Quattro7 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Hei! I maskinen min har jeg 5 harddisker, som slår seg av og på veldig ofte. Jeg kan for eksempel sitte på nettet, så hører jeg en av harddiskene sukke, som når den slår seg av. Like etter hører jeg den starte igjen. Dette gjelder også når jeg skal starte programmer. Jobbe-musepekeren kommer frem og jeg hører harddisken spinne opp. Dette gjelder alle harddiskene. Strømforsyninga er 350 W. Nå prøvde jeg nettopp å endre en instilling på diskene, en og en. Alle sammen spant opp når jeg trykket "Lagre instillinger". Hva er feil? Endret 3. januar 2008 av Quattro7 Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Hvis du har vista så er det sannsynlighvis noen innstillinger i power optionen eller strøm alternativer på norsk, trykke på adwance og der ser du har disk, sett den på null(never) Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Hva er egentlig anbefalt å ha den på? Tar diskene skade av å gå 24/7, f.eks slå seg av etter 999999999 min elns? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Hva er egentlig anbefalt å ha den på?Tar diskene skade av å gå 24/7, f.eks slå seg av etter 999999999 min elns? Det er like greit å ha den på null, slik at dem alldri skrur seg av. Trur det sliter litt på hd å skru seg av å på hele tiden.. Sikkert greit på bærbare for å spare strøm men på stasjonær er det ikke noe vits i trur jeg. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Takk skal du ha Lar den gå litt for å se om det har løst seg Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Instillinger for dette ligger under power options. For vanlig desktop-bruk kan du la diskene gå hele tiden. Da unngår du at de må spinne og og ned under vanlig bruk. Driver du derimot en server som ikke har mye trafikk, men mange disker (f.eks. en egen server på ditt lokalnettverk hovedsakelig for ditt eget bruk, men som går 24/7), så er det logisk å la diskene spinne ned etter f.eks. 2 timer. Da unngår du å bruke mye unødvendig strøm, samt at diskene (som kanskje ikke blir brukt i mange dager i strekken) unngår mer slitasje på å spinne hele tiden. Det er noe slitasje forbundet med å spinne opp og ned ja, så ved midnre det er slik at diskene brukes meget infrekvent, så kan du like godt la dem stå på. power-down for harddisker er definitivt bare noe bør ha på for maskiner som står på 24/7. -Stigma Lenke til kommentar
KAS Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Det hadde vært interessant om noen hadde et innspill til denne tråden om hvordan man kan få XP/Vista til å slutte å "polle" diskene som er definert til å gå i standby på egen hånd, slik at de slutter å spinne opp og ned ukontrollert i hytt og vær slik trådstarter beskriver. Om ikke dette er mulig er jo hele vitsen borte. Endret 3. januar 2008 av KAS Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) XP, hvis du lurte på det: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/s.../powermgmt.mspx Følg guiden til punkt 4. Der ser du at du kan stille på harddiskene. Endret 3. januar 2008 av Quattro7 Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Desktop disker er vel heller ikke laga for 24x7 bruk om det er et argument for at man lar dem stoppe opp innimellom. Har selv brukt masse desktopdisker 24x7 de siste årene uten at det ser ut til å skape problemer. 24x7 i varmt kabinett derimot... Kjapt havari der ja. For å redusere varmeutviklinga i kassa er jo spindown greit og da. Endret 3. januar 2008 av Flippo Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Desktop disker er vel heller ikke laga for 24x7 bruk om det er et argument for at man lar dem stoppe opp innimellom. Har selv brukt masse desktopdisker 24x7 de siste årene uten at det ser ut til å skape problemer. 24x7 i varmt kabinett derimot... Kjapt havari der ja. For å redusere varmeutviklinga i kassa er jo spindown greit og da. Må være ekstremt hardt for disken å skru seg av å på vær 20min som er default i vista(tar ikke mange minutta før de starter igjen). De fleste kabinetta har en 120mm vifte til å kjøle ned hardiskene.. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Desktop disker er vel heller ikke laga for 24x7 bruk om det er et argument for at man lar dem stoppe opp innimellom. Har selv brukt masse desktopdisker 24x7 de siste årene uten at det ser ut til å skape problemer. 24x7 i varmt kabinett derimot... Kjapt havari der ja. For å redusere varmeutviklinga i kassa er jo spindown greit og da. Må være ekstremt hardt for disken å skru seg av å på vær 20min som er default i vista(tar ikke mange minutta før de starter igjen). De fleste kabinetta har en 120mm vifte til å kjøle ned hardiskene.. De fleste kabinettene du og jeg mekker sammen ja :-) Handla en Dell en gang og den hadde to diskplasser helt i bunn uten noe luft trekk i det heletatt. Ble varmt ja... Anyhow, C driven vil ofte plages med at windows driver med mye dill og er vanskelig aa faa stoppa all trafikk paa. Men disable task-scheduler, indexing service og andre tullete greier ordner litt. Men andre disker i f.eks. et stort media server oppsett vil kunne sove helt fint. Har over 10 disker i en "server" og det er greit at de ikke gaar hele doegnet. Der sitter det bl.a. en raid kontroller med 8xSATA disker og den sover i dager uten aa starte om det ikke er bruk der. OS ligger paa en separat IDE disk som jeg ikke bryr meg mye om. Endret 3. januar 2008 av Flippo Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Diskene har best av å gå hele tiden. Sliter mer på diskene å skru de av og på enn at de får gå ifred hele året. Edit: Read/Write hele tiden er noe annet igjen. Da skal man helst ha noe litt mer robust enn vanlige desktop drev. Endret 3. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå