Gå til innhold

Spm. ang. off-camera blits på Canon

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg blits til mitt EOS 400D nå, og har et par spørsmål ang. dette. Blir antageligvis 580EX hvis ingen greier å overbevise meg om at 430EX holder i lange baner ;)

Vel, tilbake til spørsmålene:

1. Ettersom jeg har brukt jula på å prøve å skaffe meg litt kunnskap om blits, så har jeg fått med meg at blits direkte fra kamera ikke egner seg noe særlig, og at man ofte burde bruke blitsen off-camera. Dette blir jo også aktuelt mtp. at jeg skal ta en del snowboard bilder i vinter hvor dette egner seg. Hva slags teknologi brukes for dette på Canon? Har lest noe om at blitser kan bli trigga av den interne blitsen, men er det andre trådløse muligheter innebygd, så jeg ikke må bruke den interne?

2.Hvis det er noe tilleggsutstyr til dette, hva trenger jeg?

3. Har et Velbon stativ. Er det mulig å feste 580EX på dette stativet?

EDIT: skulle kanskje under "Fotografering" denne, når jeg tenker meg om. Beklager det.

Endret av recognice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon har et trådløst blitsstyringssytem basert på infrarødt lys, et system som jeg personlig synes fungerer ganske bra. All automatikk er beholdt selv om slaveblitsene er plassert unna kameraet. Det er lite informasjon på nettet som viser dette systemet i praksis, men det finnes en utfyllende artikkel om Canons blitssysem her. Ekstern blits påmontert kamera fungerer ganske bra, så fremt du benytter deg av muligheten til å reflektere blitslyset i flater som f.eks. vegger og tak. Ute er dette imidlertid ikke mulig, så da trenger du enten en blitskabel (koster rundt kr 500 i Norge, og rundt halvparten i utlandet) eller to blitser. Alternativt ST-E2 og en blits (Her har du en ST-E2–580EX-diskusjon). For trådløs blitsstyring trenger du to enheter. Canon lar oss ikke styre eksterne blitser med den innebygde blitsen av en eller annen grunn. Med Nikons system kan du dette.

Jeg har 580EX og 430EX og bruker gjerne 580EX til å fjernstyre 430EX, eller bruke dem begge sammen. Hvis du skal gå til anskaffelse av kun én, kommer du likevel langt med kun én, og du har alltids kabel som du kan gå til anskaffelse av. Den er imidlertid ikke så lang. Kjøper du 580EX først, så har du allerede en masterblits dersom du senere ønsker å kjøpe inn flere blitser til bruk sammen med fjernstyring. Kjøper du 430EX først, må du nok kjøpe 580EX senere for å nytte deg av Canons trådløse E-TTL II-automatikk. Se om du ikke finner noe nyttig i denne tråden. Det står mye unødvendig visvas der, men kanskje du blir litt klokere likevel.

Alternativt kan du kjøpe noen enheter som fjernstyrer eksterne blitser ved hjelp av radiosignaler. Disse er enten svært dyre (type PocketWizard, som gir deg stor rekkevidde og mange avanserte innstillinger) eller billige modeller, som, selv om de ikke kan måle seg med berømte PocketWizard-er, yter greit, iallfall til prisen. Du mister all automatikk med et slikt oppsett, så du bør ha en del erfaring med fotografering med blits, og det blir gjerne en del prøving og feiling.

Fjernstying av blits eller ei, en ekstern blis gir deg mye glede. Det er en helt annen verden innen fotografi, dersom du tar utnytte av alle mulighetene en ekstern blits tilbyr. I tillegg til å vri på blitshodet, har du også et godt utvalg av lysmyknere som kan forbedre kvaliteten på blitslyset. 430EX/580EX (alternativt Sigma/Metz) er én diskusjon, og hvordan du vil bruke blitsene trådløst er en annen. Jeg ønsker deg uansett lykke til, og jeg kan svare på spørsmål dersom du lurer på noe. Dessuten er det mange her som kan mye mer enn meg, som kan svare deg.

3.: Ja, 430EX/580EX (sikkert også Sigma/Metz) kan festes på ethvert kamerastativ. Det følger med en liten fot med vanlig kamerastativskrufeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...