Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Jeg klarer ikke å reinstallere windows

Anbefalte innlegg

Harddisken på min bærbare har begynt å fylles helt opp , og maskinen har blitt tregere etter hvert.

Skulle derfor ta en reinstallering av windows idag.

Før jeg gjorde det slettet jeg alt på harddisken med Killdisc.

Da jeg satte inn XP CD-en kom meldingen opp: ''Operating system not found ''

Jeg har vært inne i BIOS og fått PC-en til å boote fra CD. CD-en starter opp i noen sekunder før feilmeldingen kommer.

Jeg har gjort dette mange ganger før , men dette var nytt for meg.

Hva er det som er gærnt ?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å være helt sikker på at alt innholdet først blir slettet helt permanent.

En vanlig formattering er ikke helt sikker , mulig å hente ut data....

Det er bare en harddisk det er snakk om.

Hehe, skal du beskytte deg selv mot dine gamle data ?

Lenke til kommentar

Hvis du reinstallerer windows ofte så kan det kanskje være en ide å kjøpe deg et verktøy som Acronis TrueImage, med dette kan du da installere PC-en med alle patcher og nødvendig programvare.

Deretter tar du en kopi av maskinen slik den er og kan senere reinstallere denne kopien uten at du hver gang må kjøre windows update m.m.

Du kan i alle fall spare mye tid.

Når du får feilmeldingen "Operating system not found" betyr det jo at den ikke finner et bootbart lager.

Det kan like godt være CD-en din som har streiket, hvis du da er sikker på at den booter på den.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Acronis True Image på maskinen.

Har brukt den noen ganger tidligere for å tilbakestille maskinen.

Skulle gjøre det samme nå . Vanligvis bruker Acronis 10 - 15 minutter , men denne gangen ga jeg opp etter at det kom opp melding om at den ville bruke ca 1 time.

Etter å ha ventet en god stund ville den fortsatt bruke 1 time, og jeg valgte å avbryte.

Da jeg skulle restarte maskinen kom feilmeldingen opp :

'' MBR Error 1 Press any key to boot from floppy ''

Fant ingen knapp som jeg kunne trykke på , valgte derfor å slette alt sammen med Killdisc.

Må legge til at imaget var lagret på harddisken.

Lenke til kommentar
Booter den ikke fra XP cden,mangler den nok boot filene! Er det orginal xp plate, eller slipstream utgave du bruker?

Om det er slipstream,glemte du nok å "bootable" cden når du laga den!

Jeg er litt usikker hva du mener med slipstreamutgave.

Dette er orginal CD-en som fulgte med når jeg kjøpte maskinen.

Det fulgte også med en Engelsk XP CD som jeg også har prøvd å installere uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Jeg hadde Acronis True Image på maskinen.

Har brukt den noen ganger tidligere for å tilbakestille maskinen.

Skulle gjøre det samme nå . Vanligvis bruker Acronis 10 - 15 minutter , men denne gangen ga jeg opp etter at det kom opp melding om at den ville bruke ca 1 time.

Etter å ha ventet en god stund ville den fortsatt bruke 1 time, og jeg valgte å avbryte.

Da jeg skulle restarte maskinen kom feilmeldingen opp :

'' MBR Error 1 Press any key to boot from floppy ''

Fant ingen knapp som jeg kunne trykke på , valgte derfor å slette alt sammen med Killdisc.

Må legge til at imaget var lagret på harddisken.

Jeg pleier også å ha en ren versjon liggende på harddisken men jeg har den på en annen partisjon.

Det er mye raskere å reinstallere med TrueImage fra HD enn fra f.eks en USB enhet.

Vet ikke om ultimate boot CD-en har low level formatterings mulighet men det kan hende det er det som må til.

Lenke til kommentar

Vel, blir det for ille og det går for mye tid så kan du kanskje vurdere å kjøpe en nyere disk.

Hvis den du har er 2 år eller mere så har faktisk ytelsen på 2.5" gått kraftig opp, jeg merker stor forskjell på 60GB 7200rpm disken fra Hitachi til den nye 7200rpm 200GB disken.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

slipstream = orginal disk som er kopiert til et image for å legge inn sp1/andre oppdateringer og drivere så brenne på en cd-r så man slipper å oppdatere 2 timer med oppdateringer kvar gang man legger inn xp på nytt!

Men har du prøvd 2 orginal CD-er,er det nok ikke cdene!

Er du sikker på du booter fra dvd-rom? trykker du eksempel f3 for boot meny?

(Står under oppstart kva knapp du skal trykke på for boot meny)

Om disken er korupt eller samma kva, skulle man vel fått bootet fra xp plata? man kan jo boote xp plata uten HD?

Lenke til kommentar
Om disken er korupt eller samma kva, skulle man vel fått bootet fra xp plata? man kan jo boote xp plata uten HD?

Det er korrekt, den skal ikke lete etter HD før et stykke inn i installasjonen, er jo bla derfor man må inn med AHCI/RAID drivere under installajonen.

Lenke til kommentar
Mulig den tok med seg bootsector.

http://www.ultimatebootcd.com/

Hard Disk Installation Tools

Jeg har en Toshiba Harddisk. Hard Disk Installation Tools gjelder bare Maxtor , Seagate , og Samsung.

Jeg har kjørt UBCD og fikk meldingen : Current MBR is dumped to '' A:\HDD80h.MBR ''

If you want to restore it back , run software with a parameter '' - Restore MBR =80h ''

Hva slags software ?

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe galt med CD-en.

Jeg installerer alltid med den Norske utgaven av XP CD som følger med.

Trodde også at det kanskje var noe galt med den og prøvde for første gang å installere med den Engelske utgaven av

XP CD-en som jeg har. Det gikk ikke bra.

Lenke til kommentar

Jeg kommer dessverre ikke så langt som bildet ditt viser.

CD-en starter opp i noen sekunder , så stopper det hele opp. Deretter kommer feilmedingen

''Operating system not found ''

Jeg har vært inne i BIOS , og satt dataen til å boote fra CD drive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...