Vipera Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Dette høres kanskje dumt ut, men det er det riktige svaret!Båndet vil bli 6,28 m lengre = 2xpi Bare spørr de på jobben ;D eh... du har et bånd, legger til 1 meter på det, og da blir det 6,28 meter lenger?? Skule likt å se den matten... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Tipper han mente å spørre hvor mye lengre båndet må være for at du skal kunne løfte det én meter over bakken hele veien rundt jorden, og endene fortsatt skal kunne møtes. Da er vel 2·pi meter riktig svar. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Tipper han mente å spørre hvor mye lengre båndet må være for at du skal kunne løfte det én meter over bakken hele veien rundt jorden, og endene fortsatt skal kunne møtes. Da er vel 2·pi meter riktig svar. At trådstarter spørr om det? Tviler, oppgaven er ganske klar... Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Viper og de andre som har svart det samme har korrekt. Må innrømme at eg suns det var merkelig båndet ville være 16cm "høyere" rundt hele jorden. Alle som kan regne omkretsen på en sirkel skal klare denne oppgaven. Som nevnt så er jo forholdet mellom radius og omkrets linært og Pi er forholdet mellom omkrets og radius.. Morsom oppgave, trodde ikke folk skulle klare å diskutere denne oppgaven gjennom 2 sider.. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Tipper han mente å spørre hvor mye lengre båndet må være for at du skal kunne løfte det én meter over bakken hele veien rundt jorden, og endene fortsatt skal kunne møtes. Da er vel 2·pi meter riktig svar. At trådstarter spørr om det? Tviler, oppgaven er ganske klar... Jo da, hva trådstarter spør om er soleklart. Ble bare litt forvirret av at Bzerk1337 skrev som om han satt med fasiten til oppgaven, for i så fall må oppgaven være slik jeg skrev over her. Skal man gå etter formuleringen i førstepost er det helt opplagt hva svaret blir, og det har mange påpekt før meg også. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 svaret er 6,28 meter lenger, det er det vi har kommet frem til, sant? 2*3,14*40000=251200 2*3,14*40001=251206,28 251206.28-251200=6,28=2pi Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 r2d290: Utregningen din er for å finne differansen mellom omkretsen på en radius med 40 000 og en med radius på 40 001? Mens målet her er å finne differansen i radius mellom omkrets på 40 000 og 40 001. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 sorry, min feil... ja, da blei vel svaret nermere 16... Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Ble bare litt forvirret av at Bzerk1337 skrev som om han satt med fasiten til oppgaven, hehe, du er ikke den eneste som ikke skjønte den helt Endret 2. januar 2008 av _Viper_ Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Ble bare litt forvirret av at Bzerk1337 skrev som om han satt med fasiten til oppgaven, hehe, du er ikke den eneste som ikke skjønte den helt Har fasit til oppgaven hvis du bruker hodet er det ganske logisk. det er en formel et sted som sier at for hver halvmeter en sirkelens radius forlenger seg, så blir omkretsen 3,14 meter lengre Og siden 2 Radius = 1 diameter så er svaret ganske innlysende Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Er det bare jeg som viser glimt av retardism, eller svarer Bzerk1337 helt feil i forhold til oppgaven? Endret 5. januar 2008 av anietsoj Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Men vi forlenga jo aldri radiusen med 1 meter? Vi forlenga jo omkretsen?... Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Har fasit til oppgaven hvis du bruker hodet er det ganske logisk. det er en formel et sted som sier at for hver halvmeter en sirkelens radius forlenger seg, så blir omkretsen 3,14 meter lengre Og siden 2 Radius = 1 diameter så er svaret ganske innlysende Du har ikke fasit til oppgaven nei, fordi du har lest den feil... Det er ikke snakk om at radiusen blir 1 meter lenger, oppgaven spørr om hvor mye større radiusen blir hvis omkretsen øker med 1 meter Svaret er at omkretsen blir 15,9cm lengre Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Håpet på at det skulle bli phi, jeg, men hvor mye er egentlig phi? Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Nvm Endret 5. januar 2008 av anietsoj Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Håpet på at det skulle bli phi, jeg, men hvor mye er egentlig phi? Det er 1.6180339887...... Også kalt det gylne snitt Endret 5. januar 2008 av _Viper_ Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg leste oppgaven litt fort og blandet den med en annen, jeg beklager virkelig Den som jeg har hørt lyder slik : Hvis du har et tau, så legger du det rundt jordkloden, og måler det. Så tar du tauet og legger det 1 meter opp fra bakken og så måler det igjen? Hvor mye lengre er tauet ? Svar = 6,28 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg leste oppgaven litt fort og blandet den med en annen, jeg beklager virkelig Den som jeg har hørt lyder slik : Hvis du har et tau, så legger du det rundt jordkloden, og måler det. Så tar du tauet og legger det 1 meter opp fra bakken og så måler det igjen? Hvor mye lengre er tauet ? Svar = 6,28 den jeg også har hørt, og det er jo sånn den burde vere hvis det skal være noe poeng i å fortelle den rundt bordet ved pausen. er vel ikke meningen å måtte sette seg ned med papir og blyant, for da er jo oppgaven lett... poenget er vel å teste logikken i hoderegning? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Begynte å fundere på hva som hadde skjedd hvis man hadde en "stiv" ring (rokkering?) med litt større radius enn jordkloden. Den ville vel "flyte" i lufta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå