Demantios Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 ''Operating system not found '' kommer når den prøver å boote fra harddisken. Får du "trykk en tast for å starte opp fra cd-rom" da? Du kan sette bios til å boote fra cd-rom uansett om den ikke fungerer. Sjekk om den ligger under ide- eller sata-devices Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Her kommer et bilde av BIOS Selv om CD device er satt øverst , er det mulig at den likevel booter ifra harddisken siden det står et + tegn foran den ? Jeg kan ikke finne noe IDE /Sata devices i BIOS. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Plussen betyr nok bare at det er flere harddisker. Hvis du går ned på den og trykker piltast høyre så viser den nok fler. Er i "information" du skal se etter devices Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Legger ved et bilde av BIOS > Information Jeg kan ikke finne noe IDE/Sata i devices. Har bare 1 harddisk tilkoblet. Hva gjør jeg nå ? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Siden det er en acer så pleier det å være en gjennopprettingspartisjon på den som man bruker å formatere fra. Men regner med at den også er slettet. Lurer på om den er satt til å ignorere boot fra andre xp-CD-er for å slippe drivermas og sånt. Vet compaq ihvertfall gjør(gjorde) det. Du bruker standart xp-cd eller fulgte den med dataen? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det er faktisk et kjent problem at XP-cden ikke vil boote om det ikke finnes en gyldig MBR (evt. en MBR den ikke skjønner noe av, noe som kan forklares av killdisk som meg bekjent skriver masse random data til disk) på disken. Har sett flere som har hatt problemer med å boote XP-cden etter f.eks en linux-installasjon. Hårreisende teit, selvsagt, men et reelt problem. Å laste ned en bootdisc for å gjenopprette MBR som nevnt tidligere vil nok løse problemet. Hvis ikke dét skulle funke, så er det nok CDen som har dratt til de evige jaktmarker, men det er usannsynlig ettersom trådstarter har prøvd med 2 CD-er. Lenke til kommentar
johome Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Pepsi : Helt rett , det er en gjenopprettingspartisjon på maskinen. Har aldri trengt å oppdatere drivere. Ja, jeg bruker standard XP CD som fulgte med på kjøpet. Sokkalf: Det hele startet med Acronis som ikke gjenopprettet til et tidligere tidspunkt. Valgte som sagt å avbryte prosessen da ikke noe skjedde (trykte på cancel). Etter dette startet problemene. Killdisc har jeg brukt mange ganger uten noe som helst problem. Tror ikke det er den som har skapt vanskelighetene. Har mistanke om at det er noe med MBR ja. Endret 7. januar 2008 av johome Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Er det noen som har forslag til hva jeg skal gjøre ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå