Gå til innhold

Rasisme eller fakta? Er Afrikanere dummere enn folkflest?

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er noen raser smartere en andre. Jeg ser her at folk har en tedens til å blande kunnskap og inteligens og det er ikke samme ting. Du blir ikke smartere av utdanning med øker kunnskapen. IQ er noe du har og noe du ikke kan gjøre noe med.

Når det gjelder høy IQ er det faktiskt slik at hvite og gule er smartest. Se på USA for eksempel. Hvorfor tror dere gule tjener mere i hvite i USA mens svarte tjener mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Svarte tjener mindre i usa fordi det er allment akseptert at de SKAL tjene mindre.

Iq har også med utdanning å gjøre, og absolutt noe man kan forbedre.

I en Iq test kan man f.eks få spørsmål om ulike bjelkekonstruksjoner og vurdere hva som er sterkest.

Spør du en middelaldrende hvit mann så vet han normalt at det er en H-bjelke, mens en afrikaner som aldri har hverken hørt om eller jobbet med slike ting ikke har forutsetninger til å gjette seg til slike ting.

en veldig smart oppgave som ble vist på tv for en stund siden gikk ut på at man skulle få ut en vinkork som var presset ned i en tom vinflaske, og man fikk bruke hva som helst av ting som lå på bordet på hvilken som helst måte (uten å knuse flasken).

Man trenger ikke utdanning eller erfaring for å løse oppgaven, men man må være smart og ha evnen til å tenke logisk for å løse den.

Et annet problem er at utvalget av iq tester er relativt begrenset, og en hvit europeer har sannsynligvis løst mange av oppgavene fra før i forhold til en afrikaner.

Så man har allerede der forskjeller som er av stor betydning for resultatet.

Lenke til kommentar
Svarte tjener mindre i usa fordi det er allment akseptert at de SKAL tjene mindre.

I en Iq test kan man f.eks få spørsmål om ulike bjelkekonstruksjoner og vurdere hva som er sterkest.

Spør du en middelaldrende hvit mann så vet han normalt at det er en H-bjelke, mens en afrikaner som aldri har hverken hørt om eller jobbet med slike ting ikke har forutsetninger til å gjette seg til slike ting.

en veldig smart oppgave som ble vist på tv for en stund siden gikk ut på at man skulle få ut en vinkork som var presset ned i en tom vinflaske, og man fikk bruke hva som helst av ting som lå på bordet på hvilken som helst måte (uten å knuse flasken).

Man trenger ikke utdanning eller erfaring for å løse oppgaven, men man må være smart og ha evnen til å tenke logisk for å løse den.

Et annet problem er at utvalget av iq tester er relativt begrenset, og en hvit europeer har sannsynligvis løst mange av oppgavene fra før i forhold til en afrikaner.

Ja men da har ikke IQ noe med inteligens å gjøre.

Lenke til kommentar

IQ måles med gjennkjennelse av mønster. Kunnskap skal ikke ha noe å si. Krever testen forkunnskaper utover det som blir forklart i forbindelsen med å ta testen så et det en kunnskapsprøve, ikke en IQ test.

Sjekk ravens advanced matrices. Så sant man ikke pugger den så skal ikke lesing/utdannelse ha noe å si for resultatet, og så lenge den presenteres riktig for de som skal ta den så vet ikke jeg om noe bedre verktøy for å sammenligne IQ.

Alle de IQtestene jeg har sett i media har vært kunnskapstester, feks NRK programmet "den store IQ testen" eller hva det het.

Er afrikanere dummerer enn andre? Vansklig å si. De er nok utviklet for å kunne overleve bedre i sitt miljø. europere lever i et annet miljø og er nok utviklet for å kunne overleve bedre i det miljøet. Hvis man legger vekt på makt og penger så viser verdenshistorien at Europere i de siste århundrer har vært bedre enn resten av verden.

Er afrikanere mindre egnet til å styre verden? Legger man vanlige vestlige kriterier til grunn så er det klart ja. Hadde de vært bedre egnet til å styre verden så hadde de gjort det :)

Lenke til kommentar

I wish du har giddet å lese artikklene jeg linket til.

Du refere til dokumentaret; "Intelligence", fra BBC.

Og hvis du har giddet å huske litt mer, skåret "fysikk professoren", bedre og best i de fleste testene.

En annen ting er at, denne fysikk professoren, har en lang arv med intelligente familiemedlemmer.

Mao: Diskusjon er bra, påstander er dritt.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Er afrikanere mindre egnet til å styre verden? Legger man vanlige vestlige kriterier til grunn så er det klart ja.

Hva mener du med vestlige kritierer?

De samme prinsippene som ligger bak et fritt marked. De som er flinkest til å få en lederposisjon er de som er best egnet til å lede, samt at lederposisjonen blir målt i penger/makt.

Lenke til kommentar
Forsjellige utdanningsmuligheter? I Usa koster det jo faktisk penger å få ein god utdanning.

Likevel skåre de svarte, med lik økonomisk bakgrunn, dårlige enn de hvite?

Ta en titt på linkene ovenpå.

Er afrikanere mindre egnet til å styre verden? Legger man vanlige vestlige kriterier til grunn så er det klart ja.

De samme prinsippene som ligger bak et fritt marked. De som er flinkest til å få en lederposisjon er de som er best egnet til å lede, samt at lederposisjonen blir målt i penger/makt.

Er det vestlige kritierer? Så det er "vestlig" å har intelligens?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det er kriterier for velykkethet som er normale i vesten ja. Godt mulig det er de samme kriteriene i hele verden. Isåfall kan vi hoppe over 'vestlige'.

Det er ikke 'vestlig' å ha intelligens, men det kan muligens være 'vestlig' å ha mer av det? Det er vel det denne tråden går på?

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det er kriterier for velykkethet som er normale i vesten ja. Godt mulig det er de samme kriteriene i hele verden. Isåfall kan vi hoppe over 'vestlige'.

Tja, Vestlig? Jeg tro kriteriene er det samme i Kina, Egypt, Roma og Vikingene

Det er ikke 'vestlig' å ha intelligens, men det kan muligens være 'vestlig' å ha mer av det? Det er vel det denne tråden går på?

Da er det litt galt å påstå at kriteriene er vestlige?

Lenke til kommentar
Tja, Vestlig? Jeg tro kriteriene er det samme i Kina, Egypt, Roma og Vikingene

roma og vikingene vil jeg anse om vestlige ;)

jeg nøyde meg med å si vestlige siden jeg ikke har personlig erfaring med hvordan man måler ledere i andre steder enn vesten.

Da er det litt galt å påstå at kriteriene er vestlige?

oh, jeg mente ikke kriteriene for intelligens, men for å inneha en lederposisjon. Eller hva som den lederposisjonen måles i.

Lenke til kommentar

Har vært diskutert i Mensa Norge før dette... http://www.mensa.no/forum/index.php?showtopic=986&st=360 Og selv om det er Off Topic, samer har for relativt få år siden vært underlagt en lignende undersøkelse fra den såkalte intelligente siden av vår norske kultur...

Er i grunnen usikker på mange ting, men én ting er jeg 100% sikker på... Det er ikke én her som er bedre enn noen annen enten han kommer fra Sikkilsdalen eller Kenya eller andre steder... Vi er i bunn og grunn rimelige usmarte bønder alle sammen, selv de av oss som bor i Oslo og/eller Bergen...

Nordmenn suger imidlertid når det kommer til å passe på sauene sine...

Lenke til kommentar

Nettopp :) Forstår jo at de ønsker å hevde seg, men synes ikke dette er måten å gjøre det på... Kan de ikke bare kjøpe seg en større traktor eller noe?

Edit: Og selvsagt er det rasisme når man fokuserer på ett folk fra bare ett kontinent... På samme måte som når man begynner å sludre om Amerikanere er dummere enn folk flest (selv om det måtte være riktig!) eller Skandinaver for den saks skyld... Tråden har ingenting med en generell debatt om hverken intelligens og/eller folkeslag å gjøre... Tar bare utgangspunkt i at Afrikanere er dummere.... Enn hva? Folk flest? Og hvor bor folk flest? Ikke i Norge i alle fall ;)

(Selv om mange bønder her faktisk tror det :))

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...