Gå til innhold

Dårlig båndbredde på trådløst nett - mange nettverk i nærheten

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg har en kamerat som sliter med utrolig dårlig båndbredde på den trådløse biten. Dersom han bytter til kabel får han tilnærmet lik det som er bestilt av bredbåndsleverandøren. Dvs, med kabel ligger båndbredden på 14MB, mens med trådløst ligger den på 5-6MB på en god dag.

Den trådløse routeren er en billig Jensen sak som ble levert med linjen. I første omgang ville eg anbefalt å bytte denne ut, men eg tror problemet ligger i alle naboene som også har trådløse nettverk.

Han bor i et ganske sentralt strøk i Bergen og har ved kjapp opptelling ca 10 andre trådløse nettverk i listen(i tillegg kommer jo de skjulte). Signalstyrke er derimot på topp hele tiden.

Vi har endret navn på det trådløse nettverket, skjult det, aktivert WPA kryptering og satt på MAC filtrering. I tillegg har vi prøvd å bytte kanal for å se om det var noen som var mindre forstyrret en andre.

Tips til hva vi kan prøve? Det siste som slår meg er at routeren ikke takler krypteringen og at det derfor blir så mye dårligere. Andre forslag? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...