-MarL- Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Jeg har tenk meg å bygge en pc for første gang, og det jeg har kommet til er. Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A - nForce2-SPP/MCP-T,1394, USB2.0, Dual LAN AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz 266 MHz bus - Socket A (Thoroughbred) prosessor Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 7200RPM - S-ATA/150, harddisk 8MB cach ST3120023AS Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort - Floppydisk Intern Creative Soundblaster Live 5.1 Digital - Lydkort PCI Retail DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC333MHz) DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC333MHz) EKL Blade CPU-Vifte m/kulelager Socket A - til PIII 1,53GHz AMD XP3000+ Gainward GeForce4 Ti4800SE 128MB DDR - AGP, "Ultra/750-8X XP Golden S", Retal Er det noe som burdes skiftes ut? Så er overklokking. Jeg vet hva det er, men jeg vet ikke hvordan man gjør det? Er det i BIOSen? Går det an å oveklokke RAM brikka og skjermkorte Hvis det går an hvor i BIOSen er det man gjør det? Hva er forskjelen mellom S-ATA og vanlige ATA Nå spiller jeg spill på Pcen min hele tiden, men jeg leser om Hardware å tester og osv. Og det jeg luret på har dere noen ideer hva ellers kan gjøre på pcen min? PLZ svar noen Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 *Dropp lydkortet da hovedkortet har integrert lyd. *Bytt rammen til kvalitetsram f. eks TwinMOS 3200 Cl.2 m/winbond. Du kan klokke lenger, og systemet vil være raskere. *CD/DVD/Kabinett/Skjerm/Mus/Tastatur/Kabinettvifter? *Vent med CPU og kjøp heller den nye Barton XP2500+ i stedet for 2400+. *Hovedkortet der kan benytte seg av Dual Ram, dvs at du får en ytelsesøkning hvis to og to identiske brikker står mot hverandre. Det kan derfor kanskje lønne seg å kjøpe 2x512MB i stedet. *Det skjermkortet, selv om det sier 4800SE er dårligere enn 4600. 4800SE er et 4400 med 8X agp, 4800 derimot er et 4600 med 8X agp. (8X agp i dag gir minimal ytelsesøkning.) Forskjellen på S-ATA og P-ATA er teoretisk ytelse. S-ATA kan flytte mer data, men dette har i seg selv liten betydning da dagens disker ikke engang fyller opp P-ATA standarden. Fordelen ligger i tynnere kabler, og dermed letter og komme til i kabinettet og en bedre luftsgjennomstrømning. Hastigheter på ram og cpu osv stiller du i BIOS, se hovedkortsmanualen når du får den. Skjermkortet derimot er enkelt å stille i windows, enten gjennom driverne eller direkte på hardware. Det finnes en del programmer for slikt, f. eks RivaTuner og Powerstrip. All overklokking MÅ foretaes i små steg, selv om naboen din med samme hardware får til X i ytelse er det ikke sikkert du får det. "Better safe than sorry" Lenke til kommentar
unwill Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Jeg er ikke sikker, men det lydkortet du har valgt er vel bedre enn deg interigrete? Kabinettvifter er vel heller ikke nødvendig med mindre du skal klokke mye. Btw. posten burde ha blitt postet på Hjelp, skal kjøpe PC forumet... Lenke til kommentar
-MarL- Skrevet 12. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2003 Hvor i BIOS overklokker man??????????????? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Feilpostet i annet om data, passer under "hjelp jeg skal ha ny pc", emnefeltet er også dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg