Gå til innhold

Selge østers til restauranter?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå funnet ut at ved fritidshuset mitt i Sverige er det et sted med masse østers. Så var det en som sa til meg at jeg kunne dykke etter østers og selge de til restauranter, enten i Norge eller i Sverige.

Hvordan tror dere det kunne gått? Vil restaurantene i det hele tatt kjøpe noe av meg? Hvordan kan jeg være sikker på at de ikke er giftige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det flere problemstillinger.

1) Salg til norsk restaurant: Dette kan du i praksis glemme. Her er det snakk import av matvare fra Sverige til Norge, noe som blir tungt (evt. umulig) for en privatperson.

2) Salg til svensk restaurant: Kan du levere en fast (avtalt) mengde hver dag? Kan du garantere kvaliteten hele tiden? Kan restauranten stole på at du er seriøs? Evt. godkjennelse som oppdretter av østers? Krav til anlegg m.m.

3) Giftige skjell: Husk at østers er ferskvare (og spses fersk). Denne må kunne fraktes levende til restauranten. Og den må samtidig være garantert giftfri og ikke blir forringet i transport/oppbevaring. Hvordan vite at den ikke er giftig? Analyse av utvalgte skjell. Ingen høsting av skjell i de typiske fareperiodene for den delen av verden de vokser. Giftinnhold kan endre seg fra en dag til neste.

Lenke til kommentar

Må man ha et anlegg for å kunne selge?

 

Og hva om jeg solgte dem rundt 10 stk. per dag i en måned? Noen som vet hvordan man sjekker om en østers er giftig? (uten å måtte spise den :p)

 

Hva om jeg bare solgte perlene? Er det noe å tjene penger på?

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...