Gå til innhold

Et spørsmål om verdier og grenser:

Anbefalte innlegg

Hvis du, sammen med 15 andre strandet på en øde øy etter et flyhavari, og det var mer eller mindre ikke mat der; Ville du tydd til kannibalisme hvis du VISSTE at det var den eneste måten å redde deg selv på (og dermed bli hentet etter ei stund av redningsmannskap)?

Vær vennlig og ikke kommentér scenen, da den er fiksjonell. Det er selve spørsmålet jeg lurer på. Ville du spist noen for å overlevd hvis det var ENESTE måte å overleve på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ventet til den første dødde, mange ville (forhåpentligvis) dødd før meg. En ting å tenke på er jo at det kanskje ville vært tropisk klima på denne øya, noe som ville ført til rask forråtnelse og bakterievekst på de avdøde, framtidige måltidene. Men JA, jeg tror jeg hadde spist et annet menneske.

Uansett, så tror jeg at et kannibalscenario ville vært mer aktuelt i et isøde, da øde øyer gjerne har svært høye konsentrasjoner av leskende og næringsrike frukter :p. En stiller dårligere i isøder mtp. dårlig tilgang på mat. Ref. Donner Party og et flykrashet i Urugay i 1972.

EDIT: Tror du bør endre emnetittelen til en litt mer forklarede og spennende tittel, F. eks. Et spørsmål om verdier og grenser: Kannibalisme

Endret av garanti
Lenke til kommentar
Hvis du, sammen med 15 andre strandet på en øde øy etter et flyhavari, og det var mer eller mindre ikke mat der; Ville du tydd til kannibalisme hvis du VISSTE at det var den eneste måten å redde deg selv på (og dermed bli hentet etter ei stund av redningsmannskap)?

Vær vennlig og ikke kommentér scenen, da den er fiksjonell. Det er selve spørsmålet jeg lurer på. Ville du spist noen for å overlevd hvis det var ENESTE måte å overleve på?

Når det kommer til menneskes vilje til å overleve kommer som regel instinktene inn. Tror derfor at jeg, i likhet med mange andre, ville gått til ekstreme og ganske dyriske metoder for å overleve. Kannibalisme er vel en av de metodene, selv om jeg tror de fleste andre overlevelsesmetoder måtte være utelukket for at jeg skulle gå til en slik ekstrem handling. Tiden i ettertid, ville nok likevel bestå av mange stunder der jeg skulle ønske at jeg heller valgte å dø...

Lenke til kommentar

Armer grillet over bål, ribbene hengt til tørk og lårene sotet og røkt for holdbarhet.

Grusomt, men alt for å overleve.

Jeg ville selvsagt ikke drept noen -- dø kan folk gjøre selv.

Dersom det er snakk om kun 1 annen person og den andre er en fremmed person av samme kjønn...

Da er det umulig å si hvor langt man ville gått dersom man tror vedkommende kommer til å overleve og du dø.

Tiden i ettertid, ville nok likevel bestå av mange stunder der jeg skulle ønske at jeg heller valgte å dø...

Det er sant.

Men dersom vi hadde blitt puttet i samme posisjon igjen...

Så ville vi gjort det samme igjen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde sannsynligvis tatt livet av en av mine medkrasjne for å skaffe meg mat FØR jeg døde av sult selv. Jeg har veldig liten interesse av å dø og siden man selv har ett ansvar for å overleve i en slik situasjon så hadde jeg gjort det som sto i min makt. Heller drepe enn at naboen finner ut at han skal drepe meg for å skaffe SEG mat.

Lenke til kommentar
Jeg hadde sannsynligvis tatt livet av en av mine medkrasjne for å skaffe meg mat FØR jeg døde av sult selv. Jeg har veldig liten interesse av å dø og siden man selv har ett ansvar for å overleve i en slik situasjon så hadde jeg gjort det som sto i min makt. Heller drepe enn at naboen finner ut at han skal drepe meg for å skaffe SEG mat.

Hadde du vurdert en demokratisk avstemning, eller stråtrekning, om hvem som skulle bli drept og spist av de andre, før du bestemte at du var en av dem som skulle leve?

Lenke til kommentar

Hadde du vurdert en demokratisk avstemning, eller stråtrekning, om hvem som skulle bli drept og spist av de andre, før du bestemte at du var en av dem som skulle leve?

Faktum er at vi ikke vet sånt før vi er der. Hva vi nå, mette og uten å lide noen nød i det hele tatt, tenker og tror om saken har ingen relevans med hvordan du faktisk vil respondere hvis du hadde havnet i en slik situasjon. Bare at vi som mennesker er programmert til å overleve med ALLE midler, noe de beviste til fulle i fange leire under den andre verdenskrig. Utrolig hvor seige noen mennesker er! Bare synd at du ikke vet dette på forhånd....

Hadde jeg havnet på en øde øy uten annet å spise enn mine medskapninger hadde jeg antagelig slått de ihjel og spist dem eller blitt slått ihjel og spist selv. Lodd trekking? Ikke faan! Han som forslår noe så dumt hadde vært den først esom havnet på bålet, det er sikkert. Det begynner ALLTID med han som er svakest, det er den sterkes lov som gjelder. Kvinner kan brukes til annet en mat en stund så de overlever i hvertfall en stund, men er det ikke mer å spise så er det ikke mer å spise...... Dessuten har det blitt meg fortalt at en kvinnes under arm er en skikkelig godbit... he he. :D

Men å spekulere i dette for annet enn gøy er bare tull. Sjansen for at det skal skje er jo også skrekkelig liten da, ihvertfall i dag med mindre du skal ut i bushen et sted.... men men.

Jeg syntes jeg hører praten rundt bålet ja... "Spis nå opp maten din!". "Nei, jeg spiser ikke rumper, takk som byr....!"

:D

Lenke til kommentar

I så fall så hadde jeg juksa. I en slik situasjon så er det den sterkeste/smarteste/mest tilpassningsdyktige som overlever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...