Gå til innhold

Er det farlig når en PSU dør?

Anbefalte innlegg

Som alle ting må også en strømfosnyning dø :) Men jeg har hørt at dette kan ødelegge hele maskinen.

Grunnen til at jeg lurer er at min 400W NorthQ har begynt å pipe litt (ikke høyt), og jeg har hørt at det er et tegn på at en ny strømforsyning trengs (bare hatt den i 2år). Det jeg lurer på er om jeg trygt kan bruke den til den tar kvelden eller om jeg burdre bytte før det skjer?

Har hørt skrekkhistorier om at ginstrer spruter og alle komponeter kortslutter. Er dette tilfelle? Høres ganske farlig ut i så tilfelle! Eller er det slik at maskinen bare skrur seg av og intet mer?

Fint om noen kunne besvare disse spørsmålene.

På forhånd takk!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme strømforsyning. Sendte selv min inn på garantien.

Når en strømforsyning dør, er det mest voldelige du kan se med det blotte øye en blå gnist. Denne tar som regel knekken på PSU. I noen tilfeller tar den også med seg minne, HK, GPU eller andre ømfindtlige komponenter med i dragsuget.

Men personskade er det ingen fare for. Kontakt din forhandler angående pipingen og hør om dette kan dekkes ved reklamasjon, evt klag etter at PSU er gåen for erstatning av komponentene som røk sammen med PSU.

Lenke til kommentar

Så det er sannsynlig at det kan skade maskinen altså?

Vet ikke om det er noen garati på den lenger (skal finne det ut), men i følge Komplett skulle den ha en forventet levetid på 50,000 timer (dette er 5 år hvis maskinen hadde stått på 24 timer i døgnet (noe den ikke gjør)).

Men betyr pipingen at den er i ferd med å ta kvelden? Bare hatt den i to år!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Har liten tro på at piping nødvendigvis betyr at noe er defekt.

Det kommer stadig noen tråder her på forumet om piping i elektronikk, det kan være fra hovedkort, skjermkort, strømforsyning, skjerm, etc. Som regel skyldes det bare resonnans i en spole, og det er helt ufarlig.

Det er selvsagt mulig at en feil under utvikling kan forårsake pipelyder, men det betyr altså ikke at alle pipelyder betyr at noe er feil.

Det er heller ingen grunn til å tro at noe annet tar skade hvis PSU dør. Men muligheten eksisterer nok.

Forventet levetid er bare et statisisk mål, det har ingen praktisk betydning. Det er ikke mulig å si om ett gitt eksemplar av en PSU vil vare i en time eller 20 år.

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde samme strømforsyningen, etter ca 2 års "mildt" bruk, kom det en høyfrekvent lyd fra den i noen uker. Lyden ble så borte, men så slo pcen seg plutselig av etter ca 2 uker til.

Sendte den i retur, fikk ny etter ca en uke. Ikke noe problem.

Bare litt småsurt å være uten pc så lenge :(

Lenke til kommentar

Min gamle Thermaltake Purepower 410W tok hovedkortet med seg i slengen da den tok kvelden (en gang i 2005). Så muligheten er der. Den utviste forøvrig ingen tegn til før den tok kvelden, utenom at den ble unormalt varm. En dag bare stoppet maskinen, og nektet å starte opp igjen. Synd med hovedkortet, det var et P4C800-E Deluxe, og jeg kunne ikke oppdrive et nytt i bytte. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...