Gå til innhold

Hvordan få internett i kjellern,uten kabel

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt til å legge opp noen servere nede i kjelleren, men det er ikke mulig å strekke en kabel ned der uten at en fagkyndig blir tilkalt. Det er trådløst nettverk i huset, men tror ikke ubuntu server klarer å sette opp dette på egenhånd.. tenker også at det kan bli en smule ustabilt. Er det mulig for å kjøpe en router som kan ta imot de trådløse signalene og plugge inn en vanlig nettverkskabel til servern? Det trådløse nettverket er også kryptert med WEP så routern må kunne stilles inn på dette.

Noen som har noen forslag til hva vi kan gjøre?

Hilsen guttaa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil det Virke å få gjort om et vanlig ruter til noe lingnede som det deR?

Nei, det kan de fleste trådløse routere ikke.

Bruker selv et gammelt Topcom accesspunkt som kan kjøre "i revers". Helt stabilt fungerer det imidlertig ikke.

Tror jeg ville ha valgt følgende løsning:

1. Finne tak i et trådløst kort for innmontering med Atheros chip, pluss mulighet for ekstern antenne. (Det har vel de fleste.)

2. Jeg ville så ha satt opp Ubuntu serveren med grafisk grensesnitt og så brukt wifiradar eller et annet program for konfigureringen av det trådløse kortet.

3. Når server kjører og er på nett så ville jeg foskt å stenge ned det grafiske grensentittet og få den over i text mode via kommandoen init 3 (Husker ikke om det fungerer slik med Ubuntu, men du kan jo spørre på forumet. KJører selv Centos akkurat nå.)

Ellers når det gjelder Linux og trådløs, så er det jo trådløs chipen som er alfa og omega for hvordan dette kjører. Atheros chipen er vel den safeste vil jeg mene.

Lenke til kommentar
En annen måte er å kjøre internett signalet via power kabelen. Dette krever to slike power/ethernet bokser, og så er det ellers stort sett plugg and play.

Å herlig forslag=) Hvorfor tenkte jeg ikke på det? Får kjøpe meg to slike kontakter så fort så mulig.. Takker for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Men vil det funkere bra? vil det være en bra tilkobling og lav ping på cs-server?

Jepp, legger du nok penger i det får du høye og gode hastigheter. Har ikke testet noe av det selv.

Fant ut at mulige hastigheter ligger på hendholdsvis 14, 85 og 200 mb/s ifølge PC World. Et produkt fra Jensen med ca. 10 mb/s blir beskrevet her på forumet. Men dette var lenge siden, derfor har det naturligvis kommet høyere hastigheter:

85 mb/s med dette produktet

200 mb/s fra Netgear.

Ellers litt snadder fra Wikipedia:

HomePlug Powerline Alliance

Power Line Communication

Power over Ethernet (PoE)

Noe slikt hadde vært TEH SULOTION for meg hvertfall. Da slipper folk å erge seg over, tråkke på og tryne i den 36-meter lange kabelen jeg har her. Selv om det koster flesk.

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...