Gå til innhold

Nytt mellomklasse hovudkort

Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+65132

Hei

Skal ha meg nytt hovudkort. Pris: 700-1000 kr. Kan kanskje strekke meg litt meir. Må tåle 1066 MHz ram. Treng heller ikkje å vere støtte for SLI, då eg ikkje kjem til å tenge det. Må gå an å overklokke ein god del.

Socket: Intel 775.

Takk for gode svar

EDIT: Det er også viktig at det kan bruke denne kjøleren:

link

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+65132

Sorry, gløymte å skrive at det er for intel. Veldig dumt av meg.

Tar i mot forslag med opne hender.

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar

Ok, i din prisklasse hadde jeg valgt Gigabyte P35-DS3R, MSI P35 NEO2, Abit iP35 eller Asus P5K, rekkefølgen er tilfeldig, men Gigabyte´n er den jeg ville valgt i den prisklassen.

Hvis du har tenkt å kjøre SLI (to Nvidiakort) må du dessverre slite med ett Nforce kort som f.eks Asus P5N-E SLI eller helst 750i utgaven, husker ikke i farten navnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Treng ikkje SLI.

perulv2: Er Gigabyte P35-DS3R bra til overklokking?

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar

Heisann, det er sannelig ikke lett i mellomklassen.

Tradisjonellt, har jeg kjørt på Asus, men denne gangen kjøpte jeg også et "billigkort" (abit).

Iflg. komplett, støtter det 1066fsb, men etter biosupdate, støtter det 1300mhz fsb.

Her er kortet jeg landet på:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331973

Jeg må si jeg stusset på det der, jeg vurderte også Gigabyte P35 som nevnt, såvel som diverse andre kort i prisklassen rundt 800-1000kr.

Abit hadde også en modell som var ca. 50kr billigere, med hdmi-ut på hovedkortet.

Men, det kortet jeg havnet på, skal angivelig være ganske clockevennelig.

Det har ikke wlan, det har bare en gigabit ethernet, litt få usb'er, etc. Men, men.. Jeg trenger ikke en million ting på hovedkortet. Jeg tenkte også at om jeg har et kort som støtter SLI, så kan jeg først kjøpe meg et stk. 8800gt og senere få tak i enda et.

Lenke til kommentar
MSI P35 Neo2-FR er kortet Toms Hardware har brukt til å råklokke E2140 (fra 1,6 - 3,5 Ghz). Klarer greit FSB på 450 - 500 etter det de sier der.

AnandTech sin test av kortet. Konklusjon, meget bra kort. Det finnes også en versjon, med FireWire, P35 Neo2 FIR. Ellers koster Platinium modellen bare litt over kr 1 000. Men det eneste den har bedre, er optisk digital utgang.

Jeg har et MSI P35 NEO2 FR liggende, det klokker bra og er veldig greit å ha med å gjøre (i motsetning til mitt P5N-E SLI og Striker) men jeg har prøvd to Gigabyte P35-DS3R som klokket enda bedre og enklere (P35-DQ6 er enda litt bedre, men dyrere). Det førte til at jeg har Gigabyte X38-DQ6 i "hovedmaskina" mi nå, angrer ikke på det ;-)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Takk for gode svar :D

Trur eg går for Gigabyte P35-DS3R. Treng dette bedre kjøling på chipsetet? I tilfelle ville det blitt trangt mellom prosessor (den eg linka til første post) og chipset kjølaren?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
P35-DS3R har en ganske bra passiv kjøling av northbridge, det sammen med at P35 chipsettet ikke utvikler så voldsomt med varme gjør at du du kommer langt med bra luftflyt i kabinettet ditt.

Det var bra. Venter på at komplett skal godkjenne angrefrist søknaden min. Skal levere inn mitt gamle Asus P5N-E SLI kort. Blir godt å bli kvitt det!

Kor mange GHz kan eg ca oppnå med ein Noctua NH-U12F kjøler? Har ein E6850. Håper mellom 3.7 - 4 GHz, men det er vel kanskje litt mykje.

Lenke til kommentar
Det var bra. Venter på at komplett skal godkjenne angrefrist søknaden min. Skal levere inn mitt gamle Asus P5N-E SLI kort. Blir godt å bli kvitt det!

Kor mange GHz kan eg ca oppnå med ein Noctua NH-U12F kjøler? Har ein E6850. Håper mellom 3.7 - 4 GHz, men det er vel kanskje litt mykje.

Du skal havne runt 3.5-4ghz ett sted, hvis ikke har du uflaks med cpuen din - det hender.

Du finner alt du trenger her: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=142340

Det er over 2000 poster der - og husk at de fleste på det forumet er rimelig ekstreme i sin klokking, men det er mye å hente i tips om biosopsett og andre ting.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...