ovrebekk Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg var en tur på en hytte i sirdalen forleden sammen med familien, og for en gangs skyld var det faktisk kaldt ute. Månen var oppe, himmelen var delvis overskyet og snøen glinset så jeg og broren min bestemte oss for å gå ut og ta litt bilder. Etter å ha krysset en islagt innsjø fant vi en fin plass med mange gode motiver, og flere av bildene ble fine julepressanger i ettertid Det var godt å ha med min yngre bror som også er fotointeressert. Vi samarbeidet både kreativt og praktisk for å få tatt bildene, som utvilsomt hadde vært vanskelige å ta alene. Utstyr: Nikon D200, Sigma 10-20mm, Nikon SB-800 blitz og et gammelt stativ. Lukkertid rundt halvminuttet på alle sammen. Dette bildet er vel det mest "realistiske" av de tre. Litt kontrastbehandling i photoshop. Her gikk vi amok med blitzen. Mens eksponeringen var igang belyste vi både forgrunnen og treet med flere blink fra forskjellige vinkler. Også her var blitzen i god bruk. Jeg tok bildet mens min bror sprang rundt og fyrte av blitzen forskjellige steder. Kritikk og ros mottas med takk, og en god jul og et godt nytt år Torbjørn Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Du har hervert fått meg til å sette blitz på ønskelista! Jeg fikk en fantastisk vinterfølelse av bildene. De virker surrealistiske, men alikevel realistiske. En blanding som fungerer utrolig godt. Synes steinen på bilde nr. 1 var ganske uinteressant, men husene til høyre for denne gjør opp for mye av det. Bilde nr. 2 hadde en komposisjon som egner seg til mye grafisk, men også kunsterisk sett synes jeg den hadde kvaliteter. Det siste bilde, nr. 3, ble utrolig tøft takket være lillebroren din! Alt i alt utrolig spennende bilder med en stil jeg ikke har sett mye av før. Synes det var kjempegodt utført teknisk sett og for det meste kunstnerisk også. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Spenende måte å ta nattbilder. Synes dere har fått det bra til. Likte bilde 2 best. Ser det er en grein som ikke er belyst, men det er vel ikke lett å få det perfekt. Kunne tenkt med litt mer trøkk i fargene på himmelen. Lyst opp syggene litt med blitzen? Dette er noe jeg må prøve sjøl en gang. Hvordan er det med hvitbalnse når man kombinerer blitz og månelys, er det ett problem eller går det bra. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Wow! Utrolig fine bilder. Meget godt utført alle tre, selv om det er noe småplukk som nevnt over. Men det faktum at man sjelden ser slike bilder gjør det er glemt på et blunk. Av de tre likte jeg det siste best. Synes du fikk den beste eksponeringen av himmelen her, uten for mye siv i skyene slik det ble på de to første. Som førstemann nevner var berget i forgrunnen på det første bildet ganske uinteressant. Den lille glødende landsbyen, derimot, var noe jeg kunne tenkt meg å sett mer av i samme type bilde. Kort sagt, du har tatt et knippe veldig bra bilder! Håper du har mer å by på. Lenke til kommentar
katet Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Wooh! Dette var konge bra bilder;) Ikkje noko konstuktiv kritikk her, men eg motte berre sei det! Stå på Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg likte ikke komposisjonen i bilde nr. 2. Steinen i forgrunnen virker bare som et forstyrrende element. bilde ville vert 3 ganger bedre hvis du bare har hatt det frostne treet og himmelen i bildet. Synes bilde nr. 1 også blir delvis ødelagt av forgrunnen. Men ellers var de gode bilder. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Takk til alle for svar. En god blitz bør man absolutt vurdere å kjøpe inn ja ettersom den kan brukes på utrolig mange måter. Angående bilde nr. 2 var det et par grener som havnet i skygge ja. Det bildet er faktisk satt sammen av to bilder. Vi måtte klatre opp på en liten haug for å kunne belyse treet fra venstresiden, men de laveste grenene havnet litt for lavt til å bli belyst. Blitzlyset er litt kaldere enn månelys så på de bildene hvor vi brukte blitz er himmelen litt gulaktig. Dette er vel strengt tatt litt feil, men jeg likte effekten så jeg gadd ikke fikse det i photoshop. Jeg tok bildene i RAW så jeg kunne ha åpnet de to ganger, med henholdsvis månelyset og blitzlyset korrekt, og blandet de med masks, men da hadde det blitt lite farge i bildene. Evt. kunne jeg kanskje ha brukt det gule filteret som fulgte med blitzen til å gjøre blitzlyset varmere. Og igjen er det godt å få tilbakemeldinger. Det er lett å se seg litt blind på bilder man har tatt og redigert selv. Kjekt å få andre synspunkter. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Da lærte jeg mer i denne tråden en jeg har lært meg selv på to uker Bra arbeid Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 Kult å se en blitz bli brukt kreativt. Og bra resultater! Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 3. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2008 De to øverste av bildene er meget bra, spes den midterste. Fin og kald stemning fra et øde landskap, god komposisjon, likte himmelen med skyene på begge bildene. Hvordan brukte du blitsen? Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. januar 2008 De to øverste av bildene er meget bra, spes den midterste. Fin og kald stemning fra et øde landskap, god komposisjon, likte himmelen med skyene på begge bildene. Hvordan brukte du blitsen? Blitzen er stilt på manuell, 1/8 eller 1/16 styrke (husker ikke), og blir avfyrt ved å trykke på en egen knapp på blitzen. Med 30 sekunder lukker har man såpass god tid at man kan gå litt rundt og blitze der man vil. På bilde nr. 2 er forgrunnen opplyst med et blink på nært hold og hver side av treet opplyst med 3-4 blink fra litt lenger avstand. På bilde nr. 3 sprang broren min rundt i bildet og blinket totalt fire forskjellige plasser med blitzen. Det eneste som er viktig er å passe på at ikke selve blitzen synes fra kameraet i det du fyrer den av, for da kommer selve blitzen med på bildet som en lysende prikk. Lenke til kommentar
Dogagon Skrevet 5. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2008 Veldig tøffe bilete, likte spesielt godt nr. 3. Alle var greie, men det siste var best synst eg. Men eg syns att greina på nr. 3 var litt vel lys i forhold til resten av bilete (dette kan jo fiksast i photoshop e.l.). Veldig kjekt å sjå slik kreativ bruk av blitz, utan att det vert veldig innlysande att det vart brukt blitz. Spesielt for meg som like å bruka mest mogleg naturleg lys, når eg ser slikt får eg og lyst til å bruka meir blitz. Lenke til kommentar
bengtmagne Skrevet 5. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2008 Fantastisk! Himmelen og sporet i snøen på det første bildet gir en veldig dybde. Litt dumt med steinen i forgrunnen. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 5. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Veldig god dybde i bilde 3 med rikelig detaljer å skyggespill. mitt står ikke opp mot dit tatt med enkelt colpix885 Må nevne at det er ca 20 blå her øyongen nordmarka 07 Endret 5. januar 2008 av kvase Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå