Sirion Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 klippe Du er forbi point of no return. "No return" i forhold til hva? At jeg uttrykker meg presist og nå ikke kan tilpasse meg diskusjonens videre gang og si at jeg egentlig mente det eller det? Noen hevder at hvis man oppfostrer en liten negerunge i Norge, så vil denne vokse og bli like intelligent og tenke slik som de ariske. Dersom man henter opp en gorillaunge fra jungelen i afrika og oppdrar den som norske barn, så vil den hverken oppføre seg eller ha samme intelligens som barna. Ville du flydd til f.eks Kina når alle syv pilotene på flyet var negroide kvinner? Jeg mener du er fordi point of no return i å bli et pustende, levende og elskende menneske. Det vet ikke du noen ting om. Kom med noe bedre enn retorisk fjas. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) ...snip... Vær så snill å linker til lenker som bekrefter påstandene dine. Du linker til idiotisk forskninger som ikke har noe relevans med debatten. De er ekvalent med tulleforskning som "høyre brystvorten er mer sensitive enn venstre." Derimot har ikke, kronikkene som du linket til, noe kilde til motargument for sine påstander. (Hvis meg et!) Her er noe mer: fra 1980 til 2007 har amerikanere tatt statestikker av karaktere og kognetivtester mellom hvite og svarte. Det ble sammelignet med folk fra lik økonomisk og sosial bakgrunn. Dvs. En middelklasse svart og hvit familie. Likevel, skårer de svarte 10 - 15 prosent undersnittet til hvite. (Viser til referansen min ovenpå) Dette gjelder kun for amerikanskeborgerer. Da gjelder ikke Biasen kulturforskjell, næringsforkjell osv. Hvorfor skårer de svarte amerikanere likevel mindre? Når det gjelder medisinargumentet noen har prøvd å argumentere med, så vet vi fra andre undersøkelser at det er en vanvittig liten genetisk forskjell som skal til:- http://www.forskning.no/Artikler/2003/mai/1051879841.71 Dette gjør vel ikke rødhårede kvinner til en egen rase? Det er ingen her som benekter at det er genetisk forskjell mellom mennesker med ulikt opphav. Tingen er at det ikke er stor nok forskjell mellom f.eks. afrikanere og hvite til at dette holder for en raseinndeling, og vi vet at to nordmenns gener er like ofte ulike som genene til en nordmann og en afrikaner. Hvor lenge skal dere fortsette å benekte dette og komme ned igjen på jorda og virkeligheten? Jeg tro du er litt forvirret.. Medisinargumentet mitt besto av, at vi mennesker, har 15millioner basepar DNA i snitt i forskjell. Det ga et enormt forkjell i vår menneskelige biologi. Derimot sitere du en artikkel som nettopp bekrefter utsagnet mitt. Likevel er vi forskjellige (Biologisk, fysiologisk osv), basert på så lite forskjell (som du antar), hvorfor kan vi ikke være forskjellig nå det gjelder intelligens? Endret 17. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Osloboer Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det er ingenting i de fagbøkene jeg har lest som underbygger påstanden om at utdanning har innvirkning på IQ, tvert i mot. Da leser du tydeligvis ikke de samme bøkene som kompetente forskere, psykologer og professorer baserer seg på. De bøkene jeg har lest er godt og solid materiale som leses av de du sammenligner meg med. linker Det står ingenting i de artiklene du viste til som går i mot det jeg har sagt og mener, faktisk støtter de påstandene mine om den innvirkningen kulturforskjeller, ernæring og utsettelse for skadelige stoffer har for utvikling av intelligens og skår på IQ-tester. Hint: IQ og intelligens er ikke det samme. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Hint: IQ og intelligens er ikke det samme. Hint: IQ står for Intelligence Quotient http://en.wikipedia.org/wiki/Iq Endret 17. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Osloboer Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hint: IQ og intelligens er ikke det samme. Hint: IQ står for Intelligence Quotient http://en.wikipedia.org/wiki/Iq Høhø.. Så denne komme. IQ er et mål for intelligens, en kvantifise.. du skjønte hva jeg mente. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 IQ er et mål for intelligens, en kvantifise.. du skjønte hva jeg mente. Jepp, Den ene er subjekt, den andre er objekt. ok da er vi enige Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 når du tenker på prosent delen som går på skole i den fattigere verden og samenligner den på den andre rikere delen. fattig=null skole rik=skole skole=blir smartere Lenke til kommentar
Osloboer Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 når du tenker på prosent delen som går på skole i den fattigere verden og samenligner den på den andre rikere delen.fattig=null skole rik=skole skole=blir smartere Intelligens henger sammen med avfyringshastigheten i prefrontal cortex, arbeidsminne, prosesseringshastighet, energieffektivitet etc. Dette er egenskaper man ikke kan påvirke igjennom utdanning, og man blir derfor ikke mer intelligent av skolegang. Hva du vet og kan økes av skolegang, håper jeg. :o) Derimot påvirker de mentale som danner grunnlaget din evne til å tilegne og nyttegjøre informasjon. Lenke til kommentar
Sirion Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 når du tenker på prosent delen som går på skole i den fattigere verden og samenligner den på den andre rikere delen.fattig=null skole rik=skole skole=blir smartere Dersom det har seg slik at menneskene har sitt utspring i Afrika, hvorfor i all verden har ikke negrene annet en kaos og gjørmete landeveier å vise til når de har hatt over 20000 år på seg til å starte et utdanningsvesen? Hvorfor solgte negerhøvingene sitt eget folk til slavehandlere i bytte mot juggel? Ville vikingjarlene byttet bort sine egne menn og vakre kvinner til afrikanske slavehandlere dersom de hadde forvillet seg opp til Skandinavia for 1000 år siden? Don't think so! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) når du tenker på prosent delen som går på skole i den fattigere verden og samenligner den på den andre rikere delen.fattig=null skole rik=skole skole=blir smartere Dersom det har seg slik at menneskene har sitt utspring i Afrika, hvorfor i all verden har ikke negrene annet en kaos og gjørmete landeveier å vise til når de har hatt over 20000 år på seg til å starte et utdanningsvesen? Hvorfor solgte negerhøvingene sitt eget folk til slavehandlere i bytte mot juggel? Ville vikingjarlene byttet bort sine egne menn og vakre kvinner til afrikanske slavehandlere dersom de hadde forvillet seg opp til Skandinavia for 1000 år siden? Don't think so! Nei, men vikinghøvdingene brenner døtrene sine når de dø. (La oss holde en sakelig debatt.) Man blir mer intelligent av en utdannelse, mens intelligens forblir det samme. Endret 17. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Dersom det har seg slik at menneskene har sitt utspring i Afrika, Hehe. Bestrider du også dette faktumet nå? hvorfor i all verden har ikke negrene annet en kaos og gjørmete landeveier å vise til når de har hatt over 20000 år på seg til å starte et utdanningsvesen? Håper du forstår at det ikke er mange som blir overvist av de grove generaliseringene dine. Hvorfor solgte negerhøvingene sitt eget folk til slavehandlere i bytte mot juggel? Ville vikingjarlene byttet bort sine egne menn og vakre kvinner til afrikanske slavehandlere dersom de hadde forvillet seg opp til Skandinavia for 1000 år siden? Don't think so! Uten å ha noe spesielt kjennskap til slavehandelen og hvordan den foregikk tør jeg å si at det vel ikke akkurat var sånn det foregikk? Jeg tviler sterkt på at "negerhøvdingene" solgte "sitt eget folk" (forferdelig difust begrep, forresten). Var det ikke sånn at de baserte seg på å selge krigsfanger og medlemmer av konkurrerende stammer? Dessuten har du ikke enda påvist hvordan lav intelligens korrelerer med grådighet og manglende respekt for andre mennesker, som er det eneste slavehandelen vitner om. Forøvrig er Homo Sapiens rundt 200 000 år gammel, ikke 20 000. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Dersom det har seg slik at menneskene har sitt utspring i Afrika, Hehe. Bestrider du også dette faktumet nå? Bare et raskt innskudd her -> Dette er det faktisk ikke noen som vet med sikkerhet. Det er riktignok mye som tyder på at det man ofte kaller det "moderne mennesket" først oppstod i Afrika, men det er slett ikke noe uomtvistelig faktum. Dessuten er det relativt usikkert hvordan de ulike folkeslagene utviklet seg underveis mot vår tid. Litt OT, men å kalle det et faktum er en smule bastant, imo. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) når du tenker på prosent delen som går på skole i den fattigere verden og samenligner den på den andre rikere delen.fattig=null skole rik=skole skole=blir smartere Jeg kan nyansere den modellen: Intelligens = arv fra foreldre Intelligente foreldre = økt sannsynlighet for intelligent avkom Gjennomsnittet av en etnisitets arvelige intelligens = annerledes enn et annet folk sitt intelligens? Vi vet at det er forskjell på mennesker av ulike etnisiteter. For eksempel på hvordan medisiner fungerer, hvaslags immunforsvar vi har og hudfarge/øyenfarge/hårfarge. Gjelder forskjellen også på hjernen? Det er vel i bunn og grunn det vi diskuterer? Nei, men vikinghøvdingene brenner døtrene sine når de dø. (La oss holde en sakelig debatt.) Man blir mer intelligent av en utdannelse, mens intelligens forblir det samme. Kilder? Endret 17. januar 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Dersom det har seg slik at menneskene har sitt utspring i Afrika, Hehe. Bestrider du også dette faktumet nå? Bare et raskt innskudd her -> Dette er det faktisk ikke noen som vet med sikkerhet. Det er riktignok mye som tyder på at det man ofte kaller det "moderne mennesket" først oppstod i Afrika, men det er slett ikke noe uomtvistelig faktum. Dessuten er det relativt usikkert hvordan de ulike folkeslagene utviklet seg underveis mot vår tid. Litt OT, men å kalle det et faktum er en smule bastant, imo. Touché. En nyansering var absolutt på sin plass. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) når du tenker på prosent delen som går på skole i den fattigere verden og samenligner den på den andre rikere delen.fattig=null skole rik=skole skole=blir smartere Dersom det har seg slik at menneskene har sitt utspring i Afrika, hvorfor i all verden har ikke negrene annet en kaos og gjørmete landeveier å vise til når de har hatt over 20000 år på seg til å starte et utdanningsvesen? Hvorfor solgte negerhøvingene sitt eget folk til slavehandlere i bytte mot juggel? Ville vikingjarlene byttet bort sine egne menn og vakre kvinner til afrikanske slavehandlere dersom de hadde forvillet seg opp til Skandinavia for 1000 år siden? Don't think so! vel vel, vi utnytter GROVT fattigere land for å få de matriellegodene vi ønsker. er det rett at sko produsenten nike lar 10-12 år gammle unger jobbe for 1 dollar om dagen, se på bukse du bruker. er den produsert av underbetalte unger? jeg vet at jeg med garanti at noe av det jeg har er nemlig produsert av fattige folk som blir underbetalt. noe annent jeg mente med skole=blir smartere er at ved skolegang stimulere du inteligensen slik at du kan løse eventuele problemer, men siden rike land utnytter fattigere land har de ikke rå til å kjøpe skoler og dermed har det som konsenkvens at ikke alle har mulighetene til å lære. ikke all intiligent er medfødt, mye av intelligens har med arv og miljø. hvis du hadde bodd der det har vært krig måtte du leve i frykt og bruke livet på å overleve dag for dag. jeg husker ikke hvilket land det var med der lærte unger å telle med håndgranater. dette er ikke det jeg ville ha opplevd. jeg avslutter med å si at alle kan bli like smart, bare om du jobber hardt og gjør deg fortjent til din intelligens for menneskehetens beste. Endret 17. januar 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 ole_marius, det var kjempebra innlegg Lenke til kommentar
paolo il capitano Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 vel vel, vi utnytter GROVT fattigere land for å få de matriellegodene vi ønsker.er det rett at sko produsenten nike lar 10-12 år gammle unger jobbe for 1 dollar om dagen, se på bukse du bruker. er den produsert av underbetalte unger? jeg vet at jeg med garanti at noe av det jeg har er nemlig produsert av fattige folk som blir underbetalt. noe annent jeg mente med skole=blir smartere er at ved skolegang stimulere du inteligensen slik at du kan løse eventuele problemer, men siden rike land utnytter fattigere land har de ikke rå til å kjøpe skoler og dermed har det som konsenkvens at ikke alle har mulighetene til å lære. ikke all intiligent er medfødt, mye av intelligens har med arv og miljø. hvis du hadde bodd der det har vært krig måtte du leve i frykt og bruke livet på å overleve dag for dag. jeg husker ikke hvilket land det var med der lærte unger å telle med håndgranater. dette er ikke det jeg ville ha opplevd. jeg avslutter med å si at alle kan bli like smart, bare om du jobber hardt og gjør deg fortjent til din intelligens for menneskehetens beste. WORD! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 jeg avslutter med å si at alle kan bli like smart, bare om du jobber hardt og gjør deg fortjent til din intelligens for menneskehetens beste. Her må du ha kilder for dine påstander. Du må kunne bevise at alle har samme mulighet til å bli like smarte. Jeg ser at du er ærlig med deg selv og at du virkelig mener dette. Men det er ikke nok i en vitenskapelig diskusjon. Et eksempel på at det du sier er feil: Kan en person med downs syndrom bli like smart som et gjennomsnittlig menneske? Det går ikke ann å generalisere på den måten du gjør, hvertfall ikke uten kilder/bevis. Selvsagt er det mange som blir emosjonelt rørt av en så fin tekst, men det holder ikke. Lenke til kommentar
SondreSaebjornsen Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Intelligensnivået er i høyeste grad rasebetinget. Noen hevder at hvis man oppfostrer en liten negerunge i Norge, så vil denne vokse og bli like intelligent og tenke slik som de ariske. Det finnes nok enkelte intelligente negre, men forskningen viser at intelligensen og måten man strukturerer tankene på er genetisk betinget. Hvorfor klarer ikke negrene å stukturere samfunnene sine? Hvorfor klarte Vietnam å reise seg etter krigen, mens de tidligere afrikanske kolonier fremdeles sliter i gjørma, enda de får såkalt u-hjelp? Fordi Vietnam ikke er undertrykt av den moderne kolonialiseringen, og fordi de har tilgang på sine egne ressurser. Vietnam er fortsatt kaos. Samtidig har de mottat mye hjelp for å klare seg. Vi gir u-hjelp til Afrika, men det er en lav pris å betale for ressursene vi fortsatt er i besittelse av. Gjør afrikaneren opprør mot dette kaller du han rebelsk og voldelig neger uten respekt for vestlige verdier. Om afrikaneren ikke gjør noe så kaller du han dum. "Det finnes enkelte intelligente negere" sier du? Om intelligensen er genetisk betinget og det ligger i deres folkegruppe å være dumme så er dette et totaltkræsj med alt som finnes av kunnskap om genstruktur. Vi har samme opphav og menneskeætten Homo Sapiens er ca. 20 000 år gamle. Forskere er stort sett enig i at intelligensen ikke er endret siden da, og de som hevder noe annet blir kritisert for å bruke useriøse forskningsmetoder. Man kan forske og få den meningen man vil ha fram. Ta f.eks. disse nasjonale IQ-testene som et eksempel. Denne mannen gikk nok subjektivt inn for denne saken for å styrke egen sak, og hvor stor kan tilliten vår være til at han virkelig har klart å tilpasse testene for hver enkelt nasjon? Er det noen forskning som forteller oss hvilke IQ-tester som passer for forskjellige nasjoner? Dette er eksepsjonelt lite troverdig, spesielt med tanke på IQs troverdighet i seg selv, samtidig som vi vet at IQ heves ved å trene hjernen. Hvorfor klarer innvandrere den samme utdanningen som nordmenn med lik arbeidsinnsats? Faktisk så suser 2. generasjons ikke-vestlige innvandrerjenter forbi norske jenter i høyere utdanning. Dersom man henter opp en gorillaunge fra jungelen i afrika og oppdrar den som norske barn, så vil den hverken oppføre seg eller ha samme intelligens som barna. Men den vil bli mye sterkere. Dette er genetisk betinget. Spar oss for slike tåpelige måter å argumentere seg på. Man kan helt tydelig se at du ikke er objektiv, men sterkt rasistisk påvirka. Kvinner og menn er også forskjellige, selv om noen hevder at vi alle er like inni og at oppdragelse har alt å si. Har du noen gang sett en kvinnelig flypilot. Ville du flydd til f.eks Kina når alle syv pilotene på flyet var negroide kvinner? Spør dere selv det spørsmålet, alle dere som hevder at vi alle er like. Så du mener kvinner ikke kan være flypiloter? Det kan ikke ha noe med oppdragelse og miljø å gjøre? Er du helt blåst i hodet? Det er kanskje useriøst å si det, men jeg undrer så fælt at jeg bare må. Spar oss for den jævla rasismen din. Mange land i Afrika har naturressurser som ikke ligger tilbake for noen andre land. Likevel klarer de ikke å strukturere seg og få orden på landene sine. Dersom negrene hadde gjort opprør og kastet ut de multinasjonale selskapene og fått orden i landene sine, så hadde de fått all min respekt. Jeg er ikke rasist. Rasisme er å mene at andre raser kan brukes som slaver o.l. Dette er jeg imot. Det er ikke rasisme, men vitenskap, å påpeke faktiske egenskaper og hendelser. Så du mener at u-hjelpen er en lav pris å betale for de ressursene vi fortsatt er i besittelse av? Det er den mest rasistiske kommentaren jeg har lest hittil. Hvordan i all verden er dette rasistisk? Det er politisk. Undertrykkelse er ikke greit samma hvem som utfører den. Afrika undertrykkes, og ressursene robbes av vestlige selskaper. Olje, regnskog, gull, diamanter, kull, frukt. Fortell meg ikke at Vesten ikke tjener mer enn vi gir tilbake. Jeg burde ikke trenge å forsvare at afrikanere har lik forutsetning for å klare seg i et samfunn som nordmenn. Tingen er at et samfunn tar flere hundre år å bygge. Afrika har aldri hatt denne muligheten i moderne tid, men vi vet at de to første sivilisasjonene på kloden var afrikanske og svært intellektuelle, banebrytende, og store. Egypt og Messopotamia var begge afrikanske. Genstrukturen er dynamisk. Den norske gjennomsnitts IQ ligger på ca. 100. Men det finnes nordmenn som har en IQ på nærmere 200. Det samme gjelder for alle raser. At intelligensen ikke har forandret seg på 20000 år er lite sannsynlig, da forskning har påvist at intelligensen hos fruktfluer har økt fra en generasjon til den neste, ved å gjøre det vanskelig for dem å nå frem til frukten. De samme lover gjelder for mennesker. Og forskerne dine sier "menneskeætten Homo Sapiens", og vender det døve øret til hva virkeligheten har å vise. - http://no.wikipedia.org/wiki/Intelligens - http://www.forskning.no/Artikler/2006/oktober/1161938393.95 "Hvorfor klarer innvandrere den samme utdanningen som nordmenn med lik arbeidsinnsats? Faktisk så suser 2. generasjons ikke-vestlige innvandrerjenter forbi norske jenter i høyere utdanning." Jeg vet om flere mennesker som ikke har mer enn barneskolen, og som er kjempeintelligente. De har lært ting selv og arbeidet for å få til ting, istedetfor å sitte der og motta støttehjelp. Jeg kan ikke se at utdanning nødvendigvis må være en indikator på intelligens. Du hevder at min argumentasjon er tåpelig og rasistisk. Du oppfatter det slik og har rett til å hevde dette, uten at det nødvendigvis bringes noen motargumenter inn på banen. Sier du at jeg ikke har argumentasjoner? Hva er det du kommer med? Du har ingenting som underbygger det du sier. Du bare kommer med nedsettende påstander og stygge karakteristikker om afrikanere, men du sier egentlig ingenting! Man trenger ikke gå skole for å bli kunnskapsrik, men det at mørkhudede lykkes i vestlig utdanning viser at de har lik genetisk forutsetning for intelligens om man vokser opp i likt miljø. Jeg har ingen rett til å kalle deg rasist, men du har rett til å prate nedsettende om en hel gruppe med mennesker og stigmatisere dem? Istedenfor å motta støttehjelp? Andregenerasjons innvandrere mottar ikke støttehjelp, og arbeidsledigheten i Norge er på 4%. Det er rekordlavt og det er få, om ikke ingen land i verden som kan konkurrere med. Les heller denne lenken. Den forteller mye mer enn dine myter og fordommer: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/05/23/466987.html Kvinner kan nok være flypiloter, men jeg ville ikke sittet på med de. Kan du si meg hvorfor det ikke er vanlig med kvinnelige piloter? "Er du helt blåst i hodet?" - Usaklig. "Spar oss for den jævla rasismen din." - Prøver du å si "Spar oss for den j**** sannheten din."? Uansett, spar meg for den stygge språkbruken din. Du kommenterer min språkbruk fordi jeg bruker kraftige ord for å beskrive de sterkt nedsettende orda og de stygge beskrivelsene du gir av afrikanere. Kanskje du burde fjerne bjelken fra ditt eget øye og begynne å dømme andre etter de samme premissene som du dømmer deg selv. Du er ikke rasist men du tror på raseteorien? Du er jo sterkt nedsettende, ikke bare mot afrikanere men også mot kvinner. Du ville aldri ha sittet på med en kvinnelig afrikansk flypilot, fordi du mener at lavere forutsetning for å kunne fly finnes ikke. Dette er med dette som bakgrunn jeg spør om du er blåst i hodet. I afrikanske flyselskaper er det mange afrikanske flypiloter, og naturlig nok ikke i norske. Kanskje du burde slutte å se ting fra ditt lille perspektiv der du sitter foran internett og fordømmer folk du aldri har møtt med lavmåls argumentasjon og sterkt nedsettende karakteristikker. Når det gjelder kvinnelige piloter så motbevises teorien din med at flere og flere kvinner velger mannsyrker. For få år siden var det generelle synet i samfunnet at kvinner hadde dårligere forutsetning på skolen, men nå ligger deres gj.snitt langt over gutters gj.snitt. For få år siden kunne ikke ei kvinne kjøre bil, men historien motbeviste dette. Dette har helt klart med oppdragelsen vår å gjøre. Jenter blir oppdratt til å være prinsesser og like jenteting, imens gutter oppdras til å være gutter. Jenter som unnviker rollene blir "trailerkjerring" og gutter blir "homo". Det finnes ikke tvil om at du er rasist, og man trenger ikke å ville holde noen som slaver for å være rasist. Det er den mest liberale måten å omfavne rasisme jeg har sett på lenge! Alle mennesker må ha kontroll over sine egne liv, og at du skal liksom ha den rett til å diskriminere mennesker fordi du mener de er mindre verdt og at de liksom skader samfunnet, da er du virkelig ille ute når det gjelder synet ditt på menneskeverd. Hold rasismen din utenfor, for den er ikke annet enn destruktiv og løgnaktig. Om det var så veldig sant det du sier så burde du kunne finne bedre argumenter enn IQ-tester for å kunne underbygge din påstand som kræsjer med det stort sett, på dette punktet, enstemmige prof.-, psykoligi.- og forskermiljøet. Forskerne fnyser av disse nasjonale IQ-testene. Den har skapt store reaksjoner i forskermiljøet, og det fordi den er svært så lite troverdig på grunn av mediet den bruker. Tror du virkelig at denne mannen som har laget og utført testen har gjort en kjempedyp analyse av alle nasjoners forutsetning for IQ-tester og tilpasset dem? Ikke bare er dette helt usannsynlig, men har du noengang hørt om forskingssvindel? Det finnes en haug med forskere som vil ha fram sine egne meninger og jukser. Dette er nok en av dem. Så værsåsnill og kom med noen andre argumenter og spar oss for rasismen din. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 jeg avslutter med å si at alle kan bli like smart, bare om du jobber hardt og gjør deg fortjent til din intelligens for menneskehetens beste. Her må du ha kilder for dine påstander. Du må kunne bevise at alle har samme mulighet til å bli like smarte. Jeg ser at du er ærlig med deg selv og at du virkelig mener dette. Men det er ikke nok i en vitenskapelig diskusjon. Et eksempel på at det du sier er feil: Kan en person med downs syndrom bli like smart som et gjennomsnittlig menneske? Det går ikke ann å generalisere på den måten du gjør, hvertfall ikke uten kilder/bevis. Selvsagt er det mange som blir emosjonelt rørt av en så fin tekst, men det holder ikke. Kommer vel an på hvordan man måler intelligens. I forholdet Afrikanere i Afrika/Norsk vestkantungdom hadde det vært interressant å se hvem som hadde levd lengst om kjøleskapet mistet strømmen og/eller mamma glemte å handle peanøttsmør til frokost. Om man skal tro Darwin er det ikke IQ tester som avgjør hvorvidt noen individer mer intelligente enn andre. IQ tester er oppfunnet av folk som ikke har andre bekymringer enn akkurat IQ tester og som helst ønsker å gjøre det godt i dem selv. I naturen er det evnen til å overleve som gjelder og ikke IQ tester. At velutdannede og velfødde mennesker her hjemme finner ut hvordan de som har råd til å betale for det kan leve lenger gjør ikke de som ikke har råd til teknologien dummere, bare fattigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå