SondreSaebjornsen Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) [Vaio skreiv: Jeg kan da presentere litt om meg selv: Jeg, Vaio, er ikke etnisk Norsk og er heller ikke hvit (Kaukasian). Derimot er jeg en femteårs medisinstudent som er svært interissert i genetikk, evolusjon og samfunn. Jeg er allerede uteksaminert i antropologi, psykologi, genetikk, biokjemi, fysiologi, nervo-anatomi og patologi.Med min bakgrunn og min "kompetanser", gir det meg en stor grad av redelighet til denne "diskusjonen". I den forstaden, at det ikke innholde rasistiske undertoner eller rasistiske/nazistiske ideologier.] Dette er en påstand hvem som helst kan fremsette. Om du er gul, rød, grønn, svart, blå eller hva du måtte være, er det heller ikke akseptabelt å komme med usannheter og rasisme. I tilfelle så er det veldig utrolig at du som student har så mye større peiling enn eksperter med årelang erfaring og mye større kompetanse og kunnskap. Du går mer eller mindre imot omtrent alt som er gjennomført av undersøkelser, og alt som er godkjent som seriøs forskning. Jeg ser det også vanskelig for meg at du har kunnskap og kompetanse innenfor noen av disse feltene, fordi du forklarer aldri noe som har med disse tingene selv. Du bruker bare linker og ting du har lest, og viser ikke noen forståelse. Som jeg har prøvd å si i flere innlegg nå så kan man begrunne sine argumenter med sider man finner overalt på nettet, uansett hva man tror på. Er nordmenn en mindre intelligent rase enn svensker? - http://www.femina.no/php/art.php?id=297599 Sammenlign dette med undersøkelsen til prof. Lynn som du framsatte, så er det hverken mer eller mindre seriøst. IQ-tester tester ikke intelligens, men tester lært intelligens: - http://www.skeptica.dk/2002/simonsen5.htm - http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=25439 Det går ikke ann å tilpasse en IQ-test til ulike kontinenter eller nasjoner, og det er heller ikke mulig å lage en nøytral IQ-test mellom mennesker med ulike forutsetninger. IQ-argumentet ditt syns jeg forteller mye om din profil som liksom-ekspert. IQ-tester er også mellom mennesker i samme samfunn og fra samme miljø veldig upresise. Ting som for eksempel konsentrasjonsevne har ingenting å gjøre med intelligens, men er veldig viktig når det kommer til å besvare en IQ-test. [Vaio skreiv]: Hva prof. Lynn presenterer, kan revolusjonere verden i den forstaden at vi kan utvikle samfunnet vårt til en bedre tilværelse. Som f.eks, å vite hva som føre til en uintelligent utvikling, og hvordan vi kan sikre fremtiden våres. Og i mindre grad, kontrollere menneskens evolusjon. Slike tema er viktig men, også kontrolversielle. Derfor er det viktig at vi holder anklagelser både fra høyre- og venstre- ekstreme utenfor. Derfor, er anklagelser for rasisme, en kveulering uten grunnlag. Og et speilbilde av disse religøse dogmaene. Det er en forskjell, mellom nazisme/rasistisk, og vitenskapelig forskning. Akkurat som det er en grense mellom evolusjon og kreasjon. Derfor er det viktig vi ikke forsetter å kveulere debatten, slik som disse indoktrinerte antirasister gjør. - Problemet er når antirasister fra vestkanten kommer og forteller oss hva vi bør sette pris på, sier spesialpedagogen Ivar Morken. [Jeg skreiv tidligere: Dere som hevder at afrikanere er dummere og har kommet kortere i utviklingen enn resten av verdens befolkning er historieløse, kildeforvirret, og utrolig naive. Det er helt trolig noen som vil føle seg støtt av at jeg sier det, og de slutter kanskje å lese med dette, men jeg føler det er nødt til å bli sagt. Jeg skal ikke bare la det ligge med det, men vil så klart argumentere for min påstand.] [Vaio skreiv]: Talk the talk, but dont walk the walk? Dessverre skuffer du meg stort, spesielt til dine kildehenvisninger, historiekunnskap og ikke minst, som du kalle det, naivitet. For Guds skyld, kan du i det minste, gir en "link" til kildene dine og får dine faktaene dine rette!? Å gir et uspesifik kildehenvisning, er samme som å si: "du finner det i biblioteket." Ja, jeg finner Mein Kampf av Hitler, således som Darwin og Charles Dickens! For din skyld, er det anbefalt til fremtidige referanse, at du gir linker som støtter dine argumenter. Og ikke www.google.no eller www.Ssb.no] Jeg har aldri linket til google.no. Jeg har linket til www.ssb.no, og det ikke for å begrunne en påstand, men for å dele ressursen med diskusjonsfrender og få dem til å leite i dybden blant statistikker. Men jeg ser poenget ditt og jeg tar til meg kritikken. Her har du noen lenker som kan oppsummere en del fra denne diskusjonen: Kan man besvare dette spørsmålet med disse IQ-testene det henvises til? - http://www.forskning.no/Artikler/2006/januar/1136203217.86 - http://www.forskning.no/Artikler/2006/oktober/1161938393.95 - http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article905135.ece - http://home.no.net/torfroy/skole/Intel1.htm IQ-tester måler kun lærte ferdigheter: - http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=25439 - Er rasisme og diskriminering en grunn til at mennesker med innvandrerbakgrunn har dårligere inntekt, dårligere levekår, har dårligere jobber? - http://www.forskning.no/Artikler/2007/mai/1179126303.84 - http://www.absentia.no/artikkel.asp?action...=14&id=1190 +http://www.dagbladet.no/dinside/2006/05/23/466987.html - http://en.wikipedia.org/wiki/Racist#Human_zoos [Jeg skreiv tidligere: Folk fra andre steder i verden?] [Vaio skreiv: "Folk fra andre steder i verden" er ikke noe spørsmål, bare en bisetning jeg glemte å slette, Unnskyld.] [Jeg skreiv tidligere: Jeg svarer dem et etter et: 1. Hvorfor er ikke Afrika mer utviklet enn alle andre nasjoner?] [Vaio skreiv: Dessverre har det vært en liten "miss" i wikipedia angående genetisk likhet mellom 2 individe. Vårt DNA er 99,5% (ikke 99.9%) samsvar med vår neste. Noe som gir en genetiskvariasjoner på 15 millioner basepar mellom enhver person. Det er nok til å gi oss 9 variasjoner av blodtyper, mer enn 100 millioner variasjoner av HLA-typing (en del av immunforsvaret) og ikke mindre titusenvis av genetiske sykdommer. Ta et titt på variasjonene! Er vi så like som du tro? Hvordan kan du med sikkerhet arugmentere: "....ingenting om biologi og genforskning) har i dag kun ledet til sterke beviser mot at mennesker er ulike raser og imot rasisme" ? Har du referanse[r]? Linker? Noe som "back up" slik tøv? Kun en idiot vil påstår noe slik! Men jeg mener ikke at du er en idiot, men heller "villedet."] Jeg har aldri påstått at vi er identiske eller like. Wikipedia hadde en feil jeg overså, og den kan ikke jeg holdes ansvarlig for. Jeg henviste til deler av artikkelen og jeg skulle ha vist spesifikt hva jeg sikta til. Uansett er det ikke noe poeng. Men vi har ingen ulikhet som skiller oss fra hverandre annet enn av utseende, og vi er alt for like til å bli inndelt i raser. IQ-testene du viser til er ikke kilder. IQ stimuleres av miljø, og om du påstår noe annet så send meg lenker som viser troverdigheten til IQ-tester. Stimulerende omgivelser og utdannelse har alt å si. I Vesten blir vi bombardert med kunnskap og inntrykk fra medier som TV, Internett, aviser, musikk osv, og vi har et veldig høyt nivå som tilsvarer at nærmest hele samfunnet har grunnskoleutdannelse. Er det slik i Afrika? Hvorfor kommer de afrikanske landene med høyre ut enn de med lavere utdannelsesnivå? Hvorfor scorer Sverige høyere på IQ-test enn Norge, til tross for at Sverige har en mye høyre prosentandel ikke-vestlige innvandrere i befolkningen? Hvorfor kommer australere bedre ut enn engelskmenn, når vi vet at deres skille ikke var for lenger siden enn 1787, alt for kort tid for en evolusjon av denne typen til å finne sted? [Vaio skreiv]: For det første oppfant ikke spanjorene kruttet. :!: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_powder#History .... nå er jeg MEKTIG lei av at du fremsetter påstander om hva jeg har sagt for å så tvil om min kunnskap. Jeg har aldri sagt at spanjolene oppfant kruttet. De benyttet kruttet, og det hadde en meget stor rolle for å kolonialisere Sør-Amerika. Så værsåsnill slutt å diskuter for å hevde deg, men diskuter for å finne svar og enigheter og plattformer å bygge på. [Jeg skreiv tidligere: Besvaring av spørsmål ferdig.] [Vaio skreiv: Du har ikke, i god vitenskapelig ånd, besvart på noe som helst. Du har funnet opp, feil sitert og i større grad "malt på" noe argumenter. Jeg foreslå at du faktisk leser noe av artikklene jeg referete til, og gjerne et par av prof. Lynns bøker. Belys deg selv med kunnskaper enn indoktrinering av ignoranse.] Jeg har besvart mye, det meste av det har du helt tydelig ikke orket å lese eller simpelt hen oversett, og det er heller ikke nok at du motsvarer meg med å si at jeg ikke har sagt noe konstruktivt. Du har ikke motbevist hva jeg har sagt, og du har plukket ut noenting der du kan komme med et snevert og veldig rundt svar. Såkallte svelgbare poteter som kan brukes hvor som helst for å få leserens oppmerksomhet. Du har gitt meg noen lenker, og de skal jeg lese nettopp fordi jeg ikke er redd for sannheten. Det er ingen fortjeneste i å benekte sannheten når man ønsker å kjempe mot verdens problemer. Jeg vil understreke mitt poeng angående [Jeg skreiv tidligere: Jeg håper dette viser hvordan konstruktiv graving i ressurser fører til sanne svar, og at man ikke kan ta korttenkte beslutninger når det kommer til å besvare et spørsmål.] [Vaio skreiv: Dagens Ironi feil og forumleringer endres...] På hvilken måte er det noen ironi her? Jeg har ikke sagt noe som er misvisende, og det eneste du har lista opp som er misvisende er en liten feil i en Wikipedia-link. Dagens ironi må vel være din stavelse av ordet formulering. High 5 Endret 16. januar 2008 av SondreSaebjornsen Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Men vi har ingen ulikhet som skiller oss fra hverandre annet enn av utseende, og vi er alt for like til å bli inndelt i raser. IQ-testene du viser til er ikke kilder. IQ stimuleres av miljø, og om du påstår noe annet så send meg lenker som viser troverdigheten til IQ-tester. Stimulerende omgivelser og utdannelse har alt å si. Utifra det jeg forstod av er det slik at noen medisiner har forskjeldig funksjon utifra hvilken etnisitet man har (med andre ord, hvordan man ser ut). Nå var det flere måneder siden jeg leste dette i vg eller dagbladet, men om mitt ord er godt for noe kan jeg love at det stod som jeg sier her. Fant kun et spor av artikkelen i denne bloggen: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/06/473124.html Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Dette er så enkelt som at hvis du tar en IQ test med til en stamme indianere i Amazonas som aldri har hørt om mattematikk eller alfabetet, så scorer de svært dårlig. Vi vet også definitivt at skolegang faktisk øker IQ, og at sammenhengen mellom intelligente mennesker og skolegang således ikke er bastant. Det er ikke slik at mennesker som er smarte automatisk tiltrekkes høyere utdanning. Èn er beviselig en konsekvens av den andre, ikke omvendt, selv om det selvsagt sikkert finnes den muligheten. Aner ikke hvilke kriterier som er lagt til grunn for Afrika, men det er jo f.eks en kjensgjerning at asiatiske kulturer er temmelig avanserte på både språk og mattematikk. Sansyneligvis ligger svaret der. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) ...snip.... Mellom 3 menneskeraser: Forskjellig i hudfarge? Ja! Forskjellig genetisk? Ja! Forskjellig i karakterer? Ja! Forskjellig i immunsystem? Ja! Forskjellig i anatomi? Ja! Hvorfor kan ikke vi være forskjellig, nå det gjelder intelligens? Referanse: http://serc.carleton.edu/introgeo/earthhis.../humanrace.html http://www.femina.no/php/art.php?id=297599 Dagens ironi må vel være din stavelse av ordet formulering. High 5 [/color] Små pirke andres skrivefeil og sitere fra et sladreblad, er et tegn på useriøsitet. Jeg ser fremtil forsatt at du kan dokumentere noe av det du skriver, med linker som seriøst gir et samsvar med dine påståelser. Da mener jeg ikke sladreblader og home.no.net sider. Endret 16. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Mellom 3 menneskeraser:Forskjellig i hudfarge? Ja! Forskjellig genetisk? Ja! Forskjellig i karakterer? Ja! Forskjellig i immunsystem? Ja! Forskjellig i anatomi? Ja! Hvorfor kan ikke vi være forskjellig, nå det gjelder intelligens? Forskjellige i karakterer? Hva mener du da? Oppførsel? Forskjellene i anatomien er ytterst små og nærmest kosmetiske av natur. Variasjonene i det menneskelige genomet er faktisk så lite, fordi vår rase både er ung og fremgangsrik, at de fleste nordmenn har fler gener til felles med en tilfeldig utvalgt afrikaner enn de har sin norske nabo. Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Ser ikke logikken i at undertryke afrikanere ikke kan reise seg fordi "Vesten" har undertrykt dem historisk? Mener du at de mangler egenskapene som trengs for å reise seg, i motsetning til for eksempel jødene? Hva er det vi skal se med Rwanda? Mener du at vi burde ha grepet inn på samme måte som "vi" grep inn i Somalia? Konflikten i Rwanda er sammensatt og komplisert og hutuene og tutsiene må stå ansvarlig for deres egne valg. Det som skjedde når Afrika ble "justert" av vesten var at de opprettet permanente grenser. En av grunnene til at det fortsatt i dag kriges så mye i afrika er at europeerne lagde landegrenser på feil sted, eller opprettet grenser. Ved å dele opp tradisjonelle stammeområder og legge krigende stammer inn i samme land forårsaket de en så stor grobunn for konflikter at det skal veldig mye til for å korrigere det. Løsningen ville kanskje å ha oppløst disse landene og latt de redannes inn i sine naturlige grenser. Men, dette kan man selvsagt ikke gjøre, siden vesten fortsatt setter agendaen og regulerer hva som skjer i verden. Jeg vil ikke delta i denne tråden på vaio sine spekulative grunnlag. Det blir for usaklig når en som hevder han har diploma i alt av universitetes fag, henviser til en artikkel på VG og en useriøs forsker. Spør deg selv om hvor mange utdannede folk som linker til VG for saklig diskusjons skyld. Å hevde at du ikke er rasistisk bare basert på din hudfarge og opprinnelse er bare ekstremt dumt. Det finnes mye rasisme i f.eks. Pakistan, Iran, Bolivia..rasisme finnes over alt. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Forskjellige i karakterer? Hva mener du da? Oppførsel? f.eks: svarte er mer muskeløs eller at araber mer hårete. Forskjellene i anatomien er ytterst små og nærmest kosmetiske av natur. Si det til pygmeene. Variasjonene i det menneskelige genomet er faktisk så lite, fordi vår rase både er ung og fremgangsrik, at de fleste nordmenn har fler gener til felles med en tilfeldig utvalgt afrikaner enn de har sin norske nabo. Da må du dokumentere slik svada. Ellers forblir det svada. Hvis du synes at 15 millioner basepar, i snitt, er en "lite" variasjon. Så for du blir en transplantasjonsekspert. What a waste. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg vil ikke delta i denne tråden på vaio sine spekulative grunnlag. Hva er spekulativt? Det blir for usaklig når en som hevder han har diploma i alt av universitetes fag, henviser til en artikkel på VG og en useriøs forsker. Tja. Hvis du mener en utdannet professor fra Cambridge er useriøst, eller fra Universitet i Helsinki. Spør deg selv om hvor mange utdannede folk som linker til VG for saklig diskusjons skyld. Så spørs om du har lest hva jeg skrev da... Å hevde at du ikke er rasistisk bare basert på din hudfarge og opprinnelse er bare ekstremt dumt. Det finnes mye rasisme i f.eks. Pakistan, Iran, Bolivia..rasisme finnes over alt. Mao: Du er en godt indoktrinert antirasist. Dermed er det en god ting at du holder unna denne diskusjonen. Hadet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Løsningen ville kanskje å ha oppløst disse landene og latt de redannes inn i sine naturlige grenser. Men, dette kan man selvsagt ikke gjøre, siden vesten fortsatt setter agendaen og regulerer hva som skjer i verden. Dette har landene selv bestemt seg for å ikke gjøre. Lenke til kommentar
Lukas Arnaz Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hadde man laget en oversikt over arbeidsmoral ville den antakelig sett helt lik ut. Endret 16. januar 2008 av Milorg Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hadde man laget en oversikt over arbeidsmoral ville den antakelig sett helt lik ut. Utenom at Norga hadde ligget på bunnen, siden vi har noe av den dårligste arbeidsmoralen i verden, og skulker mer enn noen andre. Heldigvis har vi noen hardtarbeidende innvandrere som får landet til å virke litt mindre lat, men likevel ikke nok. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hadde man laget en oversikt over arbeidsmoral ville den antakelig sett helt lik ut. Utenom at Norga hadde ligget på bunnen, siden vi har noe av den dårligste arbeidsmoralen i verden, og skulker mer enn noen andre. Heldigvis har vi noen hardtarbeidende innvandrere som får landet til å virke litt mindre lat, men likevel ikke nok. Det er godt mulig at de av innvandrerne som er i jobb har bedre arbeidsmoral enn mange nordmenn, men samtidig har de fleste innvandrergruppene også høyere ledighet enn nordmenn. Så utalelsen din blir i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Dessuten blir det galt å snakke så generaliserende om millioner av mennesker, men det vet du vel. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Synes det er utrolig dumt å si at afrikanere er dummere enn alle andre basert på en IQ-test, unnskyld meg, men hva slags verden lever vi egentlig i? Kan vi virkelig være sikker på at testforholdene var like for alle gruppene? Hvordan ble folk i de ulike landene valgt ut til å ta disse testene, var spm forståelige for alle gruppene. IQ tester har svært lite validitet OMG, folkens prøv å se litt lenger enn til nesene deres. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hadde man laget en oversikt over arbeidsmoral ville den antakelig sett helt lik ut. Utenom at Norga hadde ligget på bunnen, siden vi har noe av den dårligste arbeidsmoralen i verden, og skulker mer enn noen andre. Heldigvis har vi noen hardtarbeidende innvandrere som får landet til å virke litt mindre lat, men likevel ikke nok. Det er godt mulig at de av innvandrerne som er i jobb har bedre arbeidsmoral enn mange nordmenn, men samtidig har de fleste innvandrergruppene også høyere ledighet enn nordmenn. Så utalelsen din blir i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Dessuten blir det galt å snakke så generaliserende om millioner av mennesker, men det vet du vel. Ja, selvfølgelig. Men det var en morsom måte å tilbakevise den totalt grunnløse påstanden om at kartet over IQ verden over ville sett likt som kartet for arbeidsmoral. Og jeg foretrekker å tilbakevise slike påstander med enkle vitser, når det hadde vært en hån mot rasjonalitet og logisk tanke å måtte bringe fram fakta og statistikk. Det hadde vært litt som å prøve å overbevise kreasjonister med vitenskap. En tåpelig idè som aldri vil fungere. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det var en stor undersøkelse der de hadde testet IQ-testen på sesjonen hos gutter opp mot fødselsvekt. Det viste seg at jo tykkere ungene var da de ble født, jo mer intelligent var de. Og da er det plutselig en drøss med faktorer som spiller inn. Morens ernæring under graviditet, kosthold, helse, alkoholforbruk, mosjon osv osv osv. Så for å få et slikt prosjekt til å virke må man da ta 10 000 mødre fra hver land, og gi de identisk behandling under graviditeten. Man har dette også, noe som jeg ikke tenkte på når jeg skrev innlegget. Det er så uendelig mange faktorer å ta hensyn til at det er praktisk umulig å få fullstendig nøyaktige data over hvorvidt medlemmer av andre kulturer er født "smartere" enn andre. Majoriteten av de som tar en slik test. Det er vanskelig å vite hvordan personer som ikke er testet vil skåre. Hah, misforsto det du skrev der jeg, sorry. (Trodde først du refererte til sosial grupper som gjorde det like bra) Må også føye til at intelligens er et temmelig subjektivt uttrykk. Og, ja, det er rasisme å fremstille afrikanere som "dummere" enn andre, mest pga ordbruken. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Kanskje det beste er å oppdatere en liten miss. Vi snakker om en IQ test i "helhet" for en populasjon. Får med dere "Bell Curve" prinsippet og slutt med disse biasene: "Kan Iq måles?", "forsto de spørsmålet" eller "Er du utdannet nok?" Her snakker vi om normal gjennomsnitt med error korreksjon. Mao: Uansett hvor jevnt snittet kan være, så skåre likevel de svarte under snittet til hvite. dvs. 101 i snitt er > 100 i snitt. Endret 16. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
trøls Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 slutt med disse biasene Hvorfor i all verden skal man slutte å spekulere i bias? Kan du ingen ting om statistikk som vitenskapelig metode? Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er jo en mulighet for at det er forskjeller i intelligens mellom afrikanere og andre folk. Da menneskene utviklet seg fra apene og ble til Homo Sapiens, uviklet vi bedre intelligens enn apene. Da burde det også være en mulighet for at de menneskene som eventuelt forflyttet seg til andre steder i verden, skal ha utviklet bedre intelligens enn de som ble værende i Afrika... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) slutt med disse biasene Hvorfor i all verden skal man slutte å spekulere i bias? Kan du ingen ting om statistikk som vitenskapelig metode? overnevte biasene er idiotiske. Fordi, uansett justering (gjort av anti rasister) så lå de svartes IQ, under snittet. Endret 16. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 slutt med disse biasene Hvorfor i all verden skal man slutte å spekulere i bias? Kan du ingen ting om statistikk som vitenskapelig metode? overnevte biasene er idiotiske. Fordi, uansett justering (gjort av anti rasister) så lå de svartes IQ, under snittet. IQ er ikke en en god måte å måle inteligens. Inteligensen til en person er konstant gjennom hele livet, men det er tydlig at IQ-en blir høyere med mer kunnskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå