Gå til innhold

Rasisme eller fakta? Er Afrikanere dummere enn folkflest?

Anbefalte innlegg

Hopper litt på denne tråden.

Det var snakk om svartes bidrag til musikk her. Vel, kanskje ikke innen klassisk, siden det er en Europeisk musikk form, men for Amerikansk og senere Britisk musikk kommer MYE fra svarte. Bare se på flere musikere i populærmusikk som er inspirert av svarte; Eric Clapton’s store helt og inspirasjon var Robert Johnson, Jimmy Page i Led Zeppelin sin favoritt gitarist var John Lee Hooker, både The Beatles og The Rolling Stones har utrolig mye å takke til Chuck Berry, som var en av de tidligste til å definere rock, samt med Chicago bluesmusikerne Muddy Waters, T-Bone Walker, Buddy Guy ect. Jimi Hendrix revolusjonerte den elektriske gitaren, og det er takket være han at Strat’en fortsatt er den mest populære og imiterte gitaren fortsatt i dag. Selv hører jeg ikke på rap, men å si at 100% av all rap og hip hop er søppel viser heller at Vaio er trangsynt.

En grunn til at svarte ikke har bidratt mye til kunst i de siste hundre årene er fordi vi ikke har gitt dem sjansen. For eksempel Hollywood har selv opp til i dag gjort det vanskelig for svarte å jobbe i industrien, med unntak av drittjobber som å vaske settet. Selv om det kommer flere svarte stjerner som Will Smith, Samuel L. Jackson, Denzel Washington osv, så er svarte fortsatt underrepresentert bak kamera.

Uansett, hvorfor er denne diskusjonen så viktig? Denne forskningen sier jo egentlig ikke noe om individers intelligens, jeg kjenner masse dumme hvite folk og mange glupe svarte folk, og selv om det kanskje er litt flere smarte hvite folk en svarte folk, så dette er jo ikke noe vi kan komme til å bruke i hverdagen, vi kan ikke konkludere noe om noen med en slik forskning, for DET ville vært rasisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nesten så jeg får lyst til å spørre om ikke Europeere er dummere enn folk flest, eller Amerikanere for den saks skyld... Der borte snakker de om "World series" som om det bare fantes Amerikanere i hele verden, og når man spør dem rett ut finnes det ikke andre mennesker heller... Og de er stort sett bare utskremte fattige europeere... ;-)

Noen som har lurt på hvorfor Miss Universe alltid kommer fra jorden?

Jeg for min del kjenner langt flere dumme Europeere enn Afrikanere.

Lenke til kommentar

Glad du tok den :) Trådstarter burde kanskje tenke litt på det også ;)

Ellers er det å være dum relativt da, etter min mening :) I noen sammenhenger kommer man lenger om man kan slakte et dyr enn det man gjør om man kan sprudleformidle en morsom sms på en mobiltelefon :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke tenke meg en hypotetisk situasjon der det å formidle en morsom sms kan ansees som smart uansett ;)

Men, jeg ser poenget ditt. Tingen er at kunnskap (slakting/sms) ikke har direkte innvirkning på IQ. Man skal jo helst bruke 'kulturnøytrale' tester der hverken skills i sms eller slakting spiller noen rolle.

En annen tanke er jo det at for å kunne angi IQ helt riktig må man IQteste alle mennesker. Gjennomsnittet blir da korrekt, og man kan si noe om hvilke grupper som har tendens til å falle over/under gjennomsnittet. IQ til en gruppe har lite å si på individnivå men kan ha konsekvenser for ting som er i 'samfunnsstørrelse'. Feks utforming av undervisning/info-kampanjer/reklame/propeganda/etc.

Men, det er jo teorien. I praksis vil det nok være minimale forskjeller om det er noen. Hvis det hadde vært store forskjeller så ville det gitt seg merkbare utslag uten noen from for IQtesting :)

Lenke til kommentar
Selv hører jeg ikke på rap, men å si at 100% av all rap og hip hop er søppel viser heller at Vaio er trangsynt.

JA! :wee: klapp klapp!

Ironiet av det du skrev, er så tykt, at man kan drunkne i det.

Poenget er at folk flest: leser lite, mest uvitende og mest propaganda orientert.

Da snakker jeg om indoktrinering Anti rasister/ og rasister.

Folk flest har kanskje glemt hva som utløste denne delen av debatten?

Det er du som påsto at de svarte er super smarte pga. de "kan" musikk.
Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Nå kan jeg ikke tenke meg en hypotetisk situasjon der det å formidle en morsom sms kan ansees som smart uansett ;)

Men, jeg ser poenget ditt. Tingen er at kunnskap (slakting/sms) ikke har direkte innvirkning på IQ. Man skal jo helst bruke 'kulturnøytrale' tester der hverken skills i sms eller slakting spiller noen rolle.

En annen tanke er jo det at for å kunne angi IQ helt riktig må man IQteste alle mennesker. Gjennomsnittet blir da korrekt, og man kan si noe om hvilke grupper som har tendens til å falle over/under gjennomsnittet. IQ til en gruppe har lite å si på individnivå men kan ha konsekvenser for ting som er i 'samfunnsstørrelse'. Feks utforming av undervisning/info-kampanjer/reklame/propeganda/etc.

Men, det er jo teorien. I praksis vil det nok være minimale forskjeller om det er noen. Hvis det hadde vært store forskjeller så ville det gitt seg merkbare utslag uten noen from for IQtesting :)

Har man sett blonde mensamedlemmer som sitter og skriker "Ring oss og vinn en rå rosa telefon om du vet fornavnet til Chaplin som begynner på Ch og sluter på arlie" er det berettiget å tvile på verdien av slike IQ tester...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Har man sett blonde mensamedlemmer som sitter og skriker "Ring oss og vinn en rå rosa telefon om du vet fornavnet til Chaplin som begynner på Ch og sluter på arlie" er det berettiget å tvile på verdien av slike IQ tester...

Jeg kan tilbakevise at hun er medlem i Mensa.

Men, selv om hun hadde vært medlem så er jo måten hun fremstiller seg det som produksjons/tvselskapet mener treffer målgruppen. Uansett hvor høy IQ du har kan du ikke snakke mer avansert enn den som skal høre på takler vet du ;) Slike programmer senker min tro på mennesker som rasjonelle individer. Det jo da faktisk en gruppe mennesker som sitter og ser på dette her. Det er skummelt det.

Lenke til kommentar
Mener du den absurd tåpelige stråmannen din?

De har sikkert bidratt med mye, men å konkludere at de svarte er super intelligent innen musikk, er dønn galt.

Din "inteligente" klassiske musikk er dønn kjedelig. Når man liksom må bruke mesteparten av tiden på å analysere HVA man hører, sier jeg neitakk.

Forøvrig er det noen der ute som har samme innfallsvinkel når det gjelder "inteligent" bildekunst. Forstår man ikke bildet man beskuer, er det liksom "fin" kunst.

En ting er jeg sikkert på; Stråmennene kommer fra enkelte indoktrinerte antirasist-tullinger .

De finner på absurde argumenter, for å legitimere sin egne konklusjoner.

Rampage, jeg ber bare om en seriøst debatt, og ikke noe du kan ikke skrive norsk tulling:

Det kan virke som du har gått glipp av mye i din negerfrykt.

Tja. Jeg har vært i kommunalmusikk/griegakademiet for 11år (som musikkelev).

Jeg har hørt mye rart. Second: Hva vet du om meg?

1. At du ikke kan skrive (i 11 år?).

Derimot, er det lurt at vi forsette denne debatten uten stråmenner. Og, med en klarhet hva stråmann står for:

Retorisk (og uformell) logikk

I retorikk og logikk er stråmann eller stråmannsargumenter en tankefeil som består i å lage seg en stråmann av motstander ved å tillegge denne meninger som det er lett å tilbakevise, dernest tilbakevise dem, og endelig skape inntrykk av å ha tilbakevist noe motstanderen faktisk står for. Også om det å tilbakevise et argument med et enda svakere argument. Å «sette opp en stråmann», eller «et stråmannsargument» kan betraktes som en avledningsmanøver, ved at man ikke angriper motstanderen for det han faktisk står for, men skaper inntrykk av at motstanderen står for noe han faktisk ikke står for.

Det er flere måter å sette opp en stråmann på:

1. Gjengi bare en del av motstanderens argumenter, tilbakevise dem, og lat som alle argumentene til motstanderen dermed er tilbakevist.

2. Gjengi motstanderens argumenter i svekket form, tilbakevise dem, og lat som originalargumentet har blitt tilbakevist.

3. Gjengi en feilaktig utgave av motstanderens argumenter, avblås dem, og lat som at motstanderens posisjon i diskusjonen har blitt redusert.

4. Velg ut en person som forsvarer dårlig som «forsvareren», avblås denne personens argumenter, og lat som at alle argumenter på denne siden av diskusjonen har blitt slått.

5. Finn opp en fiktiv person, hvis handlinger eller trosretninger er sterkt kritisert, og lat som om denne personen representerer gruppen som er «motstanderen» i diskusjonen.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Nå var det nå ærlig talt du som gikk bananas når det ble nevnt all den fantastiske musikken som har svarte røtter, hvorpå du hevdet at det ikke var sant (musikken var stygg også uansett) og det beviste ingenting. Ref: "Det er du som påsto at de svarte er super smarte pga. de "kan" musikk."

Hva synes du om de oppfinnerne jeg serverte deg da?

Lenke til kommentar
Nå var det nå ærlig talt du som gikk bananas når det ble nevnt all den fantastiske musikken som har svarte røtter, hvorpå du hevdet at det ikke var sant (musikken var stygg også uansett) og det beviste ingenting. Ref: "Det er du som påsto at de svarte er super smarte pga. de "kan" musikk."

Jeg gikk ikke bananas.

Jeg la bare frem et poeng for trangsynthet.

At enkelte skriker ut hvor digg rap er, og derfor er de smarte?

Dette må være en fornærmelse for alle med IQ over 75 :wee:

Jeg har aldri nektet på at det finnes smarte mennesker fra alle raser.

Derimot peker jeg ut at Afrikanere flest er "mindre" intelligent (I SNITT), enn andre (Hvite, gule osv..).

Jeg tro tallet av svarte oppfinnere er marginalt, sammelignet med de hvite eller asiatene.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg gikk ikke bananas.

Jeg la bare frem et poeng for trangsynthet.

At enkelte skriker ut hvor digg rap er, og derfor er de smarte?

Dette må være en fornærmelse for alle med IQ over 75 :wee:

Du prøver igjen ja, vi har vel allerede forklart deg alle genrene som har rot i svart musikk, at du så veldig mildt prøver å fremme at det er "bare dumme mennesker som liker rap", er igjen ganske håpløst. Hehe, men du har veldig rett, du la fram ett klassepoeng for trangsynthet. Ett klasseeksempel om jeg må si det selv.

Jeg har aldri nektet på at det finnes smarte mennesker fra alle raser.

Derimot peker jeg ut at Afrikanere flest er "mindre" intelligent (I SNITT), enn andre (Hvite, gule osv..).

Jeg tro tallet av svarte oppfinnere er marginalt sammelignet med kinesiske eller jødiske.

Mulig det, mye mulig at det er mange som har tatt æren for mye som har vært skapt sammen med svarte i perioder der man ikke helt aksepterte "svarte oppfinnelser".

Du peker det ut ja, men det ligger ikke nødvendigvis noe i det. Poenget til både meg og andre, er at man har flere typer intelligenser, undersøkelsene har som oftest rot i logikk, figurer og lignende. Andre punkter er kunnskap, og ikke nødvendigvis logisk intelligens det går på. Så da har man ett empirisk problem, ettersom at man går ut for å stemple noe som har veldig mange bransjer innenfor seg.

Godt mulig du er en freakin helt på mattematikk og logikk (som betyr at du klarer deg utmerket på intelligensprøver), men det er sånn ca. det eneste du virkelig har forståelse for. Er du da mer intelligent enn en som knuser deg på alle andre samtlige punkter?

Lenke til kommentar
Ett klasseeksempel om jeg må si det selv.

:lol: Håpløst..

Ja et kroneksempel at folkflest ikke kan forstår "et poeng". ;)

Det lukter litt stråmann her... "sniff sniff"

Er du da mer intelligent enn en som knuser deg på alle andre samtlige punkter?

How do you debate an idiot? You dont.....

Nei... Rampage, du skuffer stort. Og jeg som trodde du var en seriøst person.

Lenke til kommentar
Ett klasseeksempel om jeg må si det selv.

:lol: Håpløst..

Ja et kroneksempel at folkflest ikke kan forstår "et poeng". ;)

Det lukter litt stråmann her... "sniff sniff"

Du mener at musikalske evner ikke har noe med intelligens å gjøre? Poenget ditt var vel forøvrig at de som "liker rap" har IQ under 75, ikke sant?

Er du da mer intelligent enn en som knuser deg på alle andre samtlige punkter?

How do you debate an idiot? You dont.....

Nei... Rampage, du skuffer stort. Og jeg som trodde du var en seriøst person.

Vel, ikke så mye å ta seg nær av, at en på ditt nivå kaller meg useriøs.

Jeg spør, du er en racer på logikk og mattematikk, men har ikke ett snev av forståelse for noe annet, er du da genial? Intelligent? Kan du da sammenlignes med en som har helt andre kunnskaper og evner og finne ett slags middelpunkt?

Lenke til kommentar
Poenget ditt var vel forøvrig at de som "liker rap" har IQ under 75, ikke sant?

:lol: Nei! Men, nice try! Stråmann!

Vel, ikke så mye å ta seg nær av, at en på ditt nivå kaller meg useriøs.

:wee: Var ikke du som skrev at stråmenner var absurd?

Jeg spør, du er en racer på logikk og mattematikk, men har ikke ett snev av forståelse for noe annet, er du da genial? Intelligent? Kan du da sammenlignes med en som har helt andre kunnskaper og evner og finne ett slags middelpunkt?

Det siste jeg fikk med meg, er at testene ble utført, for å teste Kognitive egenskaper.

Alt annet faller utenfor katagoriet (f.eks instinkt, lyst og danseteknikk)

http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Må bare påpeke at testene/eksemplene nevnt i den wiki artikkelen er ikke kulturløse, og at det derfor er naturlig at økt omgang med abstrakte begreper og mer utdannelse øker resultatene.

IQ, slik Mensa måler den er utelukkende et mål på hvor flik du er til å se mønster der andre ser kaos. Visuelle mønster altså. Det er altså en forutsetning at du kan se. Du bør nok også være fra et 3 dimensjonalt univers, der man kan rotere objekter. Du må også ha et minimum av hukommelse slik at du kan huske det du ser for å kunne sammenligne med neste 'firkant'. Du må også kunne signalisere til omverden hva hvilke av alternativene du velger.

Dette er egenskaper de aller fleste mennesker i verden har uavhengig av kunnkapsnivå/utdannelse/etnisk tilhørighet/etc

Et eksempel på spørsmål som er kulturbaserte tar jeg fra den wiki artikkelen. "'What do a dog and a rabbit have in common?" Her må du kunne engelsk, du må vite hva en dog og en rabbit er, og du må vite hvordan disse forholder seg til hverdandre som igjen krever kunnskap om katogorisering, bruksområder og annet. Hadde den testen blitt gitt til en aboriginer før den hvite mann kom til australia så hadde han gjort det dårlig siden han ikke vet hva en rabbit eller dog er og i tillegg ikke skjønner bæret av engelsk.

Forhåndskunnskapen som kreves for såkalte kulturløse tester er langt mindre. I de fleste tilfeller kan de læres vekk i løpet av noen få minutter.

Mattekunnskaper har ingen direkte påvirkning på kulturløse IQtester, logikk kan ha det. Selvfølgelig er det ofte en sammenheng mellom IQ og hvor godt man kunne lært seg matte. Men, og dette er viktig, det at man har evner for å lære seg matte betyr ikke at man har noen som helst interesse for å gjøre det. Mensamedlemmer kommer fra alle samfunnslag. Utdanning og IQ har ingen direkte sammenheng. (selv om det nok er langt lettere å ta en høy utdannelse om du har høy IQ)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...