Gå til innhold

Mitt første speilrefleks kamera

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
støtte for SDM-objektiver.

Hvilket er hovedgrunnen til lanseringen av K100D Super har jeg lest. Pentax ville vel ikke miste mulige kunder av SDM objektivene (skjønt de koster jo 2 x prisen av K100D Super)

Eneste jeg har å sette fingeren på (til den prisen), er at den automatiske hvitbalansen ikke er veldig flink. Kompaktkameraet er faktisk bedre.

Yup. Problem også på K10D, hvor jeg styrer den manuelt via Kelvin verdier. Krever en smule konsentrasjon, "viktige" motiver tas imidlertid med RAW også (K10D har RAW knapp for RAW i tillegg til JPEG på neste bilde) og da kan hvitebalanse settes i ettertid.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SDHC-kort fikk dette kameraet på en firmware oppdatering.

Ufattelig bra det rose-bildet. Men jeg er nok litt bak dagens teknologi :-)

At autofokus og billedstabilisator er innebygget i kameraet er jo kjempe. Kan bruke gode gamle pentax-objektiv.

Nå må jeg bare forske litt på megapikslene og se om jeg må ha 10 eller kan klare meg med 6.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Nå må jeg bare forske litt på megapikslene og se om jeg må ha 10 eller kan klare meg med 6.

Eneste fordelen med 10mp jeg kan se er at det tillater mer crop'ing av bildene enn 6mp uten å gå "for lavt" i antall pixler. Crop'ing krever dog bra skarphet på bildene i utgangspunktet (50% crop gir jo "dobbelt så store" pixler).

Lenke til kommentar
(...)

K100D Super har fått støvfjerning, spotmåling, ISO 3200 - ingen ting som er veldig viktig.

Beklager pirkingen, men det K100D-et jeg nå holder i hånden, kjøpt på Lefdal Strømmen i forgårs, har både ISO 3200 og spotmåling (så vidt jeg kan skjønne).

Til tross for hva Akam.no skriver om Super-versjonen, har K100D (ikke-Super) også fått støtte for SDHC-kort. I følge andre sider er forskjellene nevnte støvfjerning og støtte for SDM-objektiver.

Eneste jeg har å sette fingeren på (til den prisen), er at den automatiske hvitbalansen ikke er veldig flink. Kompaktkameraet er faktisk bedre.

Jepp, ser ut som denne "vanlige utgaven" av Pentax K100D har ISO 3200 og spotmåling. :)

Ifølge den svenske brukermanualen... :)

Lenke til kommentar

Ett spørsål til: hvordan er den innebygde blitzen. Grei nok eller må man investere i en ekstra blitz med det samme? Har Pentax noen blitser till "hyggelige" priser. Blitz har jeg ikke særlig greie på - aldri vært flink med Bitz

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ett spørsål til: hvordan er den innebygde blitzen.

Dårlig (som på alle dSLR). Ledetall 11 (mot 35 på minste eksterne). Kan benyttes som motlysblitz, men ikke mye annet.

Eksterne blitzer som har P-TTL styres helt av kameraet så de skal ikke være noe problem å bruke.

Lenke til kommentar
Du bør ALLTID bruke penger på en ekstern blits om du kan det, ingen intern blits kan gjøre jobben i nærheten av like godt som en ekstern blits.

QFT!

Ekstern blits er det aller første man bør bruke penger på utover kamera med kitobjektiv. Alt annet kan vente.

Lenke til kommentar
Ett spørsål til: hvordan er den innebygde blitzen. Grei nok eller må man investere i en ekstra blitz med det samme? Har Pentax noen blitser till "hyggelige" priser.
Sjekk ut Scandinavian Photo (http://www.scandinavianphoto.no, de har AF-360FGZ til 1700. Det er en meget hyggelig pris... Ellers kan du bestille fra USA; 17th Street Photo (http://www.17photo.com) har den til $189, ca 1300 kr pluss frakt (inkl. mva).
Lenke til kommentar

Dersom du vil ha en mindre og svakere blits selger scandinavian photo også AF 200FG til 1200kr.

Personlig har jeg nettopp bestillt AF 360FGZ derfra til 1700 (som k-ryeng sa). Tror nok de kronene ekstra er vel verd det, da AF 200FG er veldig enkel...

Den er vel mer som en internblits på steroider. Langt bedre enn den interne, men mangler mye funksjonalitet i forhold til 360 og 540.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Grrrr, nå er jeg temmelig sur på Lefdal. Jeg sendte mail til de og spurte spesielt om pentax'en på Forus butikken. Fikk svar at de hadde 20 stk. Det burde du jo holde? Når jeg kom på butikken så hadde de ikke noe - snakket med ei kjærring der - ett skikkelig naut. Nei det kameraet hadde ikke hun sett, de hadde ikke hatt det inne. Så jeg måtte bare gå igjen.

Dårlige greier.

Lenke til kommentar
Grrrr, nå er jeg temmelig sur på Lefdal. Jeg sendte mail til de og spurte spesielt om pentax'en på Forus butikken. Fikk svar at de hadde 20 stk. Det burde du jo holde? Når jeg kom på butikken så hadde de ikke noe - snakket med ei kjærring der - ett skikkelig naut. Nei det kameraet hadde ikke hun sett, de hadde ikke hatt det inne. Så jeg måtte bare gå igjen.

Dårlige greier.

Det er pga slike naut at jeg handler på fotobutikker som FotoVideo og Japan Photo. Koster noe mer; men så får jeg hjelp når jeg trenger det.

Tom

Lenke til kommentar

Mja, i frustrasjonen så gikk jeg på Japan Photo i Sandnes for å se på Canon EOS 400D. Men de hadde ikke det inne på butikken. På den andre siden så trodde de at de fikk det inn senere idag.

Vi får se det haster ikke - virker som om det er litt nedgang i prisene igjen.

Endret av ictys
Lenke til kommentar

Hvitbalanse er uansett altfor viktig til at du kan stole på kameraet. Skyt i RAW. Jeg er sur på meg selv for de første 1500 bildene som jeg tok i JPEG-format.

Google Picasa er forresten et helt greit organiseringsverktøy som håndterer RAW om du ikke har Vista (som har en ok fotoorganiserer) - og om Picasa støtter RAW-filene til Pentax K100D.

Lenke til kommentar

Dårlige greier.

Forstår at du er irritert.

Da jeg kjøpte kameraet mitt på Lefdal i Bergen,

sa selgeren at hvis de ikke hadde kameraet inne skulle de skaffe meg et...

Altså... de kunne bestille, og jeg måtte vente på å få kameraet men betale den samme prisen som de hadde nå.

Men det er tydeligvis forskjell fra butikk til butikk, og selger til selger...

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til K100D, har forgjengeren (Samsung GX-1L = Pentax *ist DL). Der er ikke den automatiske hvitbalansen med helt ned i "kjellern", slik at en må sette den over på manuell hvitbalanse (tungsten) ved innendørsbilder i dårlig lys. Men ellers er den presis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...