Gå til innhold

Spm. ang. regnskapsføring og mva


huldal

Anbefalte innlegg

Har no startet mitt enkeltmannsforetak og fått ekstern regnskapsfører. Har fått fastpris og dette medfører at han fører regnskapet mitt når året er over. Men nå i mellomtiden vil jeg prøve og følge noen lunde med selv, med å lage et eget regnskap for "moro" skyld.

 

Så mitt spm er: Får jeg igjenn all mva.? Som f.eks. en regning fra netcom... Hvis den er på 1250,-. Skal jeg da utgiftsføre hele beløpet eller bare 1000,-.

 

edit:

Grunnen til at jeg spør er at jeg har snakket med forskjellige personer med forskjellige meninger.

 

Hva om jeg kjøper en bunke printerpapir til 125,-?

 

Driver som tømrer hvis det har noe betydning.

Endret av huldal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så mitt spm er: Får jeg igjenn all mva.? Som f.eks. en regning fra netcom... Hvis den er på 1250,-. Skal jeg da utgiftsføre hele beløpet eller bare 1000,-.

 

edit:

Grunnen til at jeg spør er at jeg har snakket med forskjellige personer med forskjellige meninger.

 

Hva om jeg kjøper en bunke printerpapir til 125,-?

 

De 1000 føres på konto 6900: telefon mm, og de 250 føres på konto 2711: Inngående mva høy sats. Men i moderne regnskapsprogrammer fører man vanligvis hele beløpet på utgiftskonto (i dette tilfellet 6900) for å gjøre det lettvint, og mva-beløpet blir automatisk og i bakgrunnen trukket fra og postert på riktig mva-konto og mva-sats for den utgiftskontoen man fører på. Det er i alle fall slik det skjer i programmet jeg er vant med, om du skal bruker noe egenkomponert i excel må du vel gjøre det selv... Så begge personene du har snakket med kan forsåvidt ha "rett"; den som mener hele beløpet skal føres bruker nok et program som regner ut og trekker fra mva i bakgrunnen, mens den andre er vant til å gjøre det manuelt. ;) Det blir det samme med papiret, bare at det føres på konto 6800: Kontorrekvisita (og mva på 2711)

 

Saldo på mva-konti 2711,2713 og 2716 ved mva-periodens utgang (du har vel søkt om å levere årlig mva-oppgave som småbedrift med omsetning under en million?) føres over til omsetningsoppgavens tilsvarende poster for inngående avgift med høy, middels og lav mva-sats.

Lenke til kommentar

Begge refererte til vanlig manuell føring...... Men då var det slik jeg trodde... Kjører egen føring i excel, med forenklet poster.... Alle utgifter legger jeg i en kolonne jeg har kalt "utgifter". Men kanskje jeg skal lage en litt mer proff med kontoer for hver enkelt post.

 

Har søkt om årlig mva-oppgave ja....

Lenke til kommentar

Dette blir litt offtopic... Men har kjøpt firmabil til 60.000. Kan jeg da utgiftsføre 20% av 60.000 hvert år. Alstå.. 1. år 12.000, 2. år 12.000, 3. år 12.000 etc.... slik at bilen er nedskrevet på 5 år...

 

Eller må jeg ha 12.000 1. år og (60.000-12000)*20% på år nr. 2?

Lenke til kommentar
Dette blir litt offtopic... Men har kjøpt firmabil til 60.000. Kan jeg da utgiftsføre 20% av 60.000 hvert år. Alstå.. 1. år 12.000, 2. år 12.000, 3. år 12.000 etc.... slik at bilen er nedskrevet på 5 år...

 

Eller må jeg ha 12.000 1. år og (60.000-12000)*20% på år nr. 2?

 

Nei, det er nok dessverre 20% av den til en hver tid gjeldende saldo på kontoen, altså det siste alternativet ditt:

48.000*20% 2.år

38.400*20% 3.år

30.720*20% 4.år

24.576*20% 5.år

19.660*20% 6.år

15.728*20% 7.år

 

Når saldo etter avskrivninger det sjuende året er kommet under 15.000kr kan du utgiftsføre hele restbeløpet det neste, åttende året.

 

Diskuterte vi ikke det samme i oktober i fjor?? ;)

 

Edit: et google-søk på "Norsk Standard Kontoplan" ga bl.a. dette resultatet. Nærmere spesifiseringer på siste siffer (som når mitt regnskapsprogram bruker de tre underkontoene 2711/2713/2716 , en for hver mva-sats, i gruppe 2710: Inngående mva) er opp til bruker og regnskapskontor/programutvikler å gjøre selv ettersom det er hensiktsmessig.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...