Olavxxx Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hei, Jeg røk nettop mitt Asus P5WD2-E-Premium. Eller, det røk seg selv.. j** drittkort! Faren min har hatt mye problemer med samme kortene også. Men ja, back to business! Jeg har en Pentium D930 (65nm), stock speed: 2 x 3ghz. Har lest flere steder på nettet, om folk som clocker de der over 4ghz selv med OEM kjøler. Jeg vet man ikke skal tro på alt man leser, m.m., men ja.. Hvor mye spenning tåler cpuen? Multiplier er vel låst på denne? Info om oppsette mitt: Jeg har bestillt meg ABIT Fatal1ty FP-IN9 SLI Ellers, har jeg ram av type: OCZ DDR2 PC5300 (4 x 1gb brikker). PSUen min er 680W elns.. (ikke billigste PSU man får tak i, men jeg husker ikke merket). Kabinettet mitt er Coolermaster CMStacker og jeg har 3 x sånne "diskrammer" i front, med hver sin 12CM vifte i. I tillegg, er det 8cm vifte i toppen. I bakkant av kabinettet er det også 12cm vifte. PSUen min har 2 vifter, 1 x 12 og 1 x 8cm (tror jeg). I bunnen av kabinettet, skal jeg også montere 2 x 8cm vifter 8 bakkant. Ellers, har jeg også investert i CPUkjøler Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2 Målet mitt er å la cpu være på ca 60 grader, da jeg leste at d930 skal ligge på 63 grader celsius? Håper noen har tips, m.m. Prøvde å søke etter "pentium d930 overclock", m.m. på forumet her, men fikk ingen treff. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Hei, Jeg røk nettop mitt Asus P5WD2-E-Premium. Eller, det røk seg selv.. j** drittkort! Faren min har hatt mye problemer med samme kortene også. Har/har hatt 3 slike hk. De er absolutt ikke "j** drittkort", så her er det nok noe annet som ligger bak. Kan ikke helt se vitsen med å holde på med en 930D nå som hk allikevel skal byttes ut. Du får tak i en Celeron L (dual - E1200), "Pentium" dual (E 2140/60/80) til en "slikk og ingenting" som uklokket "banker" en klokket [email protected]. Har selv hatt to stk 930D (og en 925D) som alle greide mellom 4.0-4.3Ghz på noe over stock VCore dvs. ca. 1.475 som max. ([email protected] for den beste av de 3). Stock kjøler er bare å glemme, dersom det skal klokkes, noe du derimot ikke behøver å bytte for å klokke de rimeligste Core 2 utgavene ("Celeron/Pentium" dual) inntil ca. 3.2Ghz. På 3.Ghz yter disse tilsvarende 930D @ 6.0Ghz. Endret 2. januar 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Hei, Jeg røk nettop mitt Asus P5WD2-E-Premium. Eller, det røk seg selv.. j** drittkort! Faren min har hatt mye problemer med samme kortene også. Har/har hatt 3 slike hk. De er absolutt ikke "j** drittkort", så her er det nok noe annet som ligger bak. Kan ikke helt se vitsen med å holde på med en 930D nå som hk allikevel skal byttes ut. Du får tak i en Celeron L (dual - E1200), "Pentium" dual (E 2140/60/80) til en "slikk og ingenting" som uklokket "banker" en klokket [email protected]. Har selv hatt to stk 930D (og en 925D) som alle greide mellom 4.0-4.3Ghz på noe over stock VCore dvs. ca. 1.475 som max. ([email protected] for den beste av de 3). Stock kjøler er bare å glemme, dersom det skal klokkes, noe du derimot ikke behøver å bytte for å klokke de rimeligste Core 2 utgavene ("Celeron/Pentium" dual) inntil ca. 3.2Ghz. På 3.Ghz yter disse tilsvarende 930D @ 6.0Ghz. Ja, jeg skal bytte resten også.. Men jeg må ha peng til det først. Jeg tror jeg skal kjøpe den xenon quadcore cpu'en.. den var jo bedre enn quadcore 6750, når begge var clocket, iflg. en test jeg fant. http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware...verclock/2.html Den koster jo halvparten av den andre cpuen også... Virker bra den da, men ja.. før jeg kan bytte den, så må jeg ha ny ram, samt skjermkort er viktigere enn cpu.. Da ruller ballen, hehe. Jeg får se når jeg får kortet, hva jeg klarer å hale ut av prosessoren. Tror egentlig det blir "raskt nok" for meg en liten periode. Det som irriterte meg med singelcore 3.4ghz (p4 650), var nettop at jeg ikke kunne kjøre to tråder.. feks. winrar og quickpar.. Da gikk det SIRUP. Men vanlig extract og slikt gikk egentlig helt greit på 3.4ghz'en. Så bare jeg får dualcore og ca. samem ytelsen på en prosess, så er jeg fornøyd i minst 6mnd til. edit: jeg husket feil navn på kortet mitt som røk. p5ad2-e premium var det jeg hadde! Tror det er en komponent som har dårlig kontakt på hovedkortet, da jeg slet en del med å boote den for noen mnd siden. Funket til slutt, men så plutselig ville den ikke boote igjen. Har seff prøvd cpu på annet hovedkort, prøvd å fjerne ram, plugge ut disker, cleare bios, etc. men, ja.. ingenting funker. En annen litt "rar" ting, er at om jeg holder inne strømknappen, virker det osm den restarter (det er ingen pc-speaker i kabinettet, men jeg ser skjermkortets lysdioder slåes av og på). Men, ja.. hovedkortet er vel rimelig dødt, men cpu og ram funker fremdeles :-) Samt skjermkort, håper jeg.. hehe.. Det er ikke noe liv i skjermen heller, så jeg tror ikke den når bios engang. (lys i tastatur funker heller ikke). Er neppe noe virus elns.. da pcen funket knall, helt til jeg tok en shutdown og flyttet den litt bortover på gulvet. Endret 2. januar 2008 av DaButcher Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Ok, jeg skal heller kanskje trekke tilbake det jeg tenkte og sa om Asus Det viser seg (etter jeg har kjøpt nytt hovedkort), at skjermkortet var gåent. Det kan jo være at hovedkortet nektet å starte, pga en skjermkort-sjekk som failet. Når det er sagt, kom jeg ikke inn i bios, elns. ingen liv i tastatur, etc. på asus kortet. Men, ja.. Back on track! Jeg fikk billigkortet mitt i dag, men woot.. fikk ikke start, men jeg fikk nå liv i tastatur, etc. Stakk ned til broren min og lånte et dårlig pci-e kort, 6600gt Nå funker det! wohoo! Jeg har også clocket litt.. Fikk bra resultater faktisk: Felt Verdi Sensoregenskaper Sensortype Winbond W83627DHG (ISA 290h) GPU sensortype National LM89 (NV-I2C 4Ch) Innbrudd i kabinettet oppdaget Nei Temperaturer Hovedkort 23 °C (73 °F) CPU 35 °C (95 °F) Aux 41 °C (106 °F) GPU 41 °C (106 °F) GPU diode 51 °C (124 °F) GPU omgivelse 35 °C (95 °F) Hitachi HDS722525VLSA80 25 °C (77 °F) WDC WD5000AAKS-00TMA0 26 °C (79 °F) Kjølevifter CPU 1339 RPM Spenningsverdier CPU kjerne 1.28 V Clockeinfoen min ellers: Felt Verdi CPU egenskaper CPU type DualCore Intel Pentium D 930 Prosessor alias Presler CPU stepping B1 Engineering Sample Nei CPUID CPU navn Intel® Pentium® D CPU 3.00GHz CPUID revisjon 00000F62h CPU hastighet CPU klokkehastighet 3712.5 MHz (orginal: 3000 MHz, overclock: 24%) CPU multiplier 15.0x CPU FSB 247.5 MHz (orginal: 200 MHz, overclock: 24%) Minnebuss 266.5 MHz DRAM:FSB forhold 14:13 Hovedkortegenskaper Hovedkort ID 08/14/2007-C55-MCP51-6A61IA1BC-15 Hovedkort Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI (2 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN) Chipsetegenskaper Hovedkort chipset nVIDIA nForce 650i SLI Minnetider 4-4-4-8 (CL-RCD-RP-RAS) Command Rate (CR) 1T SPD minnemoduler DIMM1: OCZ OCZ25332048VDC-K 1 Gb DDR2-533 DDR2 SDRAM (4-4-4-8 @ 266 MHz) DIMM2: OCZ OCZ25332048VDC-K 1 Gb DDR2-533 DDR2 SDRAM (4-4-4-8 @ 266 MHz) DIMM3: OCZ OCZ25332048VDC-K 1 Gb DDR2-533 DDR2 SDRAM (4-4-4-8 @ 266 MHz) DIMM4: OCZ OCZ25332048VDC-K 1 Gb DDR2-533 DDR2 SDRAM (4-4-4-8 @ 266 MHz) --- Jeg klarte å nå 1000 fsb på cpu. V/ 1066, nektet den å starte (det er vel ca akkuratt 4ghz). Skal nevnes jeg har montert viften "feil vei", så den suger gjennom nactuaen, istedenfor å blåse. Ellers, har jeg jo egentlig veldig bra kjøling, pga. to stk 12cm vifter som står ved siden av cpu (psu og kabinett), så jeg får veldig bra avtrekk i omegnet! Jeg har også bare brukt "ikea lim" på cpuen nå, hadde ikke noe silver paste. Nå må jeg altså spare til skjermkort, før jeg kan spare til ram og cpu Men, ja.. Det kan jo vise seg at Asus kortet lever.. Men asus ati-skjermkortet mitt er nok dødt! r.i.p. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Å klokke en Pentium D er egentlig bare å fyre for kråka - den blir EKSTREMT varm og du får ikke den ytelsesøkningen som du tror - Pentium 4/D skalerer ikke bra etter passerte 3ghz - blir bare ekstremt varmt, men det høres jo bra ut, og i syntetiske tester som Sisoft Sandra vil du få bra økning. Som tidligere nevnt: Gå for en Dual Core Pentium E2160 til ca 500 kroner - den er fullstendig overlegen alt av Pentium 4/D. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Å klokke en Pentium D er egentlig bare å fyre for kråka - den blir EKSTREMT varm og du får ikke den ytelsesøkningen som du tror - Pentium 4/D skalerer ikke bra etter passerte 3ghz - blir bare ekstremt varmt, men det høres jo bra ut, og i syntetiske tester som Sisoft Sandra vil du få bra økning. Som tidligere nevnt: Gå for en Dual Core Pentium E2160 til ca 500 kroner - den er fullstendig overlegen alt av Pentium 4/D. Tja, vil du si at en 65nm pentium d @ 3.7ghz som kjører 50 grader v/ load og 35 grader v/ idle er høyt? Ps. Jeg clocket den nå til 4ghz blank og nå idler den på 37 grader. Skal sjekke en stabilitetstest nå også. Ps. gjør ikke noe om jeg fyrer for kråkene, har bare en aktiv panelovn på stuen Jeg tror jeg skal kjøpe en xenon 3210 eller hva den heter, den quadcoren for 2000kr.. Den gir jo bedre ytelse enn q6970 clocket og koster bare 50% av summen.. men da bør jeg kanskje ha noe bedre hk? Dette støtter bare 1333fsb og ddr2. --- ps de temptallene her er uten ene kabinettdøren. cpukjøleren er så stor at jeg ikke får på døren uten å modde den. Er en teit viftegreie der, så jeg må ut i bilen og hente umbrakosettet mitt, for å skru av det enorme gitteret, så jeg kommer til viftefestet. Endret 5. januar 2008 av DaButcher Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Ps. gjør ikke noe om jeg fyrer for kråkene, har bare en aktiv panelovn på stuen Jeg tror jeg skal kjøpe en xenon 3210 eller hva den heter, den quadcoren for 2000kr.. Den gir jo bedre ytelse enn q6970 clocket og koster bare 50% av summen.. men da bør jeg kanskje ha noe bedre hk? Dette støtter bare 1333fsb og ddr2. Å klokke Pentium D er som å sparke en død hest Xenon 32xx serien er basert på akkurat samme Kentsfieldkjernen som Q6xxx serien, noen hevder de klokker bedre, jeg tror det blir de samme hva du velger. Uansett, nytt hovedkort må du ha, kortet ditt er ett Nforce 650i og Nforce 6xx serien er IKKE en god match med Intel Quads, særlig med tanke på oc. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Ps. gjør ikke noe om jeg fyrer for kråkene, har bare en aktiv panelovn på stuen Jeg tror jeg skal kjøpe en xenon 3210 eller hva den heter, den quadcoren for 2000kr.. Den gir jo bedre ytelse enn q6970 clocket og koster bare 50% av summen.. men da bør jeg kanskje ha noe bedre hk? Dette støtter bare 1333fsb og ddr2. Å klokke Pentium D er som å sparke en død hest Xenon 32xx serien er basert på akkurat samme Kentsfieldkjernen som Q6xxx serien, noen hevder de klokker bedre, jeg tror det blir de samme hva du velger. Uansett, nytt hovedkort må du ha, kortet ditt er ett Nforce 650i og Nforce 6xx serien er IKKE en god match med Intel Quads, særlig med tanke på oc. ok.. men jeg tenker jeg får selge unna hovedkort, cpu og ram samlet sikkert en eller annen som vil ha en pentium d930 med god kjøler og 4gb ram jeg byttet til meg cpuen mot en singlecore 3.4ghz 90nm cpu så det var jo en del bedre enn je ghadde da.. Endret 5. januar 2008 av DaButcher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå