Gå til innhold

Halvstekt cpu; Ny kjøleribbe eller ny cpu?

RPA

Anbefalte innlegg

Har en XP2000+ med taisolribbe med 80mmviftemodd...

Vifta stoppa opp og maskinen låste seg og skrudde seg av tilslutt. Etter dette skjedde har cpu'en luktet svidd. Det var og løsnet små metalflak av kjerna på cpu, altså har cpu fått det så varmt at den har begynt å "flasse!"

Nå holder cpu mellom 65-70 grader idle med vifta på full guffe mot normalt maxtemp på 50grader.

Burde jeg kjøpe ny cpu eller bare ny kjøleribbe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cpu'en fungerer men er mye varmere enn den var før... Selve vifta kollapset ikke, det ble dårlig kontakt fordi kontakten ikke stod helt i på hovedkortet. Jeg tipper overflaten på kjerna er veldig ujevn siden det falt av små metallflak slik det gjør når man varmer jern til det blir rødglødende og hiver vann på det :o

Cpu'en lukter rart når maskinen har stått på en stund!

Så da er det vel bare å kjøpe ny før den kollapser og river hovedkortet med?

Lenke til kommentar

ja, det beste er nok å skaffe ny cpu, og vifte viss du ikkje har ei som eg tilstrekkelig. Det kan jo vere fleire skader inne i cpuen som du ikkje ser og som ein dag kan skade HK....det er ein mulighet, men det er også ein mulighet at cpuen holder i 10 år til

Lenke til kommentar

Bli kanskje ny cpu snart ja :woot:

Tok av kjøeribba i dag fordi den kjentes kald ut mens tempen var 70grader og da så jeg at kjerna var full av små sprekker!!! og det luktet rart av den...

Ellers så det ut som om cpu'en var kokt i olje.... stor mørk flekk rundt kjerna. Sannsynligvis kjølepastaen som har kokt og runnet utover.

Lenke til kommentar

kjøp ny cpu.. hadde en T-bird engang, hadde den oppe i litt over 100 C. etterhvert ble cpu'en dårligere og dårligere. det ente opp med at den er 100% deffekt idag. den hadde den ekstreme tempen for ca. 3måneder siden. det har åltså tatt 3måneder før den har takket for seg.. kjøp ny cpu, så sparer du deg selv for mye tull! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...