byttet ut til denne, så slipper du å bruke aluminium også: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...amp;mcat=14s277

Du må belage deg på å drille opp grillen litt også, den passer nok ikke "rett ut av boksen". Men det skal være en smal sak å drille hullene litt større.

Lenke til kommentar

Hva er greia med Aluminium og Kobber da? Redoksreaksjoner? Og hvilen avstand burde man ha? 10cm slange?

Den vannpumpen fra swiftec så grei ut ja... Helller en som går på strømforsyneingen enn en ekstra kontakt. Men hvordan er støynivået på denne?

Ang GPU kjøleren så støtter vel ikke den du linket kjøling for spenningskontrollene?

og så syntes jeg den var temmelig feit den AC saken :)

Belager meg på litt kutting og modifisering, men dette er ikke no problem:)

Ellers hvilke slanger/nippler burde jeg gå for?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Avstand mellom forskjellige metaller har jeg sett anbefalt på 12 rørdiametre. (i ISO-standard for stigerør for olje/gassproduksjon)

Eheimpumpen har hatt problemer med vibrasjoner, og flere har måttet modifisere på denne for å unngå dette. Hvis du istedet kjøper en Laing DDC-1, får du en stillere, bedre og mindre pumpe. Denne kan også modifiseres på en "enkel" måte for å få litt ekstra gjennomstrømning. Dette er det flere guider på internett for denne modden.

Lenke til kommentar

Ville gått for nevnte Laing DDC pumpe, eller Swiftech MCP655 (som også er en Laing DDC pumpe). De er svært stillegåend og er kjent for høy kvalitet, og lang levetid.

Når det gjeldet kjøling av CPU/GPU, gå for Swiftech Apogee GT, og MCW60.

De er anbefalt på dette, og mange andre forum som en meget god kombinasjon. I tillegg kan de benyttes ved senere oppgradering ved bruk av adapter.

Glem Chipset kjøling. Det har ikke noe for seg, og du sparer penger.

Bruker dette i mitt oppsett sammen med en trippelradiator med 16db vifter, og hører bare svak susing.

Er allergisk mot støy, og kan anbefale dette selv ved ganske kraftig OC.

Lenke til kommentar
Ville gått for nevnte Laing DDC pumpe, eller Swiftech MCP655 (som også er en Laing DDC pumpe). De er svært stillegåend og er kjent for høy kvalitet, og lang levetid.

[pirke]

Swiftech MCP655 er en Laing D5-pumpe.

[/pirke]

Å kjøpe en DDC-pumpe og modifisere/bytte topp, vil være mer økonomisk og gi bedre ytelse enn D5.

Lenke til kommentar
Hva er greia med Aluminium og Kobber da? Redoksreaksjoner? Og hvilen avstand burde man ha? 10cm slange?

Den vannpumpen fra swiftec så grei ut ja... Helller en som går på strømforsyneingen enn en ekstra kontakt. Men hvordan er støynivået på denne?

Ang GPU kjøleren så støtter vel ikke den du linket kjøling for spenningskontrollene?

og så syntes jeg den var temmelig feit den AC saken :)

Belager meg på litt kutting og modifisering, men dette er ikke no problem:)

Ellers hvilke slanger/nippler burde jeg gå for?

For "spenningskontrollene" (latterlig overpriset): http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MC21&mcat=c181

Er det 8800 GTS 640 MB du har?

Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/product.php?productId=56497

Denne er det jeg har... passiv kjøling på minnebrikkene på Skjermkortet funker? er litt skeptisk til akkurat det der:P

Ja. Men når jeg ser på prisene på microplex, så vet jeg ikke om MCW60 er verdt det likevel. Du trenger nemlig et ekstra sett med minnebrikker i tillegg også, og da blir det nesten uforholdsmessig dyrt... Fordelen er selvsagt noe bedre ytelse og mulighet for å bruke blokken videre på neste skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...