Erasus Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 The English Patient får min stemme. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 BBCs filmatisering av sir Arthur Conan Doyles "Lost World" synes jeg at er et meget godt stykke arbeid. Karakterene er troverdige, og historien følges greit. Det er jo et tredje medium som har tatt for seg historien, nemlig tegneserien: Disney har laga en tegneserieutgave av historien med Donald som journalisten (Donald pocket 172). Filmen er dog bedre enn tegneserien. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Må vel nesten nevne Bourne-triologien her. Kan også nevne Hades-prosjektet fra boka til samme forfatter; Covert One: The Hades Factor, selv om filmatiseringen endte opp som en såkalt miniserie. Pantera Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Innlegg fra Januar i år men vil likevell kommentere det. Et godt eksempel på dette er netopp Stephen King, som har for vane å være missfornøyd med de fleste adapsjoner fordi de ikke ligner nok på bøkene hans, bla. Stanley Kubricks The Shinning som King var så missfornøyd med at han bestemte seg for å produsere sin egen versjon. Det er vel stort sett bare King selv og de ivrigste tilhengerne hans som mener at Kings versjon er bedre enn Kubrick sin. Alikevel er den sansynligvis langt nærmere boken uten at jeg har lest den, og årsaken til Kings missnøye var jo at Kubrick ikke hadde ført hans visjon til lærettet. Det King glemmer oppi alt dette er at Kubrick selv var de vi kan snakke om som en forfatter (Auteur) på lærettet i henhold til fransk Ateur teori altså en regissører som jobber utifra full kreativ kontroll på alle plan av sin produksjon. Nå hører det og til historien at Kubrick aviste King's forslag for å holde seg så tro til boken som mulig og var direkte frekk mot King. Problematikken i Kubricks versjon av The Shining er at han legger til og endrer på det opprinnelige verket i en slik grad at filmen ikke er engang basert på boken på noen annen måte enn temaet og navnet. Slike ting som heis med blod, tvillingene, Halloran's død, bruk av øks fremfor mallet og at Jack døde i en labyrint er med på å alterere det virkelige innholdet. Personelig synes jeg Kubricks versjon av The Shining er direkte dårlig, ikke bare grunnet de tingene han har endret og tatt bort men og grunnet skuespiller prestasjonene og Nicolsens prestasjoner som Jack. Hun som spiller Wendy må likevell få prisen for den værste skuespilleren jeg har sett og topper t.o.m Nicolsens elendige opptredener. Jeg liker derfor mye bedre King's miniserie fordi den klarer å fange inn Jack's personelighet mye bedre i tillegg til at den holder seg så tro til boken som det lar seg gjøre. Hvordan ville Ringenes Herre blitt hvis Gandalf virkelig døde, Frodo dro til Minas Tirith og hilste på Denethor før han tok en arme av Gondors soldater med seg til Mount Doom? Bare fordi det var Jackson som skulle bestemme? Jeg vil forøvrig si at King's versjon av The Shining er noe av det beste bok til film prosjektet jeg har sett, tett etterfulgt av Ringenes Herre. Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg syns "den grønne mil" av Stephen King er en utrolig bra bok, men også en utrolig bra film. Boka og filmen er ganske like, og tro mot hverandre.. Syns de har vært veldig flinke på den og fått med selv alt det viktigste. Gråt a både boka og filmen, var jo så trist Anbefales på det sterkeste Slenger meg på den...veldig bra skuspiller valg og etter min mening Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå