Gå til innhold

Vannkjøling til CPU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok! Da skal jeg prøve å forklare litt nærmere. Selve prisippet forstår jeg nå, men det er

selve monteringen som jeg ser som problemet! Derfor er jeg i utgangspunktet på utkikk etter

en ekstern. Med 10 tommeltotter og generell dårlig tålmodighet, ser jeg for meg et slit uten like!

Lenke til kommentar

Joda, man leser alltid FAQ og stickies. Var faktisk usikker på om FAQ var oppdatert, linken til overklokk.no viser en side med 2 artikler og resten går tilbake til hw.no (sikkert en rest etter at de ble slått sammen), netconnection linken var død, og 3dfxcool siden er nede... Virker ellers i forumet som om vcore, petra og sidewinder er mer populære for tiden?

Men den inneholdt masse god info (takk til trådstarter og medhjelpere). Noe av det jeg fremdeles lurte på etter å ha lest stickies og en del andre tråder (mange flotte systemer i "vis frem systemet" tråden!) er (klager ikke på faq - bare kommer med hva jeg satt igjen med...):

• Hvordan tømmer man systemet (jeg innser at dette er et like dumt spørsmål som "hvordan lander man" i skihopp - det gjør man jo... men hvordan gjøres det enklest (skal det bygges inn en "kran" på et strategisk sted)?
  • Hvordan legger man enklest til et ledd til i loopen (relatert til over)
  • Kan/bør man blande ulike slangedimensjoner?
  • Kan pumpen plasseres hvor som helst? Høyt/lavt?
  • Kan tanken plasseres hvor som helst? (mye kreativt på bildene)
  • Kan radiatoren plasseres hvor som helst? Må niplene alltid vende opp/ned? Eller har hver radiator en "riktig" retning? Igjen - mye kreativt på bildene - ser ut som om noen bare legger den i bunnen av kabinettet.
  • En forklaring av de ulike begrepene som trykk, mottrykk, flow - og hvilken betydning har de.
  • Kan alle vannblokker mikses i et system? Kobber osv.
  • Hva bør man måle - og hvordan/hvor (temp, flyt?)
  • Når bør man bytte slanger? (Før de sprekker - haha)
  • Neopren slanger - er de veien lyset og livet? (Ser sånn ut noen steder) Man ser mer i blanke...
  • Hvor mye "tåler" en pumpe? Kan den dra CPU, GPUx2, NB/SB, Mosfets, Ram, HD osv.?
  • Noen vannblokker er tydeligvis mer "restriktive" - hva betyr dette? Hvilken signifikans har dette for kjøp?
  • Er UV tilsetning farlig for slangene? Noen bra/dårlige?
  • Hvem fant opp rosa UV tilsetning (denne må jo med i FAQ ... ;-)

Takk til baronKanon for bra feedback på den eksterne løsningen fra AC - hadde ingen anelse om at den var så dårlig konstruert. Trodde alt derfra var bra... Da kan man egentlig like greit bygge en tilsvarende med en bra triple rad på et stativ, bra vifter og påmontert tank med pumpe på? Blir sikkert ikke like smekker, men fungerer kanskje bedre?

Har jo sett mange flotte moddinger også, men de ligger nok litt utenfor mine evner dessverre. Men det skulle kanskje la seg gjøre å skru fast en triple rad med vibrasjonsdempende fester til toppen av kabinettet og legge viftene oppå så de suger luft? Fattigmanns mod... men har man ikke plass inni, så har man ikke... Har sett den RAD boxen for å feste radiator utenfor - da gjerne på et vifteuttak, men det virker som om dobbel er det største som er praktisk her? Den ser veldig fin ut ellers. Hvor mye bedre vil en triple være i forhold til en dobbel? Kanskje en single internt og en dobbel hengende bak? Dere tenker sikkert "Det er jo bare å prøve", men noen av oss er vel bare litt forsiktigere enn andre og prøver å finne ut mest mulig på forhånd... Vi oppfattes sikkert som utrolig treige, men sånn er vi nå en gang - det hender vi bidrar med noe vi og ... Det er jo ikke alle som er under 40... Dere må leve med oss ;-)

Takk igjen til alle som har bidratt!

Lenke til kommentar
Joda, man leser alltid FAQ og stickies. Var faktisk usikker på om FAQ var oppdatert, linken til overklokk.no viser en side med 2 artikler og resten går tilbake til hw.no (sikkert en rest etter at de ble slått sammen), netconnection linken var død, og 3dfxcool siden er nede... Virker ellers i forumet som om vcore, petra og sidewinder er mer populære for tiden?

Men den inneholdt masse god info (takk til trådstarter og medhjelpere). Noe av det jeg fremdeles lurte på etter å ha lest stickies og en del andre tråder (mange flotte systemer i "vis frem systemet" tråden!) er (klager ikke på faq - bare kommer med hva jeg satt igjen med...):

• Hvordan tømmer man systemet (jeg innser at dette er et like dumt spørsmål som "hvordan lander man" i skihopp - det gjør man jo... men hvordan gjøres det enklest (skal det bygges inn en "kran" på et strategisk sted)?
  • Hvordan legger man enklest til et ledd til i loopen (relatert til over)
  • Kan/bør man blande ulike slangedimensjoner?
  • Kan pumpen plasseres hvor som helst? Høyt/lavt?
  • Kan tanken plasseres hvor som helst? (mye kreativt på bildene)
  • Kan radiatoren plasseres hvor som helst? Må niplene alltid vende opp/ned? Eller har hver radiator en "riktig" retning? Igjen - mye kreativt på bildene - ser ut som om noen bare legger den i bunnen av kabinettet.
  • En forklaring av de ulike begrepene som trykk, mottrykk, flow - og hvilken betydning har de.
  • Kan alle vannblokker mikses i et system? Kobber osv.
  • Hva bør man måle - og hvordan/hvor (temp, flyt?)
  • Når bør man bytte slanger? (Før de sprekker - haha)
  • Neopren slanger - er de veien lyset og livet? (Ser sånn ut noen steder) Man ser mer i blanke...
  • Hvor mye "tåler" en pumpe? Kan den dra CPU, GPUx2, NB/SB, Mosfets, Ram, HD osv.?
  • Noen vannblokker er tydeligvis mer "restriktive" - hva betyr dette? Hvilken signifikans har dette for kjøp?
  • Er UV tilsetning farlig for slangene? Noen bra/dårlige?
  • Hvem fant opp rosa UV tilsetning (denne må jo med i FAQ ... ;-)

Takk til baronKanon for bra feedback på den eksterne løsningen fra AC - hadde ingen anelse om at den var så dårlig konstruert. Trodde alt derfra var bra... Da kan man egentlig like greit bygge en tilsvarende med en bra triple rad på et stativ, bra vifter og påmontert tank med pumpe på? Blir sikkert ikke like smekker, men fungerer kanskje bedre?

Har jo sett mange flotte moddinger også, men de ligger nok litt utenfor mine evner dessverre. Men det skulle kanskje la seg gjøre å skru fast en triple rad med vibrasjonsdempende fester til toppen av kabinettet og legge viftene oppå så de suger luft? Fattigmanns mod... men har man ikke plass inni, så har man ikke... Har sett den RAD boxen for å feste radiator utenfor - da gjerne på et vifteuttak, men det virker som om dobbel er det største som er praktisk her? Den ser veldig fin ut ellers. Hvor mye bedre vil en triple være i forhold til en dobbel? Kanskje en single internt og en dobbel hengende bak? Dere tenker sikkert "Det er jo bare å prøve", men noen av oss er vel bare litt forsiktigere enn andre og prøver å finne ut mest mulig på forhånd... Vi oppfattes sikkert som utrolig treige, men sånn er vi nå en gang - det hender vi bidrar med noe vi og ... Det er jo ikke alle som er under 40... Dere må leve med oss ;-)

Takk igjen til alle som har bidratt!

Godt med et skikkelig velbegrunnet innlegg. Her får du svar! :)

Når det gjelder plasseringsforslaget ditt av radiator på toppen av kabinettet, så er det rett og slett dritbra. Sjekk også ut min løsning:

I Lockbreakers tråd

Denne kan gjøres mer elegant, men ga meg mulighet til trippelradiator på et lite kabinett.

Tømming kan gjøres enkelt vha en plugg eler kran. Har man en y-kobling nederst i sløyfen med et uttak fra denne så innløp og uttak kommer på hvert sitt "innløp" på y-en.

Å blande slangestørrelser har ingen hensikt. Bytte heller nipler enn slangedim.

Pumpe,tank og radiator kan ofte plasseres som man vil. Noen plasseringer har sine svaktheter i forhold til fylling og fjerning av luft. Tips er plassering av pumpe i bunn og tank i topp for enkel fylling.

Restriktive blokker gir en kraftigere restriksjon i strømningen enn andre. Mottrykk kan sammenlignes med hvor vanskelig det er å blåse en ballong. Sliter du med å blåse opp (som ballongdyrballonger) må du ha mere kraft. Har du mange blokker, bør du ha en pumpe som har høyere mottrykksegenskaper (løftehøyde) for å få passe gjennomstrømning. Gode tips til pumpe er Laing DDC (Swiftech MCP35x)

Rosa UV-tilsetning må aldri komme inn i en FAQ, da stilpolitiet har satt ned sterke restriksjoner mot glorete datamaskiner.

Her er et par andre kjekke linker:

Beginner's guide to watercooling

Her forklares de forskjellige komponentene.(her forklares det også hvorfor runde rør er "dårlig")

Lenke til kommentar

Jeg må si at man bør ikke undervurdere "budsjett" vannkjøling. Har et TT Bigwater sett(den første) med en ekstra radiator av samme type og en Zalman ZMWB4GOLD vannblokk. Dette klarer å kjøle ned en Q6600 @4005MHz 1,52v til 53 grader under OCCT stress test :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...