Vaio Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Ja det var denne http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/02/522722.html, der en kommentar ga meg en link angående en studie om intelligens rundt verden. Det viser seg at professor Richard Lynn, fra Ulster universitet, har gjort et kontrolversielt studie. Er folk fra afrika generelt dum? http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lynn Er det usant? Eller blir vitenskapen utsatt for overfølsome antirasister? Her er en grafisk presentasjon av nå-værende-intelligent-skåring: Og her er den mest nedlastet artikkelen i psykologi fra "ScienceDirect" i 2006: "Temperature, skin color, per capita income, and IQ: An international perspective" (Templer and Arikawa 2006) www.sciencedirect.com og søk på artikkelen... (linken ble helt f##¤#) Her er de top 20, intelligente landene: Country IQ (2002)[2] IQ (2006)[1] PPP-GNI per capita 2002[1] QHC[1] Hong Kong 107 108 27,490 60.8 Singapore 103 108 23,730 60.7 North Korea 105* 106* 1,000 38 South Korea 106 106 16,960 75.4 Japan 105 105 27,380 71.4 People's Republic of China 100 105 4,520 39.7 Taiwan 104 105 23,400 79.4 Italy 102 102 26,170 78.9 Iceland 98* 101 29,240 80 Mongolia 98* 101* 1,710 48.1 Switzerland 101 101 31,840 82.2 Austria 102 100 28,910 80.7 Luxembourg 101* 100* 53,230 76.4 Netherlands 102 100 28,350 82.8 Norway 98 100 36,690 89 United Kingdom 100 100 26,580 76.7 Belgium 100 99 28,130 84.1 Canada 97 99 28,930 77.8 Estonia 97* 99 11,630 64.5 Referanse: http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality http://en.wikipedia.org/wiki/Race_Differen...in_Intelligence http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence La oss holde en sakelig/vitenskapelig debatt. Rasisme og andre anklagelser, må dokumenteres. edit: Jeg har gitt opp med de dere linkene.... Endret 23. desember 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Er eugenikk fortsatt lovlig eller bare "feil"? Men jeg leste en artikkel et sted for et år siden hvor det var noe snakk om at noen ville se om asiatere har høyere gjennomsnitts-IQ enn vestlige men ombestemte seg fordi det ikke var "riktig". Og når jeg ser top 20 listen så lurer jeg på om at det kanskje ikke er noe i det. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Vel, tar man et afrikansk spedbarn til Norge og gir det like muligheter som norske barn er jeg helt sikker på at barnet havner godt innenfor normalrammen av "intelligens" til norske barn. Omgivelser har så og si alt å si. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Vel, tar man et afrikansk spedbarn til Norge og gir det like muligheter som norske barn er jeg helt sikker på at barnet havner godt innenfor normalrammen av "intelligens" til norske barn. Omgivelser har så og si alt å si. Nja. Omgivelser bestemmer bare i hvor stor grad man får utviklet seg til det genetiske potensialet sitt. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Fra personlig erfaring så vil jeg si ja. Men jeg nekter å tro at det har noe som helst med gener å gjøre, heller kultur. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Fra personlig erfaring så vil jeg si ja. Men jeg nekter å tro at det har noe som helst med gener å gjøre, heller kultur. Dagens mest vitenskapelig svar. Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Det kommer vel ann på hva grunnlaget for undersøkelsen er. Har han dratt ut i bushen og funnet noen stammefolk som aldri har gått på skole og på bakgrunn av det konkluderer med at afrikanere er dumme så sier det seg selv at det ikke er noe å slite ned øynene på. For det andre, IQ er ikke konstant. Utdanner du deg eller leser deg opp til å bli kunskaprik så øker IQ'en også. For det tredje, IQ henger vel ikke sammen med annet enn å kunne regne fort og se mønstre. Så folk med 96 i IQ har akkurat samme forutsettninger til å gjøre noe utavseg på samme nivå som en med 116 f.eks. Endret 2. januar 2008 av Tha Dude Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg har bodd og gått på skole i Soweto, en township i Johannesburg der det er minst 99.99% svarte. Fra min erfaring så satte ikke den svarte kulturen spesielt pris på kunnskap. Det er selvfølgelig unntak, og det beviser regelen. De henger bak kulturelt men har akuratt samme genetiske potensiale som hvite gutar. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Dette er et interessant, men akk så brennbart tema. I gamle dager tilla seriøse (og en del mindre seriøse) vitenskapsfolk mennesker evner og begavelser ut fra deres fysiologiske trekk, dvs. deres "rase." Negre var enfoldige og impulsive, asiater var kvikke og slu, hvite var stort sett fremragende. Så gikk det en tid, og en viss diktator baserte mye av sin ideologi på slike oppfatninger. Det var visst ikke så lurt. Vitenskapen fant annet å beskjeftige seg med, og verden gikk vel et skritt fremover. Likevel: En skulle vel tro at mennesker som bor i et miljø som krever intelligens (f.eks. i et miljø hvor man må være kløktig for å overleve), med tiden får høyere IQ enn dem som bor i miljøer som krever lite (hvor man kan gå naken rundt og plukke frukt fra trærne). I det første tilfelle vil - satt på spissen - de dumme ha en tendens til å bukke under, mens det i det andre tilfelle ikke vil være noen slik selektering. Dette henter jeg bare fra mitt eget hode, men det virker vel logisk nok? Når det gjelder Lynn og hans forskning, ser det ut til at han simpelthen har målt IQ-en til en rekke mennesker, og så sammenlignet dem og funnet visse forskjeller fra "rase" til "rase." Men det er imidlertid veldig vanskelig å vite om disse forskjellene skyldes arv eller bare miljøet (kulturen). Og det er kanskje ikke spesielt overraskende om f.eks. en som bor i et skur i en eller annen ghetto i Afrika, og som aldri har tatt noen utdannelse eller lest en bok, ikke har den samme IQ-en som oss i Vesten. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg husker at det var en Dansk professor som har gjort noe lignede... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Så litt på linkene om Richard Lynn og det er et par ting jeg reagerer på. Han har tidligere forsket på sammenheng mellom rase og intelligens, og ved dette arbeidet blitt anklaget for å være forutinntatt og manipulere noen av dataene. Dette er noen som jeg synes er svært uvitenskapelig. Skal man forske så må man ta hensyn til alt man finner ut av, ikke bare det som støtter teorien. Jeg har ikke undersøkt denne anklagen så nøye, men så er heller ikke denne idéen om at en rase er bedre enn andre spesielt ny. Og det finnes nok av dem som pynter seg med fine titler og lager studier og driver med "forskning". Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Så litt på linkene om Richard Lynn og det er et par ting jeg reagerer på. Han har tidligere forsket på sammenheng mellom rase og intelligens, og ved dette arbeidet blitt anklaget for å være forutinntatt og manipulere noen av dataene. Dette er noen som jeg synes er svært uvitenskapelig. Skal man forske så må man ta hensyn til alt man finner ut av, ikke bare det som støtter teorien. Jeg har ikke undersøkt denne anklagen så nøye, men så er heller ikke denne idéen om at en rase er bedre enn andre spesielt ny. Og det finnes nok av dem som pynter seg med fine titler og lager studier og driver med "forskning". Ironiet, er at han, skryter ikke IQen til aryene høy opp til skyene. Men han viser til at, de smarteste er faktisk ifra ASIA og omeg. Endret 2. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Det var vel i Japan studentene gikk til streik fordi at lesesalen stengte kl 01.00 om natten.... Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) På teksttv på nrk eller kvar det stod: at ein 8 år gammal neger var på stadiet til ein seks år gammal norsk unge..... Eg veit ikkje om det var sant eller ikkje Endret 2. januar 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Det var vel i Japan studentene gikk til streik fordi at lesesalen stengte kl 01.00 om natten.... off topic: Jeg må si det er jævlig irriterende at bibliotekene i Norge stenges etter 6! Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg møtte voksne negre som ikke klarte å forstå enkle og banale konsepter. Det har ikke noe å gjøre med at de er negre, men at de aldri har lært det. Jeg har møtt jevnaldrende negre som jeg ville klassifisert som genier Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Dette har vel mer med kultur å gjøre. IQ-tester er ikke akkurat "kulturløse". Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Negera er nok like smarte som oss oppi hode, men detta trur eg har med viljen til å lære. Endret 2. januar 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg husker at det var en Dansk professor som har gjort noe lignede... Ja, du tenker kanskje på prof. Helmuth Nyborg ved Aarhus universitet. Han fant at det var forskjeller på menns og kvinners IQ. Menn var i snitt 3,8 poeng mer intelligente enn kvinner. Han fikk sparken. Se http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1101 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Jeg husker at det var en Dansk professor som har gjort noe lignede... Ja, du tenker kanskje på prof. Helmuth Nyborg ved Aarhus universitet. Han fant at det var forskjeller på menns og kvinners IQ. Menn var i snitt 3,8 poeng mer intelligente enn kvinner. Han fikk sparken. Se http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1101 Ja, dei burde prøve å ikkje fornærme nokon. Men tippar at vis han hadde funne ut det omvente hadde han fått hederspris Endret 2. januar 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå