Kamerat Skrevet 7. januar 2002 Del Skrevet 7. januar 2002 Tom's Hardware Guide AnandTech x-bit labs HardOCP FiringSquad [ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-01-07 16:51 ] Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 hmm, jaja. Konklusjonen utifra dette må jo være at AMD fremdeles er flere titalls hestehoder foran Intel når det gjelder ytelse pr. MHz. Jo visst vinner Intel og god del tester, men den har jo også et forsprang på 533 MHz. :smile: Lenke til kommentar
Rhaps Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Jaja, noen er villig til å ofre stabilitet, støy og kaldere prosessorer for *litt* bedre ytelse (pr mhz). Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Quote: On 2002-01-10 16:34, Rhaps skrev:Jaja, noen er villig til å ofre stabilitet, støy og kaldere prosessorer for *litt* bedre ytelse (pr mhz). Stabiliteten til AMD er av samme klasse som Intel, kanskje ikkje i servermarkedet, men det er ikke det XP prosessorene er øremerket for? STØY...arg, hvorfor må alle Intel tilhengerene komme med det argumentet? Det er så banalt i vinkel !! Man kan ta en god kjøler (Som man forøvrig ikke trenger å kaste hvis man kjøper ny maskin) og setter på ei stillegående vifte. Simple as that. Kalde prosessorer...Det er Intels eneste fordel, de er litt kalde. Det er ikke mye, men det er nok til at Intel diggerene bruker det som argument. Det er ikek nødvendig med en prosessor som er 10 grader. En typisk AMD prosessor kjører rundt 30 - 40 grader (Kommer ann på hvilken kjøler man bruker, og hvor god kontakten mellom pros og kjøler er) og det er ikke for varmt. Jeg måtte bare få ut frustrasjonen min. Dette er ikke et angrep på Intel diggerene. Velg hvilken som helst kjøler dere vil, jeg skal ikke bestemme for dere :smile: Men tilslutt vil jeg si at jeg er fornøyd med AMD og jeg kommer ikke til å kjøpe Intel pga pris/ytelse. Lenke til kommentar
extreme Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Quote: Stabiliteten til AMD er av samme klasse som Intel, kanskje ikkje i servermarkedet, men det er ikke det XP prosessorene er øremerket for? Nei, her tar du helt feil. Det er her AMD er dårlig. De overlater chipsettene sine til 3.partsleverandører, hovedsakelig VIA. Det er utrolig mye krøll med disse chipsettene, og dette fører veldig ofte til småproblemer av diverse slag, og ustabilitet! For å si det sånn. Intel brukte mer tid på og utvikle i850 chipsettet, enn AMD brukte på og utvikle Athlon prosessoren...sier litt. Tenk deg da, når via snekrer sammen et chipsett på en halvtime..det virker iaff sånn! Quote: STØY...arg, hvorfor må alle Intel tilhengerene komme med det argumentet? Det er så banalt i vinkel !! Man kan ta en god kjøler (Som man forøvrig ikke trenger å kaste hvis man kjøper ny maskin) og setter på ei stillegående vifte. Simple as that. En athlon trenger MYE mer kjølning enn en Intel P4 prosessor. Selvfølgelig kan man kjøpe stillegående vifter til Athlon også, men P4'en får du stillere. gamepc.com har nettopp testa en 2.0GHZ Northwood klokka til 2,5GHz(!) med STANDARD BOXED vifte. Den var ALDRI over 38grader på max load! ganske utrolig, med tanke på at standardvifta er ganske dårlig, og bare spinner på 3000rpm! sjekk bevis her: http://www.gamepc.com/reviews/hardware_rev...11&mscssid=&tp= 100 Farenheit er ca 36-37 grader.... Quote: Kalde prosessorer...Det er Intels eneste fordel, de er litt kalde. Det er ikke mye, men det er nok til at Intel diggerene bruker det som argument. Det er ikek nødvendig med en prosessor som er 10 grader. En typisk AMD prosessor kjører rundt 30 - 40 grader (Kommer ann på hvilken kjøler man bruker, og hvor god kontakten mellom pros og kjøler er) og det er ikke for varmt. Jeg har opplevd så utrolig mange stekvarme AMD cpu'er, og da spesielt Thunderbird. 1,4GHZ'en der er rene smelteverket. For å få disse ned er det ikke bare nødvendig med god cpu kjøler, man bør også ha MINST et par kabinettvifter...:sad: Quote: Jeg måtte bare få ut frustrasjonen min. Dette er ikke et angrep på Intel diggerene. Velg hvilken som helst kjøler dere vil, jeg skal ikke bestemme for dere :smile: Men tilslutt vil jeg si at jeg er fornøyd med AMD og jeg kommer ikke til å kjøpe Intel pga pris/ytelse. Selvfølgelig. Dette er heller ikke noe angrep på AMD tilhengere, respekterer selfølgelig også de, men for meg er det Intel som gjelder! Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Quote: Jeg har opplevd så utrolig mange stekvarme AMD cpu'er, og da spesielt Thunderbird. 1,4GHZ'en der er rene smelteverket. For å få disse ned er det ikke bare nødvendig med god cpu kjøler, man bør også ha MINST et par kabinettvifter... Da er jo ikke T-Bird vi snakker om heller da! Det er XP prosessoren. Dessuten (Hvis jeg har forstått rett) er XP og MP prosessoren bygger på 0.13 eller var det 0.15 ?? Micron mens Thunderbird er bygger på 0.18 micron. Og det sier seg selv at det blir MYE varmere. Og det at P4 prosessoren kan overklokkes til 2.4 ghz er sikkert riktig. Men hvis du overklokker en AMD til 1.8 (1.9) så er den bedre enn 2.4 Dessuten finnes det flere måter å kjøle en AMD prosessor på enn med Intel sine prosessorer, så muligheten for å overklokke er bedre på AMD si side enn Intel Lenke til kommentar
extreme Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Quote: Da er jo ikke T-Bird vi snakker om heller da! Det er XP prosessoren. Dessuten (Hvis jeg har forstått rett) er XP og MP prosessoren bygger på 0.13 eller var det 0.15 ?? Micron mens Thunderbird er bygger på 0.18 micron. Og det sier seg selv at det blir MYE varmere. Og det at P4 prosessoren kan overklokkes til 2.4 ghz er sikkert riktig. Men hvis du overklokker en AMD til 1.8 (1.9) så er den bedre enn 2.4 Palomino(XP) utvikler 10% mindre varme enn Thunderbird. Det vil si at en 1600MHz Palomino utvikler like mye varme som 1400MHz Thunderbirden. Hmm, jeg trodde iaff at Palomino(XP) er 0.18 micron? Men, det kan være det samme. P4 williamette(0,18) lagde lite nok varme som det var, Northwooden(0,13) har du jo sett. "It runs extremely cool". Quote: Dessuten finnes det flere måter å kjøle en AMD prosessor på enn med Intel sine prosessorer, så muligheten for å overklokke er bedre på AMD si side enn Intel Den skjønte jeg ikke, flere måter og kjøle ned AMD på? Du får vannkjøling til P4 også, (Selv om det ikke er noe vits på P4), men vet ikke om noen Norske webshoper som selger det...? Bedre å overklokke med AMD?..vel, med overklokking så er det jo best med en CPU som ikke utvikler så mye varme. Og når en 2.0GHz Northwood kan klokkes til 2,5GHz med boxed vifte (25% overklokking), så sier det seg selv at P4 er best til overklokking. Throughbreed AMD'en som kommer om noen måneder (den på 0.13 micron), skulle det visstnok bli dårlig med overklokkingsegenskaper på... Lenke til kommentar
extreme Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 AMD XP er 0.18 micron ja. 1667MHz (XP2000) blir den siste på 0.18 micron fra AMD før Throughbreed på 0.13 kommer om noen måneder. Lenke til kommentar
ludvik007 Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 "En athlon trenger MYE mer kjølning enn en Intel P4 prosessor. Selvfølgelig kan man kjøpe stillegående vifter til Athlon også, men P4'en får du stillere. gamepc.com har nettopp testa en 2.0GHZ Northwood klokka til 2,5GHz(!) med STANDARD BOXED vifte. Den var ALDRI over 38grader på max load! ganske utrolig, med tanke på at standardvifta er ganske dårlig, og bare spinner på 3000rpm! sjekk bevis her: " ikke pokker at de fikk en 2g p4 til 2,5g med med kjølesystemet som følger med det er propaganda til sånne lett lurte duster. det må være noe av det dummeste eg har hårt, det må være en fantais test for og få opp besøk tallet på siden og tydelig var det meget lurt! Lenke til kommentar
extreme Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Hmm? gamepc.com er en meget seriøs side, og tror ikke de vil komme med usannheter nei. Hvis du sjekker lignende sider, så vil du finne ut at Northwood er meget overklokkingsvennlig. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Dere glemmer en ting, prisen! Intel har alltid tatt seg meget godt betalt for CPU'ene sine, og AMD var de som redda hele markedet for hjemme-pc'er da de slo intel med Athlon-prosessoren. Intel har blitt billigere, men ligger fortsatt ett par hakk bak AMD(såvidt jeg vet). og til det der med chipsettene, det beste chipsettet til P4 DDR er jo fra VIA? og via kt266a er jo meget stabilt, bare n00bs som klarer å ødelegge :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå