Gå til innhold

Bildekritikk: Liten landsby i s/h

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg synest det bestandig er vanskelig med svart hvitt bilder å finne riktig lys, og vite hvilke farger man bør justere for best mulig å få et bra resultat. Kanskje spesiellt med tanke på gress kontra blå himmel. Noen som har noen lure tips på lur ? Så da legger jeg ut to svart hvitt bilder jeg har tatt i det siste som jeg personlig var ganske fornøyd med. Så da håper jeg på tips og tilbakemeldinger for å bedre min svart/hvitt teknikk :-)

post-37161-1199295670_thumb.jpg

post-37161-1199295698_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang s/h-teknikk kan du jo leke litt med channels og layer masks.

Se hvilken kanal som gir best ønsket effekt på nedre halvdel, og kombiner den med den kanalen du synes gir best effekt på himmelen (to separate lag selvfølgelig). Du skjønner sikkert hva jeg mener.

På bilde nr. 2 tok det laaang tid før jeg la merke til veien. Det første jeg tenkte var "rart utsnitt" og prøvde å fantasere meg til hva som var utenfor rammen. Skjønner hvor du vil med at veien kommer fra hjørnet, men synes rett og slett utsnittet ble for trangt. Når det gjelder landskap er det min oppfattning at liggende format blir best. Med noen få unntak selvfølgelig. Tenk bare på hvorfor vi har fått widescreen tv'er. Nettopp fordi vi mennesker har så bred synsvinkel. Derfor mener jeg at bildet ditt ble litt inneklemt og trangt. Skulle gjerne likt å sett hva som skjulte seg utenfor rammen.

Lenke til kommentar

På bilde #2 fant jeg ikke noe interessepunkt i motivet, men bilde #1 var bra. Synes eksponeringen og tonene fungerer veldig fint her; dramatisk kontrast og fin tekstur, og utbrent bakgrunn er helt ok her.

Men det er muligens noe rart med silhuetten til personen. På min (riktignok særdeles uegnede) skjerm kan jeg se en tydelig grå "rand"/halo på INNSIDEN av silhuetten. Er dette noe som har oppstått i redigeringen? Bort med den!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

@Onkel: Jeg har faktisk ikke lagt merke til det med linja på innsiden av silhuetten. Den er der ikke i originalbildet, så jeg regner med det er noe som kanskje har oppstått i konverteringen eller noe slikt for å legge ut bildet her. Men jeg er enig i at det ikke skal være noen linje på innsiden der ja :-)

@Mr.Lid: Jeg er dessverre ikke noen kløpper i Photoshop enda, men det kommer seg med tiden. Jeg har kun gjort redigeringen i Lightroom så langt. Det jeg aldri ble helt fornøyd med heller selv før jeg la ut bildet var at veien ble for mørk. Nå var den veien veldig mørk i utgangspunktet, men jeg synest kontrastene til gresset på siden kanskje ble litt stort. Der er kanskje ulempen med å bruke lightroom også, da man stiller på hele bildet og ikke kan kun ta for seg deler av bildet (ihvertfall ikke som jeg vet)

Angående liggende eller stående format, så er jeg selv er stor fan av stående, og synest det passet seg bra her, men det er vel kanskje forsjellig fra person til person hvordan det oppfattes. Jeg finner stående format ganske bra når man har ting i det fjerne, jeg får en større avstandsfølelse med et stående format i landskapsbilder, men det er nå bare min mening.

Jeg legger ved originalbildet også, så du kan se på det. Så skal jeg se om jeg får gjort noe i Photoshop for å justere litt på fargene og slikt..

(Utenfor bildet var det ikke noe interessant forresten, bortsett fra en Russer ute på tur, men han ville jeg ikke ha med)

post-37161-1199363573_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...