Natrius Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Hei, eg har en Volkswagen Passat TDI, 2002 modell med 105 hk, lurte på ka eg kan gjøre med den for å forbedre og øke hk? Har hørt rykter om at visst eg chipper den så kan eg få den opp til rundt 150 hk, er dette sant? Og noen som veit sånn ca pris på det? Takker for alle svar. Endret 2. januar 2008 av Natrius Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 du kan chippe den opp til ca 135hk, chippen koster ikke mer enn 4-6000. men omregistrering med økt motorytelse koster mere. ingen tvinger deg til å omregistrere før du blir tatt, og sjansen for å bli tatt er veldig liten da det er snakk om å trykke på en knapp for av/på. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 du kan chippe den opp til ca 135hk, chippen koster ikke mer enn 4-6000. men omregistrering med økt motorytelse koster mere. ingen tvinger deg til å omregistrere før du blir tatt, og sjansen for å bli tatt er veldig liten da det er snakk om å trykke på en knapp for av/på. Dette har jeg aldri hørt om før, en chip med av og på knapp? Sist jeg chippet min bil (riktignok noen år siden) var det ingen mulighet for å skru av eller på. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Dette har jeg aldri hørt om før, en chip med av og på knapp? Sist jeg chippet min bil (riktignok noen år siden) var det ingen mulighet for å skru av eller på. Dette kommer nok ann på om du chip'er ved å flashe den originale styringsenheten, eller bytte den ut med en "trimversjon". Muligheten som kan slåes av og på kalles som regel "powerbox" eller lignende, og en en boks som kobles på det originale systemet og overstyrer originalen. Disse kan ofte slås av og på med en knapp. Lenke til kommentar
Natrius Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Men når bilen blir tatt EU-kontroll på, vil det ikkje bli merket da? Så det er kun chipping som er muligt? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Et verksted kan merke både om du har chip eller powerbox om de vil, ved at diagnoseutsyret viser et "fremmedlegeme" i motoren. Men, om det får noen konsekvenser veit jeg ikke. Avhenger vel av verkstedet... Noen chip'er blokkerer for diagnoseutstyret, slik at feilkoder ikke kan leses av. Det kan føre til irritasjon hos enhver mekaniker, tenker jeg. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Et verksted kan merke både om du har chip eller powerbox om de vil, ved at diagnoseutsyret viser et "fremmedlegeme" i motoren.Men, om det får noen konsekvenser veit jeg ikke. Avhenger vel av verkstedet... Noen chip'er blokkerer for diagnoseutstyret, slik at feilkoder ikke kan leses av. Det kan føre til irritasjon hos enhver mekaniker, tenker jeg. Dette er da vel kanskje mer gjeldende for powerboxer enn det er for "chipping" slik det vil bli gjort på trådstarters bil. Motoren i en 02-modell Passat blir vel normalt sett (hvis du gjør det hos f.eks. TS Racing) bare flashet med ny programvare med litt andre parametre for ladetrykk og drivstoffinnsprøyting. Den vanligste måten de oppdager chipper på (hva jeg har hørt ihvertfall) er at bilen ikke passerer utslippstesten. Dette vil jo være veldig sannsynlig om man bruker powerbox, som bare lurer motoren til å sprøyte inn mer drivstoff, slik at blandingsforholdet blir endret, og motoren soter mer. Men for å finne ut dette så hadde vel kanskje en mail til ett av selskapene som driver med dette gjort seg? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Et verksted kan merke både om du har chip eller powerbox om de vil, ved at diagnoseutsyret viser et "fremmedlegeme" i motoren. jeg har jobbet på verksted i snart 2 år, og verken jeg eller noen andre bruker diagnose utstyret for å sjekke dette på en EU kontroll, kan godt hende andre gjør det, men ikke vi. men jeg tror ikke dette er så veldig vanlig å gjøre. men når det kommer til utslipp, så kan du slite om bilen er chippet. nå vet ikke jeg om det pleier å ryke så svart ved chip, der både turbotrykk og diesel blir "justert" mot en powerbox som kansje bare pøser på med mer diesel. hadde en passat på jobben som hadde powerbox, og den så jeg tydelig i speilet røyk skikkelig svart. men det var ikke EU kontroll på den da, hadde det vært det, så hadde nok ikke gått igjennom vil jeg tippe. Endret 6. januar 2008 av Simkin Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 jeg har hatt en golf 4 tdi, den var chippet, den gikk rett igjennom eu kontroll. avgasser var innen for tolleranse. har hatt audi 1.8t med chip også. den gikk også igjennom uten problemer. merk: dette var ikke powerboks. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 jeg har jobbet på verksted i snart 2 år, og verken jeg eller noen andre bruker diagnose utstyret for å sjekke dette på en EU kontroll, kan godt hende andre gjør det, men ikke vi. men jeg tror ikke dette er så veldig vanlig å gjøre. Dette er helt riktig, og det glemte jeg å understreke. Det skjer sikkert ikke ofte, men la oss f.eks si at bilen har en feilkode som skal leses av fra før av. Da gjøres det kanskje på EU-kontrollen, eller på et senere tidspunkt. Uansett; det er ikke så ofte diagnoseutstyr brukes ved EU-kontroll. Lenke til kommentar
Natrius Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Så det er å anbefale å chippe den, men helst ikkje ha en powerbox? Og chipping er det eneste som kan gjørest? Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Så det er å anbefale å chippe den, men helst ikkje ha en powerbox? Og chipping er det eneste som kan gjørest? Er jo mye som kan gjøres, men om du skal begynne å hente ut noe mer enn du får med en chip så blir det fort mye dyrere. Powerbox er absolutt no-no, om du ikke ønsker å begynne å koste mye mer på motoren. Turboen vil blant annet få mye høyere driftstemperatur, med tilhørende tidlig død og forbruket vil vel bare øke enda mer. I tillegg så vil jo dieselhaterene fly i taket over sotingen Men skal du begynne å hente ut noe mer etter chip så er det vel større dyser for innsprøyting av diesel som først må til. Da får du mulighet for å få mer drivstoff inn i motoren på den tiden den har å sprøyte inn på, og da kan du øke ladetrykket, som igjen betyr at du bør få deg en større turbo. Kort oppsummert: det blir dyrt! Men ta kontakt med f.eks. TS Racing, som har spesialisert seg på "chipping" hvor de oppdaterer motorstyringen, og øker både ladetrykk og mengde drivstoff som blir sprøytet inn i motoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå