Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død PSU eller dødt MOBO?

Anbefalte innlegg

I går gikk PC-en død på meg. Den ble brukt til normal bruk, før den helt uten forvarsel slår seg av. Etterpå vil den ikke la seg starte.

Jeg eliminerer feil ved power-switch og koblinger.

Nå, hvis jeg kutter strømforsyning til PSU i 10 sekunder(ved å ta ut kontakten fra pc) og prøver å starte opp, får jeg en liten antydning til fan-spinup. Både på PCU-fan og PSU-fan spinner så vidt opp. Det vil si, jeg ser viftene røre på seg. De spinner ikke en-hundredelsrunde heller. Jeg ser bare at det er noe bevegelse, og deretter ingenting -- annet enn en lav, midt-frekvent tone fra PSU, som minner litt om at "strøm lades opp".

Det lukter ikke merkbart brent av PSU, som er av typen Fortron(700 watt). Under ett år gammel.

MOBO er 3,5 år gammel.

Jeg sjekket diagrammet: http://www.fonerbooks.com/poster.pdf , og om jeg har fulgt det riktig ende jeg opp på "replace power supply"

Så mitt første spørsmål, som jeg håper dere kloke hoder kan ha et svar til. Er det sannsynlig å tro at PSU er årsaken til at PC ikke starter opp, eller kan det likså greit være MOBO?

Mitt andre spørsmål. Jeg leste om PSU-failures hos andre, og noen har rapportert at både HDDer og GFX har blitt brent. Er det sannsynlig at dette kan ha skjedd med meg? Jeg hadde håpt at nyere PSU-er av litt høyere pris, hadde et innebygd beskyttelsessystem -- noen som kan verifisere :)?

Takk, og håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min erfaring er at PSU ganske ofte går i stykker, HK mye mer sjeldent.

Ingen grunn til å tro at PSU tar med seg noe annet.

Du burde sjekke garanti om du har garanti på PSU, da får du antagelig ny.

Vet ikke om Fortron stiller med garanti, men vil tro at jeg kan påberope meg reklamasjon. PSU er 10 måneder gammel, blitt brukt i et kabinett med 4 SATA HDD, ett gfx GS 7800, 1024 ram, og AMD 64 3400-prosessor., i tillegg til DVD-rom/-brenner.

Kjøpte hos Komplett, så regner med at dette går i orden. De er som regel veldig enkle å med å gjøre:)

Allikevel, godt å høre at PSU-er rykker oftere en CPU.

Lenke til kommentar

Ok. Testet nå med 2 eldre strømforsyninger, uten resultat :hrm:

Det leder meg i denne omgang til å tro at det er noe galt med MOBO.

Hvis det da skulle vise seg å være en MOBO-feil, er jeg interessert i å høre hva som kan ha gått feil. Jeg regner meg som rene amatøren i teknikkens verden. Derfor mitt neste spørgesmål

Hvor har det gått feil i hovedkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...