Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gniselyd, høyre bakhjul - Carina II, '87


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg krasjet nylig min Carina II, krasjet var forholdsvis lite, og farten var svært lav. Skaden som skjedde var at høyre bakdekk ble slått av felgen. Dette oppdaget jeg selvsagt umiddelbart og kjørte inntil veikanten, her byttet jeg til reservehjul. Kjørte deretter hjem, uten å merke noen ting til verken skeivtrekk eller ubalanse. Hjemme byttet jeg til et dekk jeg hadde liggende som var tidligere lappet. Når jeg tok av reservedekket så jeg at det var "gnisemerker" i hjulbuen og på støttdemperen, dog svært små/svake merker. Uten å tenke mer på dette satt jeg på det nye hjulet.

 

Til min "store skrekk" oppdaget jeg en ulyd fra høyre bakhjul ... hørtes nesten ut som jeg kjørte tog (anelse overdrevet). Deretter stoppet jeg for å sjekke om det var fritt rom mellom hjul og hjulbue, noe det var i massevis. Ergo tror jeg ikke hjulet har kontakt med hjulbuen eller støtdemper ol. Lyden kommer forøvrig kun ved middels/høy fart (60 km/t+). Ulyden var ikke til stede når jeg kjørte med reservehjulet, kun det nye.

 

Aner ikke hva jeg burde feilsøke først, så setter stor pris på litt hjelp :)

 

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Det er nok hjul lageret ditt som har fått seg en smell. Det du kan gjøre for å forsikre deg om at det er hjul lageret som er synderen er å løfte opp bilen, ta en hånd kl 12 på hjulet og den andre hånda kl 6 på hjulet. kjenner du slakke når du "vipper" det fram og til bake mellom 12 og 6 er det hjul lager slakke. Du kan også prøve å snurre på hjulet da bilen er oppe. Hører du en romling da er det hjul lageret. (går meget sterkt ut ifra at det ikke er 4x4 på bilen din)

Lenke til kommentar

Hmm, da har jeg vært ute å skrudd litt. Ikke noe særlig mye klokkere. Slakking var det, dog var det varierende mye basert på posisjonen på hjulbasen (feil begrep sikkert). Det som derimot var snodig var at det var akkurat like ille på andre siden. Ettersom det er tromler bak vil jeg tro det er litt arbeid og komme til for å stramme disse? Må ærlig talt si jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. Og, er det hensiktsmessig å bytte disse med deler fra skraphandler?

Lenke til kommentar
Hmm, da har jeg vært ute å skrudd litt. Ikke noe særlig mye klokkere. Slakking var det, dog var det varierende mye basert på posisjonen på hjulbasen (feil begrep sikkert). Det som derimot var snodig var at det var akkurat like ille på andre siden. Ettersom det er tromler bak vil jeg tro det er litt arbeid og komme til for å stramme disse? Må ærlig talt si jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. Og, er det hensiktsmessig å bytte disse med deler fra skraphandler?

 

 

Det kan være at spindelen har fått seg en smekk. Dett er mulig at bremsetrommelen subber litt i bakplata. Prøv å ta av trommelen og se etter skader. Har du vibrasjoner sammen med lyden ?

Lenke til kommentar

Okai, liten oppdatering - når sant skal sies merker jeg en del vibrasjoner bakfra, kan best beskrives som "napping" - virker som høyre bakbremsa drar litt i ny og ne. Er det da rimelig å tro at hele bremsetrommelen er ødelagt, eller burde jeg skru det løs for å se nærmere?

Lenke til kommentar
Okai, liten oppdatering - når sant skal sies merker jeg en del vibrasjoner bakfra, kan best beskrives som "napping" - virker som høyre bakbremsa drar litt i ny og ne. Er det da rimelig å tro at hele bremsetrommelen er ødelagt, eller burde jeg skru det løs for å se nærmere?

 

 

Spindelen(den tappen som hjullageret og trommelen sitterpå)kan være skakk.Bremsetromelen kan være skakk. Skru opp se. Kontroler at bremsetrommelen sitter rett på spindelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...