Mrs.Riot Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Tok et par bilder her en dag av noen trær. Tatt med Canon 350 D med Tamron Tele Macro 70-300 mm objektiv. EXIF: Bilde nr 1 f/5.6 eksponerings tid 1/125 sek ISO-100 Brennvidde 70 mm Største blender åpning Bilde nr. 2 f/8 Eksponerings tid 1/250 sek ISO-100 Brennvidde 70 mm Største blender åpning Bilde nr.3 f/4,5 eksponerings tid 1/80 sek ISO-100 Brennvidde 70 mm Største blender åpning Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Det eneste bildet som var nåenlunde spennende var nr. 2, og det er takket være komposisjonen og motiver. dessverre stikker et tre inn fra høyre side og skjæret (eller hva jeg skal kalle det for) var alt for mørkt, så hele området blir uinteressant. Bilde nr. 1 et kjedelig motiv. Jeg synes det var klippet merkelig og det fantes så og si ikke komposisjon i det. Det siste bildet, nr. 3, hadde du nok en god tanke med, men jeg synes ikke det ble noe særlig. Det mener jeg pga. mangel på komposisjon, fordi det var ganske uskarpt, pga. kjedelig perspektiv (ville heller prøvd å helle kameraet mer bortover vannflate?) og de algene (eller hva det er) nede til høyre. Det virker som lite gjennomtenkte bilder. De gir meg ingenting og jeg får ikke lyst til å utforske dem mer. Prøv å finn andre spennende motiver og eksperimenter med komposisjon og perspektiv. Kanskje prøv med flere objekter inne i bildet, bare for å ha mer å styre med for å utforske komposisjon. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Det første som slo meg her var "snapshots". Og jeg kunne ikke vært mer enig med Glisevask. Beklager... Tips til neste gang du er ute å fotograferer; prøv å ungå at bildene dine faller i "uorginalt" kategorien. Prøv heller å bruk nye vinkler og teknikker når du tar bildene. Det finnes masse lesestoff og tips på www.fotopia.no. Meld deg på nyhetsbrevet så får du ukentlige mailer om nyttige saker og ting innen fotografering. Edit: Bilde nr. 2 har som sagt potensiale. Denne komponeringen tror jeg hadde gjort seg mye bedre: Endret 3. januar 2008 av Mr. Lid Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Det uklare har mest sannsynlig noe med hjemmesiden min som laster kun bildene opp i den str så blir de uklare. Lurer på om dere har noen eks på ting jeg kan prøve å ta bilde av? Vil prøve meg frem med nye ting, men det ikke akkuratt så mye nytt å ta bilde av her ute på landet Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Om du bor på landet er jo mulighetene mange! Prøv å ta deg en tur i skogen. Legg deg ned på bakken, stå på stubber osv. Om du finner et motiv du synes virker bra så ikke bare klikk på utløsern, prøv heller å plassere ned på forskjellige måter og finn ut det beste perspektivet og den beste komposisjonen. Kjøp deg en fotobok og lær teorien, det tjener du mye på. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Bildet nr 2 var ok, bra komposisjon, men likte ikke blåskjæret i bildet. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) F8 er ikke største blender på ditt objektiv, det er F4.0. Du må skjønne dette, dess større tall, dess MINDRE blender, og dess mindre tall dess STØRRE blenderåpning Du har skrevet samme feilen på alle bildene dine, altså i teksten. Hva exifen egentlig er kan jeg ikke se,men det er ikke største blenderåpning du har brukt Bildene var gode de, men en smule kjedelige og "blå" Endret 4. januar 2008 av Litejk Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Det er det som står når jeg trykker på egenskaper så er ikke jeg som sier feil nei... Men en ting jeg lurer på Mr. Lid. Hva vil du kalle et snapshots og hva er ikke et snapshots? Hvor lang tid skal jeg bruke på å komponere et bilde for at det ikke skal være et snapshots? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Står selvfølgelig ikke i en fotofasis at definisjonen på et snapshot er et bilde hvor fotografen har brukt mindre enn 10,32 sekunder i komponeringen av et bilde. Saken er den at du tar veldig mange halvgode bilder, og legger det ut til kritikk. Det er nettopp dette som gjør at mange for oppfatningen om et snapshot. Bruk mer tid på komponering, og ikke minst prøv å lær deg litt fototeori. Skinner gjennom i EXIF-informasjonen du presenterer at du ikke har satt deg nok inn i det. Prøv nye vinkler for å gjøre bildet mer interesant, og ikke bare knips fra en vinkel som ser "helt grei" ut. Dette er sånne ting som gjør bilder til "snapshots". Og en annen ting. Du legger ut fryktelig mange bilder til kritikk. Nesten hver eneste dag har jeg fått oppfatning av. Sånne ting gir også følelsen av at du hele tiden fanger halvgode bilder. En nybegynner klarer dessverre ikke å knipse veldig gode bilder hver eneste dag. Bruk heller litt tid på hvert enkelt, og legg kun ut du føler er verdt å få kritikk på. Mange her på forumet sitter på mange gode bilder, men poster ikke nødvendigvis alle for kritikk. Ikke la min skjennepreken sette en stopper for fotointeressen din, men prøv heller å se på det som konstruktiv kritikk. Man ser at du trenger mer inspirasjon for å heve nivået. Dette gjelder konkrete ting som komposisjon, ideer og kunnskap. Håper dette var til hjelp. Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Takk for svar. Jeg prøver på nye ting. Hver dag er vell å ta litt i. Jeg har nå på 3 månder med mitt nye kamera tatt 556 bilder som jeg har beholdt og jeg har tatt noe med 5000 bilder tilsammen og jeg har 151 innlegg her innpå. Og alle de er jo ikke Bilderkritt tråder av meg Og når jeg beholder bilder så er jeg jo fornøyd med dem, men glem nå det. Jeg legger ut en masse fordi jeg vil lære mer. Jeg er som veldig mange nybegynnere fornøyd med mange bilder. Jeg prøver å lære det tekniske, men syns det er tungt stoff som er vanskelig å fordøye. Jeg bruker som oftes manuel instilling på kamera(altså de manuele greiene, ikke de auto greiene som f.eks landskap, sport osv) men hvilken nytte gjør det når jeg bare har på de og stiller inn sjeldent annet en lukkertid hehe Men har tenkt å prøve å holde litt tilbake med mine "nydelige" bilder Helt til jeg får et som jeg virkelig står og sier wow til. Endret 5. januar 2008 av arcoiris Lenke til kommentar
pi. Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg likte nr. 3. Det ga en merkelig surrealistisk følelse ved første øyekast. Og jeg liker fargene, jeg liker spontaniteten i bildet som gjør at det er litt skjevt og har et par "urelevante" elementer. Dette er noe jeg mener kler bildet. Men det betyr ikke at du også kunne prøvd å ta noen litt mer "rette" bilder (har du det?) og prøvd å ta med toppen av treet. De andre bildene ga meg ingenting spesielt. Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Skjønte ikke helt hva du mente med rette? At treet var rett liksom? EDIT: Det var faktisk 700 bilder jeg har beholdt Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Lurer på om dere har noen eks på ting jeg kan prøve å ta bilde av?Vil prøve meg frem med nye ting, men det ikke akkuratt så mye nytt å ta bilde av her ute på landet Du sier du er interessert i dyr (correct me if I am wrong) så du kan jo ta med kamerautstyret og ta en tur til byen. Ved Ole Lungegårdsvannet (ikke helt sikkert på hvordan det skrives, men du forstår sikkert) er det mange fine måker, og ender og duer som gjerne stiller opp for deg. Hvis du utnytter nærgrensen til objektivet kan du ta nære portrettbilder av fuglene. Siden du har bra tele i objektivet ditt kan du ta fine flyvebilder Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Prøv å lær deg hvordan blenderåpningen påvirker dypdefokus og eksponering i hvertfall, ettersom det er dette du tuller med i EXIF-informasjonen du oppgir. Et objektiv har en maksimal blenderåpning. Dette kan f. eks være f/4 som på ditt teleobjektiv. Et bilde tatt med f/4 er tatt med full blenderåpning. Derimot er f/8 som bilde 2 tatt med, ikke maks, men et par trinn nedblendet. Finnes mange artikler om blenderåpning som forklarer bedre enn meg. Å lære ting som påvirker eksponeringen er faktisk ikke _så_ tungt stoff. Tenker da hovedsakelig på lukkertid, blenderåpning og ISO-verdier. Ser ut som du vet hva ISO gjør, ettersom du har endret det til ISO 100 på alle bildene. Du tjener mye på å kunne litt fototeori med andre ord Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg kom akkuratt til eksponering og bleder i går i boken min Hihi Skjønte noe av det, men det var komplisert. Skal bare lese enda en gang i manualen hvordan vi stiller på blender åpningen. Har ikke funnet ut det enda. P1ndy: Jeg har jo tatt en million hunde bilder da som jeg kunne prøvd meg frem med her... Har jo bare lagt inn et bilde av hund. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Kl er altfor mye, men jeg våger meg ut med et innlegg som kanskje er litt på kanten. Skal jeg være ærlig så må jeg få si at dette ikke var noen suksess, ikke i det hele tatt. Nr 3 er helt forferdelig, jeg gidder ikke gi noe konstruktivt, beklager. Nr 1 kunne vært bra om du bare hadde kommet deg ned til vannkanten, og fått litt mer dybde i bildet. Nå er det et tre med vann 2 meter bak. Nr 2 har den dybden nr 1 mangler, og du har kommetlangt nok ned på treet, men på grunn av at det ligger så høyt i forhold til vannet gjør at vinkelen og utsnittet blir litt for galt. At det er tatt i motlys er heller ikkenoe positivt. Bildene framstår som veldig harde. Hvitbalansen er forresten helt gal på alle bildene. Beklager om dette kommer ut på gal måte. Håper du finner det konstruktive og overser det som ikke er konstruktivt Jeg har ikke lest noen av de nadre kommentarene, så dette er kun min mening, og vi har flere ganger fått bekreftet at min mening må kjempe mot resten av forumet, både ang bildekritikk og andre meninger. Performance says Hi! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå