Beej80 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Hei, jeg kvir meg litt på å legge ut nok en "hva-pokker-skal-jeg-kjøpe/velge-tråd", men får la det stå til... Som andre så pent har sagt tidligere har der nettopp vært jul, og noen kroner har funnet veien til lommeboken min (Jammen påtide, og snart mere studielån ). Her er saken. Jeg har ca 2500 til disp, men har ingen problemer med å strekke meg til 3500. Jeg har lyst på en blitz, men jeg ikke om jeg har det helt store behovet. Tar nemmelig meget skjelden bilder av folk. De gangene jeg tar bilder av folk så har jeg absolutt brukt for en blitz (oftest på fjellturer o.l. rundt bålet i mørket). Slik jeg ser det nå så har jeg 3 valg. Pentax 360FGZ (~1700kr) Pentax 540FGZ (~3400kr) Metz 48AF-1 (~2000kr) Pentax blitzene vil jo garantert fungere slik de skal, Metz blitsen kan flashes via USB så den er 'oppgraderbar' dersom Pentax skulle finne på å trikse med standaren sin, så det går seg nok til, men tror den er 'reversed engineered' (P-TTL). I følge sidene til Scandinavian photo (som er gull når det kommer til Pentax stasj (ville priser iforhold til hva jeg har funnet ellers i Norge)) har disse blitsene følgende ledetall (Og jeg er ikke helt sikker på(greit, jeg har ikke giddet å sette meg helt inn i det) hva det sier i praksis): 360FGZ: Ledetall 30 ved 50mm 540FGZ: Ledetall max 54 ved 50mm Metz 48: Ledetall 48 (Iso100, 105mm) Pga. at Metz er oppgitt ved 105mm (Og ofte har jeg sett Pentax-blitzene ved ISO200) så er jeg litt usikker på hvordan man kan sammenligne styrken på de forskjellige blitsene... Er f.eks 540 verd den doble prisen til 360 når jeg ikke vet om jeg trenger en blits SÅ mye ? Er Metz-blitsen verd de 300 mer en 360 ? Dersom jeg ender opp med 360 så vurderer jeg å putte penger i Pentax DA 50mm f/1.4... Det vil gi meg mulighet til å leke litt med DOF. Så langt så har jeg bare K10D + DA 18-55 f/3.5-5.6 + DA 50-200 f/4-5.6, og 50mm er IKKE det jeg bruker mest i naturen for å si det slik. Også siklet litt på DA 40mm f/2.8 Limited (Pancake)... 2600kr... Litt ukurant brennvidde, men bedre en 50mm for meg tror jeg. Jeg tror selv jeg hadde vært langt bedre tjent med 35mm f/2 eller 28mm f/2.8. I den forstand tror jeg det er best å vente med fastoptikken til etter PMA, siden Pentax har en ny 35mm SDM på veikartet, dog uvisst hvilken blender. Sånn, kan noen slå litt visdom inn i meg ? Mvh, Beej80 Endret 2. januar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Er f.eks 540 verd den doble prisen til 360 når jeg ikke vet om jeg trenger en blits SÅ mye ? Er Metz-blitsen verd de 300 mer en 360 ?Jeg ville heller tatt 360'en, og brukt resten på noe annet. Trenger du en kraftigere blits, vet du det egentlig, og det er ikke dumt å ha to når de støtter trådløst system. 1700 er en meget hyggelig pris for en slik blits, forøvrig. Du får den til $189 i USA, forøvrig, dersom det er interessant (www.17photo.com). Jeg tror selv jeg hadde vært langt bedre tjent med 35mm f/2 eller 28mm f/2.8. I den forstand tror jeg det er best å vente med fastoptikken til etter PMA, siden Pentax har en ny 35mm SDM på veikartet, dog uvisst hvilken blender.Jeg ville sterkt vurdert 35mm f/2 (gjør det faktisk også, bare Aronsen somler seg til å sende GX-10'en min). Det er et av de skarpeste objektivene jeg har sett testet på Photozone, svært skarp i senter vidåpen, svært skarp over hele bildeflaten nedblendet. Autofokusen er svært kjapp på K10D/GX-10, visstnok blant de kjappeste til Pentax. At den ikke har SDM har mest å si for lydnivået, ikke hastigheten. Vil nok også vente til etter PMA, men helst fordi prisen kanskje synker. Lett og kompakt, og billig ($300, Fovi er faktisk billigst i Norge så vidt jeg har sett, med 3200 kr, det er med pose og solblender). Ønskedrømmen er selvfølgelig 31mm f/1.8 Limited, men prisen er jo en helt annen. 77mm f/1.8 Limited er også veldig langt oppe på ønskelisten, venter på telefon fra Norsk Tipping ;o) Edit: en liten korreksjon, fullførte visst før jeg var helt ferdig ;o) Endret 2. januar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Har du forresten sett at 31mm Limited, 43mm Limited og 77mm Limited er borte fra objektivoversikten (veikartet) til Pentax ? Sikler noe voldsomt etter 31mm'en jeg og, bare prisen som gjør så vondt... Jeg har penger til den, men føler det er litt for mye... Da ville jeg fått mer for pengene med 16-50'en tror jeg Skulle Norsk Tipping ringe deg, så skal du få lov å kjøpe en til meg og (en av hver ? ). Pentax 360FGZ it is, then... Så får jeg spare og se hva som skjer den 24. jan + PMA. 189$ er fint om du er der borte... Men for å få den til Norge så er det typisk 40$ i frakt. Og av en eller annen grunn så har jeg alltid måtte betale moms av frakten når jeg bestiller fra utlandet... Da kommer den på ca 1600kr... Den 100-lappen for 5 år reklamasjon er vel verd pengene BTW: Når det kommer til 540'en er det mange i statene som fikk blitser som var DOA (sommer/høst), så den er det lurest å kjøpe her hjemme, men prisene er ublu... 540 koster under halvparten i statene.. Takk for svar. Beej80 Endret 2. januar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Har du forresten sett at 31mm Limited, 43mm Limited og 77mm Limited er borte fra objektivoversikten (veikartet) til Pentax ?Sikler noe voldsomt etter 31mm'en jeg og, bare prisen som gjør så vondt... Jeg har penger til den, men føler det er litt for mye... Da ville jeg fått mer for pengene med 16-50'en tror jeg De er jo "Limited", så det forundrer meg ikke, men det er utrolig synd. 31/77mm Limited + DA* 16-50, 50-135 og 200mm ville vært den ultimate objektivsamling for meg (til Pentax i hvert fall), kanskje 11-18 f/2.8 ville vært med også hvis den kommer, men den tid den sorg ;o) Skulle Norsk Tipping ringe deg, så skal du få lov å kjøpe en til meg og (en av hver ? ).Hehe, får se på det. Er nok mange som vil dele i så fall... Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hei Har begge Pentax blitsane og om du ikkje har behov for ståande portrettbilder, med boncing i tak, klarer du deg med 360en. Den er mindre og lettere, og gir et betre tyngdepunkt på kamera. Desuten kan du kjøre den trådløs frå kamera, med kamerablitsen som master eller kontroll. (540en leveres med fot, den får du kjøpt for 150 hos fovi til 360en.) Når det gjeld objektiver er det litt vanskeleg å komme med råd, FA50/1.4 er liksom standard, men til generell fotografering blir den for trang, i alle fall til mitt bruk, men den gir en fin DOF, sjølv om den kunne vore litt meir kontrast og litt skarpere vidåpen. Litt PF/CA vidåpen ved store kontraster, men mykje linse for pengane FA28/2.8. Lett linse, fin brennvidde, men er det betre å spare pengane til ei DA*16-50/2.8 ? Har ikkje testa den, men har A-28/2.8, grei alround brennvidde for meg. FA35/2 Skarp vidåpen men PF/CA på størst blender ved store kontraster. Har så vidt prøvd den, og kan bekrefte testane på Photozone. FA31Ltd byggkvalitet og bildekvalitet til tusen, og ei brennvidde som passer meg, men ikkje verdt det tredoble av ei 35 mm. (Her er mulighet for gode kjøp på E-Bay no, eg ga godt 4 høvdinger for min i haust, 4 mnd gammel, som ny :!: ) Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Hei og takk for svar Nå har jeg bestilt meg 360'en. Tusen takk for tipset til foten hos fovi... Tenkte det kanskje fulgte med jeg, men greit å vite at jeg kan få tak i det derfra hvertfall. Når det kommer til objektiver så tror jeg at jeg skal vente til etter den 24. jan og etter PMA, så får jeg se hva jeg har til å rutte med og hva som kommer av nye objektiver og slikt. Må si at FA35 frister meg. Det anser jeg for å være en mye bedre brennvidde for meg enn 50mm. DA * 16-50mm har jeg veldig lyst på ja. Dette med at jeg er mye ute på tur i fjellet, og stort sett tar bilder utendørs gjør værtetting til noe jeg sikler etter. Var mye derfor jeg endte opp med K10D (samt ergonomien). Men forløpig så er jeg litt betenkt på å bruke de pengene på den. Har 18-55, den er ikke gull, men den gjør som oftest jobben. f/2.8 er ikke så fantastisk mye (2 stopp) bedre enn 5.6, så lysstyrken vet jeg ikke om jeg hadde tjent så mye på som jeg trodde for 9 måneder siden (da jeg vurderte seriøst og bestille den(venteliste)). Selvfølgelig er den nok mye skarpere enn 18-55'en og langt bedre. Men akkurat nå vil jeg bare 'utvide' omfanget litt. Liker litt tanken på å utelukkende bruke et fastobjektiv en liten stund for å forbedre dette med komposisjon, fotzooming og generelt sett prøve å ta mer gjennomtenkte bilder. Det er ofte alt for lett å bare vri på zoom'en istedet for å vurdere å bevege seg enten det måtte være nærmere eller lenger vekk eller for å finne en annen vinkel. 4000 for FA31Ltd er et kupp ja... Men jeg er generelt sett 'dårlig' på eBay, men få ta å se hva som er der Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Når det kommer til objektiver så tror jeg at jeg skal vente til etter den 24. jan og etter PMA, så får jeg se hva jeg har til å rutte med og hva som kommer av nye objektiver og slikt. Må si at FA35 frister meg. Det anser jeg for å være en mye bedre brennvidde for meg enn 50mm.Spurte forøvrig Scandinavian Photo om de kan skaffe SMC-FA 35mm f/2. Det kan de, og de tar 2595,- for den, greit å vite (for den står ikke i listene deres). Skulle ønske jeg hadde råd til denne, da ville jeg slått til straks. Men du kan jo vurdere det, dersom du ikke mener snaue 5000 for et fast normalobjektiv er for mye. Endret 3. januar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Når det kommer til objektiver så tror jeg at jeg skal vente til etter den 24. jan og etter PMA, så får jeg se hva jeg har til å rutte med og hva som kommer av nye objektiver og slikt. Må si at FA35 frister meg. Det anser jeg for å være en mye bedre brennvidde for meg enn 50mm.Spurte forøvrig Scandinavian Photo om de kan skaffe SMC-FA 35mm f/2. Det kan de, og de tar 2595,- for den, greit å vite (for den står ikke i listene deres). Ble kjappe 6000 med frakt og moms når jeg regnet på det. Jeg velger å ikke ha råd til den foreløpig, tror nok jeg kommer vel så langt med SMC-FA 35mm f/2. 2600 var jo absolutt ikke gale for den det. Hvertfall ikke når jeg flere ganger har vurdert FA 50mm f/1.4 til 2500... Er ikke tvil om at jeg heller kjøper 35'en da Takk som delte den informasjonen. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Ble kjappe 6000 med frakt og moms når jeg regnet på det.Ja, sant det. Uansett en bedre pris enn i Norge! Jeg velger å ikke ha råd til den foreløpig, tror nok jeg kommer vel så langt med SMC-FA 35mm f/2. 2600 var jo absolutt ikke gale for den det. Hvertfall ikke når jeg flere ganger har vurdert FA 50mm f/1.4 til 2500... Er ikke tvil om at jeg heller kjøper 35'en da Nei, ikke når det følger med solblender og pose til objektivet... Det er faktisk sånn at det knapt lønner seg å bestille fra USA; det kommer på omlag 2400 kr fra B&H eller Adorama. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Du bør og vurdere en liten softbox. F.eks.. En sånn sak gir deg mykere lys med mindre slagskygger, ulempen er at den stjeler noe lys, så rekkevidden blir kortere. Så lenge du holder deg innefor rekkevidden forenkler det blitzfotografering mye. Sammenfoldet tar de lite plass i sekken og veier praktiak talt ingen ting. Lumiquest har flere modeller, og det finnes andre fabrikater, men dette er denne jeg har førstehåndskjennskap til. Ligger på en 3-500 kroner. Mvh Tim Typo Endret 3. januar 2008 av fototim Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) DA 16-45 f/4 er et veldig bra objektiv. Skarpt i massevis; kjøpte dette brukt for å ha med på reise. Jeg legger med et typisk feriebilde. Med skjev horisont; bildet ble "håndsikta" uten å bruke søkeren. 1/250s ISO 100 45m F 4 Legger også ved et 100% crop av bildet PS: veldig mye kontraster i bildet som objektivet klarer utmerket. Endret 3. januar 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) k-ryeng: Nei, det lønner seg ikke noe spesielt å bestille fra USA da, nei. De relative få kronene man evt måtte spare på det er vel verd det for å slippe å sende objektivet (eller hva annet det måtte være) over dammen for å få det fikset/byttet. Jeg har ikke noe imot å kjøpe i norske vanlige fotobutikker heller. Men akkurat nå så er jeg litt irritert over at $-kursen er rett og slett latterlig, men det får ingen innvirkning på norske priser... Jeg husker for noen år siden, da var det snakk i media om at prisene på konsumvarer burde synke som følge av den reduserte $-kursen... Kan ikke huske å ha hørt noe om det denne gangen, og nå er det jo enda større forskjell enn det var da. Menmen, det er da en helt annen ting enn hva denne tråden egentlig handler om fototim: Den såg artig ut, rett og slett Jeg kjenner ikke behovet mitt, men det kan absolutt være noe å tenke på ettersom det er svært lite å bounce blitsen på ute i naturen... Takker for link og info. Hvor kjøpte du i fra forresten ? Det var listet opp en norsk forhandler, men såg ingen nettside forbundet med den. <-EDIT: Prøvde meg frem med navnet fra epostaddressen deres og fant en forhandlerliste. Napolen XIV: DA 16-45 f/4 er helt utelukket for min del. Akkurat nå har jeg mest lyst på fastoptikk for å leke litt med det, og skulle jeg ha kjøpt et objektiv for å erstatte DA 18-50mm f/3.5-5.6 så blir det helt klart DA* 16-50mm f/2.8. Værtettingene gjør hele forskjellen for meg. Mvh, Beej80 Endret 3. januar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Er det noen av dere opplyste folk som kjenner til rykter om hvorvidt Pentax kommer med nye blitzer i år? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Tviler på det... De kom med en i fjor. Har nå 3(4) blitser. AF 540FGZ, AF 360FGZ, AF 200(FGZ?), også en ringblits. AF 200(noe) koster knappe 1200kr. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Ja, da bør du vel gå for FA 35mm F 2 som er velkjent for å gi mye for pengene. Sjekk ebay der kan du finne det meste billigere enn her. Jeg kjøpte plutselig en dag en D-FA 100mm F 2.8 macro derfra. Ja omtrent på impuls, men jeg har egentlig ikke tålmodighet til å drive med macrofoto. Så det er mulig at jeg etter hvert selger det. Men objektivet er veldig brukbart til alt annet også; f.eks superskarpt til portretter. Ja, jeg tok et "portrett" av en svoger julaften og hver en pore i nesa hans ble perfekt fremstilt. JPEG rett ut av kamera. Med blits AF 540FGZ slått opp i taket D-FA 100mm macro 100% crop ISO 400 1/125s f/3.5 Endret 3. januar 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg kjøpte min på Foto & Video for et par år siden. Er ikke sikker på om de har den i assortementet enda, men det finner du vel ut av selv. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Om du ikkje er så kravstor i forhold til autofokus, har du et godt økonomisk valg i en gammal manuell A-50/1,7 desse går på E-Bay for 250-300 kr, Med A-Objektiva har du full automatikk på blenderåpning, M-Objektiva må du stille blender manuelt, og desse går som regel litt rimeligare. Av andre leverandører av lyssterke objektiver uten autofokus, har du Zeiss, dyrt men byggkvalitet til tusen. http://www.zeiss.com/C12567A8003B58B9/Cont...125711B005A77C4 Cosina har desse under Voigtländer namnet. http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaende...fdih796l4f.html og http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaende...fdih796l3n.html elles har voighländer en klassikar som omlag er umulig å oppdrive (ein populær klassikar i Pentax miljøet, og kjendt for ekstremt god bokhe), har funne ei sjappe her som fører denne. http://shashinki.com/shop/voigtlander-macr...facturers_id=10 Ingen av overnemte objektiver er direkte billige, men er vel meir feincemaker objektiver for dei som har sære krav eller spesielle interesser, og kombinert i lag med dette http://www.katzeyeoptics.com/item--Pentax-...-prod_K10D.html, har ein eit godt manuelt verktøy.. PS! Cosina og Zeiss er meir til info, og ikkje tips... Eg kunne sjølv tenkt meg Voightländer 125/2.5 eller Zeiss 100/2 macroen, men.... det koster.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå