Gå til innhold

HV20, GS 320 eller GS 500 ?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt digitalt videokamera etter at min gamle (Canon MV400i) gikk i stykker.

I utgangspunktet ser jeg ikke etter et HD kamera (High Definition), men jeg vurderer Canon HV20 fordi dette kameraet har inngang for ekstern mikrofon og fordi det har en avansert tilbehørssko hvor jeg enkelt kan feste eksternt tilbehør. Det kameraet jeg har i dag har gir avi-filer på ca 13 Giga pr time. Med den PC jeg har i dag og med Studio 9 så har jeg en arbeidsflyt som går smertefritt. Er det noen som har erfaring med HV20 som kan si meg hvor store AVI filer som genereres fra dette kameraet (full data kvalitet) ? og er det eventuelt nødvendig for meg å oppgradere til Studio 11 eller kjøpe et annet redigeringsprogram hvis jeg kjøper dette kameraet ?

Jeg vurdere også Panasonic NV-GS 320. Dette kameraet er vesentlig billigere, men mitt største ankepunkt er at det ikke har inngang for ekstern mikrofon.

Det 3 og siste kameraet jeg vurderer er Panasonic NV-GS 500. Dette er en test vinner og får gode karakterer (og har inngang for ekstern mikrofon), men er vesentlig dyrere enn GS 320 og bare noen få hundrelapper billigere enn Canon HV20.

Er det noen som har erfaring med bruk av ekstern mic ? Hvor mye forbedrer det kvaliteten på lyden ? Er det verdt å bruke mye penger på dette ?

På forhånd takk

Endret av Gerrard8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GS 500 og HV20 har mulighet for manuell justering av mic-volume. Blir kjempeforskjell med f.eks Røde Videomic. HDV gir også filer på ca 13Gb/t, men de er mer komprimert. HV20 kan også ta opp i SD, eller man kan ta opp i HD og overføre til pc i standard DV-AVI, om man vil. GS 500 har nok bedre fargebehandling enn HV20, men etter å ha lest en test av HV20 opp mot et annet Panasonic-kamera med ca tilsvarende store sensorer, angående lysfølsomhet, valgte jeg HV20 da lysfølomhet var mitt viktigste kriterie. Vanskelig valg. :hmm:

Lenke til kommentar
og er det eventuelt nødvendig for meg å oppgradere til Studio 11 eller kjøpe et annet redigeringsprogram hvis jeg kjøper dette kameraet ?

det er nok en fordel. studio 9 er jo mange år gammelt. ser mange skryter av sony vegas.

Hvor mye forbedrer det kvaliteten på lyden ? Er det verdt å bruke mye penger på dette ?

det er vanskelig å skjerme den innebygde micen på hv20 mot vindsus. har prøvd å tape fast diverse avklippede

deler av konas skinnhansker med vekslende hell, dempes det for godt fanger du opp motorstøy istedet, og noe

av vindstøyen kommer fra resten av kamerahuset. selv med en gammel ekstern mygg med pels ble lyden utendørs

dramatisk mye bedre. hvis du feks står på toppen av en ferge eller filmer mens du kjører på ski uten ekstern mic

vil hv20 tordne mot deg på flatskjermen... så konklusjonen tror jeg er at selv de billigste eksterne micer, ja med litt

vindbeskyttelse riktignok, vil gi overlegent god lyd utendørs. filmer du inne, og det ikke er veldig stille, fungerer den

innebygde micen veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...